Odwołanie stanu epidemii – skutki w podatkach
Kwalifikacja kar umownych i rekompensat budzi problemy interpretacyjne. Opłaty te, stosowane z reguły w przypadku niewłaściwego wykonania zobowiązań, mają bowiem bardzo różny charakter. Dla ustalenia, czy dana czynność podlega opodatkowaniu, konieczne jest rozstrzygnięcie kwestii ekwiwalentności realizowanego świadczenia. Zawsze trzeba ustalić, czy płacący karę otrzymał coś w zamian. Nie wystarczy
Odszkodowania, kary umowne i inne wydatki wynikające z odstąpienia lub przedterminowego rozwiązania umowy przez podatnika wykazują związek z przychodami, gdy podatnik ma na uwadze możliwość osiągnięcia przychodu. Nie ma przy tym znaczenia, że możliwość ta istnieje jedynie potencjalnie, czy to z określonej innej transakcji czy też na skutek redukcji kosztów ogólnych dotyczących całej działalności, wyrok
24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.
Przyjmuje się zwykle, że kary umowne oraz inne płatności o charakterze odszkodowawczym nie podlegają VAT. Nierzadko jednak pojawiają się wyjątki od tej reguły. Ostatnio można zetknąć się z tendencją do rozszerzania opodatkowania na sytuacje, w których występują tego typu płatności. Coraz większy nacisk kładzie się bowiem na to, że sposób nazewnictwa przyjęty przez strony w umowie nie przesądza automatycznie
VAT objęte są te czynności, które można uznać za odpłatne, jeśli zostały wykonane przez podatnika VAT w ramach umowy. Problem w tym, że niekiedy trudno jednoznacznie stwierdzić, czy w danych okolicznościach otrzymana lub należna od dłużnika opłata (np. z tytułu kary umownej, odszkodowania czy zwrotu kosztów) pozostaje poza zakresem VAT, czy też stanowi "fragment" świadczonej usługi zasadniczej opodatkowany
Firma zawarła umowę na dostawę sprzętu informatycznego wraz z jego wdrożeniem. W umowie strony określiły termin wdrożenia oraz karę za przekroczenie tego terminu. Ponieważ faktycznie termin wdrożenia został przekroczony, strony uzgodniły protokołem swoje stanowiska i wysokość kary, którą ma zapłacić firma usługodawcy (zgodnie z zawartą wcześniej umową). Na jaką kwotę firma usługodawcy powinna wystawić
Jesteśmy szkołą niepubliczną i nie podlegamy Karcie Nauczyciela. W lipcu br. podpisaliśmy z nauczycielką umowę o pracę, która miała obowiązywać od 1 września 2006 r. Zawarliśmy w niej klauzulę określającą, że w przypadku gdy nauczycielka nie przystąpi do pracy, będzie musiała zapłacić 1000 zł kary umownej. Mimo to nauczycielka nie pojawiła się w ogóle w pracy i nie usprawiedliwiła swojej nieobecności