Co powinien zrobić uczestnik PPK ze środkami z tego programu po przejściu do innego pracodawcy
Firmy, które wdrożyły PPK, zostały objęte dodatkowymi obowiązkami związanymi z autozapisem do tego programu. W związku z tym będą musiały powiadomić osoby które zrezygnowały z uczestnictwa w PPK, że ponownie zostaną one automatycznie zapisane do programu, chyba że po raz kolejny złożą deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat na PPK. Dotychczas złożone deklaracje stracą bowiem ważność 28 lutego 2023
1 stycznia 2023 r. weszły w życie przepisy, które nakładają na podmioty zatrudniające przeprowadzenie w 2023 r. tzw. automatycznego zapisu do pracowniczych planów kapitałowych osób zatrudnionych (w tym uczestników PPK), którzy wcześniej zrezygnowali z tej formy oszczędzania. Wszystkie deklaracje o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK dotychczas złożone są ważne tylko do 28 lutego 2023 r.
Pracownicze plany kapitałowe (dalej również jako PPK) funkcjonują od 2019 r. Podmioty zatrudniające wchodzą w obowiązek ich tworzenia etapami. Większość z nich już wdrożyła PPK lub właśnie to robi. W trakcie tego procesu pojawia się wiele wątpliwości. Chodzi przede wszystkim o zasady samego wdrożenia PPK, stosowania ustawowych terminów, ustalania uprawnionych do oszczędzania w PPK czy też naliczania
Każdy podmiot, który na 30 czerwca 2019 r. zatrudniał co najmniej 50 osób (np. pracowników, zleceniobiorców), podlega obowiązkowi utworzenia PPK już od 1 stycznia 2020 r. Wprawdzie uruchomienie PPK może nastąpić dopiero w II kwartale nowego roku, niemniej jednak szereg działań należy podjąć odpowiednio wcześniej. Już od 1 stycznia 2020 r. podmiot zatrudniający ma bowiem obowiązek przyjąć deklarację