Przyznanie dodatku specjalnego za trudne warunki pracy
Nieprawidłowość Burmistrz miasta powierzył kierownikowi urzędu stanu cywilnego obowiązek uaktualniania spisu wyborców zakresem czynności, podpisanym z dniem objęcia tego stanowiska. W latach, w których były przeprowadzane wybory, kierownik USC otrzymywał dodatek specjalny – za każdy miesiąc, na który przypadał termin wyborów. Przyznanie dodatku było uzasadnione „powierzeniem dodatkowych obowiązków
Wypłacany pracownikom samorządowym ryczałt z tytułu używania przez nich prywatnych samochodów osobowych do celów służbowych stanowi przychód ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu.
Burmistrz powierzył pełnienie obowiązków sekretarza pracownikowi urzędu miasta, który był dotąd zatrudniony na stanowisku podinspektora w wydziale organizacyjnym. Ustanowienie p.o. sekretarza miasta zostało uzasadnione przez burmistrza tym, że pracownik, któremu powierzono pełnienie funkcji sekretarza, nie spełniał warunku posiadania odpowiedniego stażu pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczym.
Pracownik urzędu gminy złożył wniosek o doliczenie do stażu pracy pracy w gospodarstwie ogrodniczym swoich rodziców w okresie od 1 sierpnia1989 r. do 1995 r. tj. po ukończeniu 16 roku życia. Do wniosku załączył zeznania dwóch świadków na druku ERP-8 potwierdzone przez ZUS, że pracował w gospodarstwie, swoje oświadczenie o braku dokumentów (ERP-9), zaświadczenie z rejestru PESEL, że zamieszkiwał na
Czy możliwe jest, aby wójt powierzył stanowisko sekretarza gminy pracownikowi urzędu zatrudnionemu dotychczas na innym stanowisku? Czy można w takim przypadku zastosować przepis art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych? Jakie są ewentualne konsekwencje powierzenia stanowiska sekretarza gminy w trybie tzw. awansu wewnętrznego zamiast w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru?
PROBLEM Pytanie dotyczy wliczania pracy w gospodarstwie rolnym do uprawnień pracowniczych, tj. stażu pracy i nagrody jubileuszowej. Dwóch pracowników szkoły złożyło dokumenty potwierdzające pracę w gospodarstwie rolnym. Pierwszy z nich pracuje w dwóch miejscach (w szkole jest jego dodatkowe miejsce pracy, a w głównym miejscu ma pełny wymiar etatu). W głównym miejscu pracy praca w gospodarstwie została
Po trzech latach rozporządzenie płacowe z 2018 r., które obcięło uposażenia włodarzy o 20 proc., przechodzi do historii. Posłowie we wrześniu br. dali zielone światło dla podwyżek w samorządzie. Najpierw w nowelizacji z 17 września 2021 r. ustawy o pracownikach samorządowych podniesiono z 12 525,94 zł brutto do 20 041,50 zł brutto górny ustawowy pułap wynagrodzenia (wraz z dodatkami), które może być
W sprawach dotyczących zatrudnienia osoby powoływanej przez premiera do pełnienia obowiązków wójta stosuje się ustawę o pracownikach samorządowych. Tak uważa MSWiA, problem w tym, że przepisy na ten temat milczą
Pracownicy samorządowi, urzędnicy państwowi oraz członkowie korpusu służby cywilnej mogą świadczyć pracę w godzinach nadliczbowych. Pracownicy samorządowi i urzędnicy państwowi za pracę nadliczbową mają prawo wybrać jako rekompensatę albo czas wolny, albo wynagrodzenie, ale bez dodatku wynikającego z przepisów Kodeksu pracy. Natomiast pracownikom służby cywilnej przysługuje jedynie czas wolny za pracę
Od 22 maja 2012 r. został rozszerzony katalog przypadków, w których zadania i kompetencje wójta może przejąć jego zastępca. Po nowelizacji przepisów zastępca wójta może przejąć jego obowiązki także w razie zawieszenia wójta w czynnościach służbowych.
Pracownikowi samorządowemu świadczącemu na polecenie przełożonego pracę w dniu wolnym od pracy wynikającym z przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy należy udzielić, w terminie z nim uzgodnionym, dnia wolnego od pracy do końca okresu rozliczeniowego, w którym taką pracę wykonywał. W tym zakresie funkcjonuje też inne stanowisko, zgodnie z którym wymiar czasu wolnego za pracę w tym dniu powinien odpowiadać
Przepisy dopuszczają pracę w godzinach nadliczbowych pracowników służby cywilnej, pracowników samorządowych oraz urzędników państwowych. Jednak zasady rekompensowania tej pracy różnią się od zasad określonych w Kodeksie pracy. Członkowi korpusu służby cywilnej za pracę nadliczbową przysługuje czas wolny. Natomiast pracownik samorządowy i urzędnik państwowy mogą wybrać rekompensatę między czasem wolnym
Skarbnik gminy objął stanowisko głównej księgowej w gminnym ośrodku kultury, stanowiącym instytucję kultury, której organem założycielskim jest gmina. Czy stanowi to podstawę do uzasadnionego podejrzenia o stronniczość - pyta Czytelnik z Leszna.
Pracownik samorządowy otrzymał polecenie wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych w niedzielę. Odmówił, twierdząc, że w czasie weekendu opiekuje się swoją matką, która złamała nogę. Czy jest to podstawa do odmowy wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych? Czy należy uznać, że matka pracownika jest osobą wymagającą sprawowania nad nią stałej pieczy w rozumieniu przepisów o pracownikach samorządowych
Jesteśmy placówką, do której mają zastosowanie przepisy ustawy o pracownikach samorządowych. Ze względu na szczególne potrzeby zobowiązaliśmy naszych pracowników do pracy w godzinach nadliczbowych. Pracownicy przepracowali w tygodniu 8 godzin nadliczbowych (każdego dnia świadczyli pracę 2 godziny dłużej). Część pracowników została także zobowiązana do pracy w sobotę (przez 8 godzin) i w niedzielę
Jak zakwalifikować osoby zatrudnione na stanowiskach wójta, zastępcy wójta oraz skarbnika w zakresie uprawnień pracowniczych? Czy te stanowiska zaliczamy do stanowisk urzędniczych?