Fiskus musi wyjaśnić sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej
Inwentaryzacja tylko wtedy spełnia swoje zadanie, gdy jest prawidłowo przeprowadzona i w terminie rozliczona. Jak podkreślano w poprzednich numerach "BR", inwentaryzacja służy potwierdzeniu faktycznego stanu aktywów i pasywów jednostki. Wszelkie odchylenia stanu faktycznego, stwierdzonego inwentaryzacją, od stanów ewidencyjnych stanowią różnice inwentaryzacyjne. Inwentaryzacja powinna być rozliczona
Pojęcie "inwestycje" i zwrot "krótkoterminowe" w znaczeniu potocznym odbiera się jednoznacznie. Z inwestycjami kojarzy się poważne angażowanie środków pieniężnych w bliżej nieokreślone przedsięwzięcia - na krótszy lub dłuższy czas. Tymczasem termin utrzymywania inwestycji, podobnie jak definicje aktywów zaliczanych do inwestycji, określają przepisy ustawy o rachunkowości. W rachunkowości pojęcie inwestycji
Przedsiębiorcy w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dość często wykorzystują grunty stanowiące własność jednostek samorządu terytorialnego (lub Skarbu Państwa). Grunty te mogą być bowiem oddawane w użytkowanie wieczyste, w wyniku czego oddający w użytkowanie nadal pozostaje właścicielem gruntu, natomiast użytkownik nabywa prawa zbliżone do praw właściciela.
Jak prawidłowo rozliczyć import towarów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz księgach rachunkowych na podstawie poniższych danych: § firma importowała towar z Chin, § towar (wraz z fakturą kontrahenta oraz dokumentem SAD) dotarł do odbiorcy 6.06.2010 r., § faktura zakupu towaru została wystawiona 29.01.2010 r., § data wystawienia SAD to 28.05.2010 r., § zapłaty za towar dokonano 25.05.2010
Przez środki trwałe w budowie należy rozumieć zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia. Inwestycje, zgodnie z ustawą o rachunkowości, charakteryzują się tym, że są to aktywa posiadane przez jednostkę w celu osiągnięcia z nich korzyści ekonomicznych. Według przepisów podatkowych pojęcie inwestycji dotyczy również środków trwałych w budowie.
Transakcje zagraniczne nierzadko sprawiają wiele kłopotów związanych z prawidłowym ich rozliczeniem. Wynika to m.in. z faktu, że na podatkowe rozliczenie zagranicznej sprzedaży lub zakupu towaru składa się z reguły kilka etapów. Pomyłka w jednym z nich może powodować błędy w dalszym rozliczeniu. Przykładowo błędne ustalenie daty powstania obowiązku podatkowego w VAT może spowodować w konsekwencji nieprawidłowe
Wybudowaliśmy parterowy podpiwniczony łącznik pomiędzy dwoma funkcjonującymi dwupiętrowymi budynkami niemieszkalnymi, wykorzystywanymi w działalności gospodarczej, i przebudowaliśmy część parterową tych budynków. Całość została formalnie oddana do użytkowania i wystawiliśmy na nią dokument OT. Jak podzielić koszty inwestycji budowlanej na poszczególne środki trwałe, skoro objęły one również koszty
Zniszczenia towarów, wyposażenia i środków trwałych przedsiębiorców spowodowane powodzią są wynikiem nadzwyczajnych, nieprzewidzianych okoliczności. Tego rodzaju zdarzenia należy w księgach wykazywać osobno jako straty nadzwyczajne. W raporcie przedstawiamy szczegółowe zasady ewidencjonowania tych strat oraz ich dokumentowania.
Wystąpił niedobór jednej karty telefonicznej (60 jednostek) w cenie sprzedaży 24 zł oraz nadwyżka jednej karty telefonicznej (15 jednostek) w cenie sprzedaży 9 zł i jednej karty telefonicznej (30 jednostek) w cenie sprzedaży 15 zł. Jak należy dokonać kompensaty tych kart?
Firma stwierdziła niedobór wiertarki o wartości netto 400 zł. Kosztami został obciążony pracownik, który odpowiadał za ten sprzęt. W jaki sposób zaksięgować wpłatę od pracownika?