Nadmiar odpadów w prywatnym lokalu to sprawa dla sanepidu
Tak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w postanowieniu z marca tego roku, rozstrzygając spór kompetencyjny między burmistrzem miasta a państwowym powiatowym inspektorem sanitarnym
Tak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w postanowieniu z marca tego roku, rozstrzygając spór kompetencyjny między burmistrzem miasta a państwowym powiatowym inspektorem sanitarnym
Chociaż kontrole Państwowej Inspekcji Sanitarnej najczęściej dotyczą przedsiębiorców zajmujących się usługami kosmetycznymi, medycznymi, gastronomicznymi i edukacyjnymi, to każde przedsiębiorstwo może zostać skontrolowane przez ten urząd. Państwowa Inspekcja Sanitarna jest bowiem powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego. Sprawuje nadzór m.in. nad warunkami higieny pracy w zakładach
Krzysztof Saczka: Obowiązki związane z pandemią pokazały, że inspekcja nie była przygotowana na takie wyzwanie. Jednak od tego czasu zelektronizowano ścieżkę pomiędzy infolinią a stacjami, jak również procesy związane z wywiadami epidemiologicznymi czy obsługą kwarantann. Rozwijamy system, by wykorzystać go także przy innych zadaniach
Od 17 stycznia 2013 r. pracodawca rozpoczynający działalność albo zmieniający miejsce działalności lub jej rodzaj bądź zakres nie ma obowiązku informować o tym właściwego okręgowego inspektora pracy i właściwego państwowego inspektora sanitarnego.
Prowadzimy kilka cukierni i restauracji. Czy przed zatrudnieniem powinniśmy prosić pracownika o kopię książeczki sanepidowskiej, jeśli będzie pracował w gastronomi, czy wystarczy, że tylko pokaże książeczkę przed podjęciem pracy? Czy kserokopię książeczki można przechowywać w aktach osobowych? Jak należy postąpić w przypadku zleceniobiorców?
Od 1 sierpnia 2012 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące chorób zawodowych. Zmiany dotyczą przede wszystkim instytucji, jakie są odpowiedzialne za rozpoznawanie chorób zawodowych i wydawanie orzeczeń w tej sprawie.
Wykroczenia przeciwko prawom pracownika zostały uregulowane nie tylko w Kodeksie pracy. W szerszym zakresie wykroczenia z zakresu prawa pracy wynikają także m.in. z ustawy o funduszu świadczeń socjalnych, o społecznej inspekcji pracy czy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Za spowodowane naruszenia pracodawca może zostać ukarany grzywną w wysokości do 30 tys. zł.
Były pracownik poinformował nas, że zgłosił do Państwowej Inspekcji Sanitarnej podejrzenie choroby zawodowej. Jakie dla zakładu mogą być skutki zgłoszenia?
Od 14 lipca 2010 r. funkcjonariusze Państwowej Inspekcji Sanitarnej mają prawo karać pracowników, którzy palą wyroby tytoniowe w miejscach objętych zakazem, oraz pracodawców, którzy dopuszczają na podległym im terenie do palenia tych wyrobów wbrew zakazowi. Zmieniono też kompetencję Sanepidu w zakresie karania za naruszenie przepisów ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz zapobieganiu
Przepisy kodeksu wykroczeń oraz kodeksu karnego nie definiują wprost pojęć wykroczenia oraz przestępstwa. Można jednak uznać, iż wykroczeniem jest czyn społecznie szkodliwy, zabroniony przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia, pod groźbą kary aresztu, ograniczenia wolności, grzywny lub nagany, a przestępstwem - czyn zabroniony pod groźbą kary przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia
Każdy pracodawca zdaje sobie sprawę, jak wiele trudności i barier prawnych związanych jest z prowadzeniem zakładu pracy. Niezależnie od problemów i trudności ekonomicznych, zatrudnienie pracowników wiąże się z koniecznością przestrzegania przepisów prawa pracy. Tak jak w wielu innych dziedzinach życia społecznego, także w stosunkach pracy państwo zastrzega sobie kompetencje do nadzoru i ingerencji
W celu ochrony zdrowia ludzkiego przed wpływem czynników szkodliwych lub uciążliwych, a przede wszystkim w celu zapobiegania powstawaniu chorób zakaźnych i zawodowych została powołana Inspekcja Sanitarna.