RPO: potrzebne kary za brak kontaktu ze społecznością
Ustawodawca przewiduje różne tryby, w których radni mogą uzyskać informacje na temat działalności organu wykonawczego oraz jednostki samorządu terytorialnego. Trudno jednak uznać te przepisy za w pełni skuteczne
Jak nowo powołani wójt, burmistrz lub prezydent oraz i ich zastępcy powinni ułożyć współpracę z radą gminy i zorganizować funkcjonowanie urzędu
Powód? Brak publikacji aktu w dzienniku urzędowym województwa. Pojawia się pytanie, czy domagać się od radnych zwrotu wypłaconych kwot? A może dopuszczalna jest nowa uchwała z mocą wsteczną?
Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie zarządzenia poboru podatków i opłat lokalnych w drodze inkasa, wskazania inkasentów oraz ustalenia wynagrodzenia za inkaso podatków i opłat lokalnych na terenie gminy. Zgodnie z treścią uchwały inkasentami wyznaczeni zostali sołtysi. Jak wynika z protokołu prac rady gminy, w głosowaniu nad uchwałą brali udział także radni, którzy są jednocześnie sołtysami. Czy tak
Radny, który prowadzi niepubliczną placówkę oświatową, w jednej gminie może stracić mandat, a w innej w podobnej sytuacji może go zachować. Eksperci winą za taki stan obarczają nieprecyzyjne przepisy
Może ona nie wyrazić takiej zgody, ale tylko wtedy, gdy podstawą modyfikacji w zatrudnieniu są zdarzenia związane z wykonywaniem mandatu. Ta obowiązująca od lat zasada często nie jest jednak właściwie rozumiana, o czym świadczą niedawne wyroki sądów administracyjnych
Pracownik urzędu gminy uzyskał mandat radnego w wyniku wyborów uzupełniających w gminie, w której urzędzie jest zatrudniony. Czy pracownik ten może w dalszym ciągu wykonywać swoją pracę, czy w tej sytuacji powinien złożyć wypowiedzenie?