Błędy w rozliczeniach VAT. Na czym polegają i jak ich uniknąć
Podatnik, który bierze samochody osobowe w leasing operacyjny i refakturuje wydatki z tego tytułu na swoją spółkę zależną, a sam odlicza je od przychodu, również musi stosować ustawowy limit podatkowych kosztów – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny
Większość, a może nawet każdy podatnik prowadzący działalność spotkał się z umową najmu, którą musiał rozliczyć w VAT jako wynajmujący i jako najemca. Te rozliczenia niejednokrotnie stwarzają problemy ze względu na rozbieżne interpretacje. W publikacji omawiamy zasady rozliczeń VAT od wynajmu nieruchomości po stronie zarówno wynajmującego, jak i najemcy oraz skutki zakończenia takiej umowy. Omawiamy
W przypadku usług najmu, dzierżawy, leasingu lub innych usług o podobnym charakterze powszechnie stosowaną praktyką jest przenoszenie kosztów ubezpieczenia przedmiotu umowy na usługobiorcę. Również sprzedawcy proponują ubezpieczenie do oferowanych towarów. Jednak tylko w pierwszym przypadku możliwe jest refakturowanie z zastosowaniem zwolnienia, gdy spełnione są liczne warunki. Natomiast sprzedawca
Ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT wymaga prawidłowego określenia chwili dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. W przypadku czynności długotrwałych, w wykonaniu których dochodzi do regularnej i powtarzalnej sprzedaży, obowiązek podatkowy jest często ustalany w sposób szczególny. Obowiązek podatkowy nie jest wówczas związany z faktycznym wykonaniem czynności, jak ma to
Wynajmujemy samochód ciężarowy będący przedmiotem leasingu osobie trzeciej. Dostaliśmy polisę ubezpieczeniową AC. Jak mamy refakturować to ubezpieczenie na najemcę - z VAT czy ze zwolnieniem (tak jak na polisie)?
Od wielu lat sporna jest kwestia, jak firmy leasingowe powinny traktować koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu, którymi obciążani są leasingobiorcy. 17 stycznia 2013 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-224/11, w którym przyznał prawo refakturowania kosztów ubezpieczenia z zastosowaniem zwolnienia. Orzeczenie to powinno zakończyć trwający spór. Może ono mieć jednak
Spółdzielnia mieszkaniowa jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wynajmuje część lokali użytkowych znajdujących się w jej zasobach. Z tego tytułu pobiera czynsz, a oprócz tego refakturuje bezpośrednio na każdego najemcę tzw. media (prąd, gaz, woda) w wielkości rzeczywistego ich zużycia. W związku z tym wystawiane są faktury VAT, na których zarówno czynsz, jak i media objęte są 23% stawką VAT.
Spółka zawarła umowę leasingu finansowego, w której przewidziano, że koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu będą refakturowane na spółkę jako korzystającego. Z uwagi na duże wątpliwości w temacie refakturowania kosztów ubezpieczenia w leasingu spółka obawia się, czy w przedstawionej sytuacji koszty ubezpieczenia będzie mogła zaliczyć do kosztów podatkowych.
Polskie prawo podatkowe nie definiuje pojęcia "refakturowanie". Dopiero od 1 kwietnia 2011 r. w ustawie o VAT wprowadzono przepis art. 8 ust. 2a, którego treść odpowiada wypracowanemu w praktyce pojęciu "refakturowanie".
Uchwałą siedmiu sędziów z 8 listopada 2010 r. (sygn. akt I FPS 3/10) Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: NSA) rozstrzygnął, że w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podmiot świadczący usługi leasingu powinien włączyć do podstawy opodatkowania tych usług koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu. Innymi słowy, ubezpieczenie powinno być traktowane jako element leasingu i w konsekwencji podlegać właściwej