Poradnia z prawa pracy
Pytanie dotyczy przechowywania akt osobowych przy zatrudnieniu cudzoziemca. Czy w aktach osobowych mogą się znaleźć takie dokumenty jak: ksero czasowej karty pobytu cudzoziemca oraz powiadomienie o powierzeniu pracy obywatelowi Ukrainy? Jeśli tak, to w której części?
Czy w aktach osobowych pracownika pracodawca przechowuje kopie, czy oryginały zaświadczeń/certyfikatów/kursów ze szkoleń? Czy jest jakaś różnica w tej kwestii, jeśli pracownik sam występuje z inicjatywą uczestnictwa w szkoleniu, a jak jest w przypadku, gdy pracodawca kieruje pracownika na szkolenie?
Mija rok od kiedy pracownik otrzymał karę upomnienia, która znajduje się w aktach w części D. Czy jeśli chcemy usunąć taki dokument po roku z akt, musimy tworzyć protokoły z usunięcia zawiadomienia o karze?
PROBLEM Czy oświadczenie pracownika o zapoznaniu z obowiązującym Regulaminem Pracy obowiązkowo powinno znajdować się w aktach osobowych pracownika? Czy taki dokument pracownik musi podpisać własnoręcznym podpisem? Czy jednak istnieje możliwość, aby pracownik zapoznanie z Regulaminem Pracy zaakceptował elektronicznie - "klikając" zapoznałem się i dane dotyczące zapoznania z Regulaminem Pracy są przechowywane
Pracodawca powinien prowadzić ewidencję czasu pracy dla każdego pracownika. Może ją obecnie prowadzić zarówno w formie papierowej, jak i w formie elektronicznej. Nie ma też przeszkód, żeby część dokumentacji prowadzić w formie papierowej, a resztę w formie elektronicznej.
Przypominamy, że od 1 stycznia 2019 r. obowiązują przepisy nakładające nowy obowiązek informacyjny na pracodawcę. W przypadku rozwiązania bądź wygaśnięcia stosunku pracy musi on poinformować pracownika o okresie przechowywania jego dokumentacji pracowniczej, możliwości jej odbioru oraz jej zniszczeniu w razie nieodebrania. Informację tę pracodawca przekazuje pracownikom, których umowa o pracę została
Akta osobowe pracowników dzielimy od 1 stycznia 2019 r. na cztery części: A, B, C i D. W części A należy przechowywać dokumenty związane z ubieganiem się o zatrudnienie, w części B - dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy i przebiegu zatrudnienia, a w części C - dokumenty w zakresie ustania stosunku pracy. Natomiast w nowej części D akt osobowych należy składać dokumenty dotyczące ponoszenia
Obowiązkiem pracodawcy jest założenie i prowadzenie odrębnie dla każdego pracownika akt osobowych, będących częścią dokumentacji pracowniczej. Po zmianach przepisów od 1 stycznia 2019 r. akta osobowe powinny się składać z 4 części: A, B, C i D, a nie - tak jak dotychczas - tylko z 3 części. Jednak nowe zasady prowadzenia akt osobowych stosujemy jedynie do pracowników, którzy zostali zatrudnieni od
Nowe zasady prowadzenia dokumentacji pracowniczej dotyczą obowiązkowo dokumentacji pracowników zatrudnionych 1 stycznia 2019 r. lub później. Pracodawcy mogą stosować nowe zasady także do dokumentacji pracowników pozostających w tym dniu w stosunku pracy, zgromadzonych przed 1 stycznia 2019 r. Nie mają jednak takiego obowiązku.
Od 1 stycznia 2019 r. pracodawcy muszą prowadzić akta osobowe składające się z czterech części: A, B, C i D. Każda z nich może zostać podzielona na mniejsze części, tak aby można było przechowywać w nich oświadczenia lub dokumenty powiązane ze sobą tematycznie.
W 2019 r. wejdą w życie duże nowelizacje przepisów w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą nowych zasad prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej oraz pracowniczych planów kapitałowych.
W razie zatarcia skazania należy usunąć z akt osobowych pracownika i wydawanej na ich podstawie opinii o pracy wszelkie dane dotyczące zatartego skazania - wyrok SN z 17 grudnia 1976 r., I PR 185/76, OSNC 1977/8/139.
Prowadzimy kilka cukierni i restauracji. Czy przed zatrudnieniem powinniśmy prosić pracownika o kopię książeczki sanepidowskiej, jeśli będzie pracował w gastronomi, czy wystarczy, że tylko pokaże książeczkę przed podjęciem pracy? Czy kserokopię książeczki można przechowywać w aktach osobowych? Jak należy postąpić w przypadku zleceniobiorców?
Jedna z naszych pracownic, która jest zatrudniona w zakładzie od 2 lat, 16 czerwca 2013 r. ukończy powszechny wiek emerytalny i będzie składała wniosek o emeryturę. Osoba ta miała najkorzystniejsze zarobki w latach 1985-2000 i chciałaby wskazać je do obliczenia przez ZUS postawy wymiaru emerytury. Zakłady pracy, w których pracowała w tym okresie, uległy jednak likwidacji. Pracownica nie ma również
Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy, w tym akt osobowych pracowników, a także przechowywanie tych dokumentów w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem. Pracodawca jest zobowiązany prowadzić akta osobowe odrębnie dla każdego pracownika.
Po zmianach przepisów od 1 stycznia 2019 r. pracodawca będzie miał wybór, czy gromadzić dokumenty związane ze stosunkiem pracy i akta osobowe w formie papierowej czy elektronicznej. Ponadto obowiązek ich archiwizacji zostanie skrócony z 50 do 10 lat, ale nie w przypadku wszystkich pracowników. Dlatego pracodawca będzie miał obowiązek przekazywania raportów informacyjnych do ZUS, jeśli będzie chciał