Czy oszczędzanie w ogólnoeuropejskim indywidualnym produkcie emerytalnym (OIPE) wyłącza możliwość oszczędzania w PPK
Przepisy prawa pracy obligują pracodawców do przyznawania pracownikom w określonych okolicznościach pewnych świadczeń lub dokonywania wypłat (poza wynagrodzeniem za pracę). Zasady z tym związane, dotyczące naliczania czy wypłaty świadczenia, są zawarte m.in. w przepisach odnoszących się do pracy zdalnej, bhp, podnoszenia kwalifikacji zawodowych, odpraw czy zwolnień od pracy.
Od 1 lipca 2023 r. zostanie odwołany stan zagrożenia epidemicznego wprowadzonego w związku z zakażeniami COVID-19. Dla pracodawców wiąże się to ze zniesieniem licznych ograniczeń i szczególnych rozwiązań ustanowionych z powodu COVID-19. Wiele z nich dotyczy obszaru prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Ich cechą wspólną jest to, że znajdują one zastosowanie w okresie obowiązywania stanu epidemii lub
Pracodawca, który przejmuje pracowników innego podmiotu, zawiera - w terminie 7 dni - w ich imieniu i na ich rzecz umowy o prowadzenie PPK. Jeśli podmiot przejmujący nie prowadzi PPK, jest zobowiązany go utworzyć - zawrzeć umowę o zarządzanie PPK i umożliwić osobom zatrudnionym oszczędzanie na ogólnych zasadach wynikających z ustawy o PPK. W sytuacji jednak gdy podmiot przejmujący prowadzi PPE, a nie
1 lipca 2022 r. to termin weryfikacji stanu partycypacji uczestników w pracowniczym programie emerytalnym (PPE) w tych podmiotach zatrudniających, które ze względu na prowadzenie PPE zostały zwolnione z utworzenia PPK i nadal korzystają z tej możliwości. Jeżeli na 1 lipca 2022 r. odsetek osób oszczędzających w PPE spadł poniżej 25%, zwolnienie z obowiązku utworzenia PPK przestaje obowiązywać. Dodatkowo
Od 4 czerwca 2022 r. obowiązują zmiany w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych. Nowe regulacje nie zmieniają istoty dotychczasowych rozwiązań. Mają natomiast za zadanie uprościć oraz doprecyzować obecnie obowiązujące przepisy. Nowelizacja dopuszcza możliwość wcześniejszego zawarcia umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osoby zatrudnionej. Nakłada też obowiązek przekazania na żądanie PFR
Od 15 października 2021 r. obowiązują nowe przepisy ustawy o COVID-19. Zgodnie z nimi wezwanie do zawarcia umowy o zarządzanie PPK, kierowane do podmiotów zatrudniających, które nie dopełniły tego obowiązku, może być obecnie przekazywane wyłącznie drogą elektroniczną. Wezwanie to zostanie doręczone za pośrednictwem PUE ZUS. Ta forma wezwania będzie obowiązywać w okresie epidemii COVID-19, stanu zagrożenia
Pracodawca, u którego w zakładzie pracy nie działają związki zawodowe, musi niektóre kwestie związane z zatrudnieniem ustalać z przedstawicielami pracowników. Takie ustalenia dotyczą najczęściej funkcjonowania zfśs, wydłużenia okresu rozliczeniowego czasu pracy czy przeprowadzania zwolnień grupowych.
Pracownicze plany kapitałowe stały się z początkiem 2021 r. faktem we wszystkich grupach podmiotów zatrudniających. Zawarto umowy o zarządzanie PPK, dotychczas zatrudnione osoby zostały objęte umowami o prowadzenie PPK. Nie zakończyło to problemów dotyczących realizacji obowiązków wynikających z ustawy o PPK. W zgłaszanych do redakcji pytaniach najczęściej pojawiają się kwestie związane z: deklaracjami
Podmioty zatrudniające od 1 do 19 osób, a także pozostałe firmy, które dotychczas nie utworzyły PPK, muszą w najbliższym czasie zawrzeć dwie kluczowe dla tego systemu umowy - o zarządzanie PPK oraz o prowadzenie PPK. Mikroprzedsiębiorcy (mikroprzedsiębiorstwa), u których żadna z osób zatrudnionych nie będzie chciała uczestniczyć w PPK, są z tego obowiązku zwolnieni. W przypadku odwołania deklaracji
Wezwanie PFR do zawarcia umowy o zarządzanie PPK zobowiązuje pracodawcę do odpowiedzi. PFR sprawdzi, czy podmioty, które powinny wdrożyć PPK, nie zapomniały o tym obowiązku. Te, które nie zawarły w terminie umowy o zarządzanie PPK, otrzymają stosowne przypomnienia.
1 stycznia 2021 r. przepisami ustawy o PPK objęte zostały dwie ostatnie grupy podmiotów zatrudniających - jednostki sektora finansów publicznych oraz pozostałe podmioty zatrudniające, tzn. te, które wcześniej nie zostały jeszcze włączone do systemu PPK. Podmioty zatrudniające z sektora finansów publicznych muszą najpóźniej 26 marca 2021 r. zawrzeć umowy o zarządzanie PPK, a najpóźniej 10 kwietnia 2021
W 2021 r. wejdą w życie ważne nowelizacje przepisów w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą płacy minimalnej oraz informowania ZUS o zawartych umowach o dzieło. W 2021 r. również kolejne grupy pracodawców (zatrudniających mniej niż 20 osób oraz ze sfery budżetowej) będą musiały wdrożyć program pracowniczych planów kapitałowych.
PROBLEM Pracownik (28 lat), zatrudniony u nas w okresie od 1 października 2019 r. do 30 czerwca 2020 r., przed zawarciem na jego rzecz umowy o prowadzenie PPK złożył deklarację o nieprzystępowaniu do PPK. Po kilkumiesięcznej przerwie, od 1 grudnia 2020 r., będziemy ponownie zawierać umowę o pracę z tą osobą. Czy deklaracja o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, złożona podczas poprzedniego zatrudnienia