Czy drobne zlecenia z pracownikiem można opodatkować ryczałtem
Umowa zlecenia to umowa cywilnoprawna, która w codziennej działalności jednostek budżetowych odgrywa istotną rolę. Może występować jako umowa o charakterze cyklicznym i być powtarzalna, może również być zawierana z określoną osobą incydentalnie. Choć w powszechnym odbiorze jest ona postrzegana jako umowa elastyczniejsza, bo łatwiej ją zawrzeć i łatwiej rozwiązać, to jednak z punktu widzenia rozliczeń
PROBLEM W jaki sposób, prawnik który rozlicza się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, powinien udokumentować zwrot od klienta różnego rodzaju opłat ponoszonych w imieniu tego klienta np: opłat za pełnomocnictwo? Czy zwroty poniesionych kosztów, które nie będą u prawnika zaliczone do kosztów podatkowych, powinien być wykazany jako przychód, który podlega opodatkowaniu ryczałtem?
W przypadku zatrudniania na etat lub na umowę zlecenia osób mających prawo do świadczeń emerytalnych (lub nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego) płatnicy składek (pracodawcy, zleceniodawcy) mają obowiązek przesłania do ZUS zaświadczenia o kwocie przychodu uzyskanego w minionym roku kalendarzowym przez te osoby. Taki obowiązek ciąży także na samym świadczeniobiorcy, który powinien poinformować
Prezenty świąteczne lub spotkanie z okazji świąt pracodawca może sfinansować swoim pracownikom np. ze środków obrotowych lub pochodzących z zfśs. O ile sfinansowanie tego rodzaju działalności z rachunku firmowego nie wymaga spełnienia przez pracowników lub inne obdarowane osoby żadnych kryteriów, o tyle przy wykorzystaniu do tego celu środków socjalnych trzeba zachować pewną ostrożność. W tym bowiem
Od początku 2018 r. obowiązują nowe limity kwot zmniejszających podatek. Mają one zastosowanie do dochodów opodatkowanych według skali podatkowej, a więc nie tylko do dochodów osiąganych ze stosunku pracy. W raporcie przedstawiamy zasady prawidłowego rozliczania kwoty zmniejszającej podatek przy pobieraniu zaliczek na PIT od przychodów ze stosunku pracy, umów zleceń, umów o dzieło, z działalności gospodarczej
Zleceniodawca (osoba fizyczna) nieprowadzący działalności gospodarczej nie ma obowiązku ustalenia wysokości podatku i jego wpłaty do urzędu skarbowego od wynagrodzenia z tytułu zawartej umowy zlecenia. W takim przypadku rozliczenia z urzędem dokonuje samodzielnie zleceniobiorca.
Otrzymaliśmy z ZUS zawiadomienie o podleganiu ubezpieczeniom społecznym w 2012 r. jednego z naszych zleceniobiorców. Osoba ta złożyła nam oświadczenie, z którego wynikało, że w okresie, w którym wykonywała umowę zlecenia, była zatrudniona na umowę o pracę z wynagrodzeniem wyższym od minimalnego. Dlatego z tytułu zlecenia zgłosiliśmy ją tylko do ubezpieczenia zdrowotnego. ZUS wskazał jednak, że w okresie
Działalność naszej spółki cywilnej polega na sprzedaży powierzonego towaru. Część tego towaru uległa zniszczeniu i nie nadaje się do sprzedaży. Firma zlecająca sprzedaż obciążyła nas kosztami zakupu tego towaru. Czy koszty te stanowią dla nas koszt uzyskania przychodów?
Przyznaliśmy zleceniobiorcy zapomogę ze środków zfśs w związku z jego ciężką sytuacją materialną. Wynagrodzenie zleceniobiorcy podlega jednak na mocy tytułu wykonawczego zajęciu komorniczemu w związku z niespłaconą pożyczką bankową. Czy przyznana przez nas zapomoga również podlega egzekucji i czy powinniśmy ją przekazać komornikowi? Czy prawidłowe jest przyznawanie takich świadczeń zleceniobiorcom?
Menedżer, który pracuje na podstawie kontraktu mającego cechy umowy cywilnej, podlega ubezpieczeniom jako zleceniobiorca. Gdy usługi zarządzania są równocześnie przedmiotem prowadzonej przez niego działalności, do celów ubezpieczeń społecznych nie można uznać, że jedynym tytułem do ubezpieczeń jest działalność. Ma to swoje konsekwencje w zakresie obowiązku opłacania składek.
Czy weterynarz zatrudniony na podstawie umowy zlecenia oraz w przychodni powinien wystawiać rachunki, czy podatek rozlicza za niego płatnik? Czy powinien mieć zarejestrowaną działalność?
Coraz częściej mają miejsce przypadki zatrudniania osób na podstawie umów cywilnoprawnych lub nawet przymuszania pracowników dotychczas zatrudnionych na podstawie umowy o pracę do prowadzenia na własny rachunek działalności gospodarczej. Jak wówczas wygląda kwestia bezpieczeństwa i higieny pracy?