Jak rozliczać VAT od sprzedaży posiłków na wynos
Obecnie większość lokali gastronomicznych ma w swojej ofercie sprzedaż posiłków na wynos, w tym z dowozem do domu. Do tej sprzedaży, mimo że jest traktowana jak dostawa towarów, stosujemy taką samą stawkę VAT jak do posiłków spożywanych na miejscu. Według tych samych zasad co posiłki opodatkowujemy także opłaty za opakowania czy transport. W publikacji omówimy kompleksowo rozliczenie sprzedaży posiłków na wynos – od ustalenia stawki VAT po sposób ewidencjonowania.
Ustawa o VAT zawiera szczególne regulacje dotyczące branży gastronomicznej. Z pewnymi wyjątkami usługi gastronomiczne są opodatkowane stawką obniżoną. Sprzedaż ta podlega również obostrzeniom dotyczącym ewidencjonowaniu na kasie fiskalnej. Dlatego szczegółowo zostaną omówione te regulacje.
1. Jak ustalić stawkę VAT na sprzedaż posiłków na wynos
Punktem wyjścia przy ustalaniu stawki VAT jest określenie, czy mamy do czynienia z dostawą towarów czy ze świadczeniem usług.
1.1. Sprzedaż posiłków na wynos jako dostawa towarów
Definicja usług gastronomicznych i cateringowych jest zawarta w art. 6 ust. 1 rozporządzenia 282/2011.
Usługi restauracyjne i cateringowe oznaczają usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi, pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie. Dostarczanie żywności lub napojów albo żywności i napojów stanowi jedynie element większej całości, w której muszą przeważać usługi.
Usługi restauracyjne polegają na świadczeniu ich w lokalu należącym do usługodawcy. Usługi cateringowe polegają na świadczeniu ich poza lokalem usługodawcy. Za usługi cateringowe i restauracyjne nie uznaje się dostawy gotowej lub niegotowej żywności lub napojów, albo dostawy gotowej lub niegotowej żywności i napojów, wraz z ich transportem lub bez niego, ale bez żadnych innych usług wspomagających.
Analiza tej definicji prowadzi do wniosku, że wiele czynności potocznie, jak również według PKWiU uznawanych za usługi gastronomiczne, z punktu widzenia VAT stanowi dokonywanie dostaw towarów.
Potwierdza to także TSUE. Jak czytamy w wyroku z 22 kwietnia 2021 r. w sprawie C-703/19:
(…) pojęcie „usług restauracyjnych i cateringowych” obejmuje dostarczanie żywności wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi, mającymi na celu umożliwienie natychmiastowego spożycia tej żywności przez klienta końcowego, czego zweryfikowanie należy do sądu odsyłającego. Jeżeli klient końcowy podejmie decyzję o nieskorzystaniu z zasobów materialnych i ludzkich udostępnionych mu przez podatnika w związku z konsumpcją dostarczonej żywności, należy uznać, że z dostawą tej żywności nie wiąże się żadna usługa wspomagająca.
Za dostawę towarów należy zatem uznać również sprzedaż posiłków na wynos. Pośrednio potwierdza to treść wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wiążących informacji stawkowych (w tym wskazanych w punkcie 2. W jakiej wysokości naliczać VAT od sprzedaży gotowych posiłków na wynos), których przedmiotem są towary, a nie usługi.
2. W jakiej wysokości naliczać VAT od sprzedaży gotowych posiłków na wynos
W okresie od 24 czerwca 2016 r. (data wydania interpretacji ogólnej) do 30 czerwca 2020 r. w związku z tym, że sprzedaż dań na wynos to dostawa towarów, można było stosować do sprzedaży stawkę 5% zamiast 8% jak do usług gastronomicznych. Potwierdził to NSA w uchwale z 24 czerwca 2024 r. (sygn. akt I FPS 1/24), kończąc długoletni spór na temat stawki VAT do dań gotowych. Podatnicy, którzy stosowali stawkę 8%, mogą dokonać korekty za okresy, które nie uległy przedawnieniu.
Od 1 lipca 2020 r. nie jest to już możliwe, gdyż ustawodawca zmienił przepisy, uznając, że zarówno do dostaw towarów, jak i świadczenia usług klasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupowaniu obejmującym usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56) stosuje się co do zasady jedną stawkę VAT w wysokości 8% (art. 41 ust. 12f w zw. z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT). Sprzedaż posiłków na wynos jest według PKWiU klasyfikowana w grupowaniu obejmującym usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56). Powoduje to, że sprzedaż posiłków na wynos jest co do zasady opodatkowana VAT według stawki 8%. Potwierdza to w wydawanych wiążących informacjach stawkowych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, czego przykładem mogą być wiążące informacje stawkowe (dalej WIS) dotyczące sprzedaży na wynos:
- hamburgerów (WIS z 3 stycznia 2022 r., sygn. 0112-KDSL1-2.440.311.2021.3.PR),
- kanapek przygotowanych na miejscu w sklepie (WIS z 21 lutego 2022 r., sygn. 0115-KDST1-2.440.296.2021.4.JC),
- kebabów (WIS z 29 listopada 2022 r., sygn. 0111-KDSB2-1.440.223.2022.3.AZG),
- lodów (WIS z 27 lipca 2023 r., sygn. 0111-KDSB1-2.440.146.2023.3.IKR),
- waty na patyku (WIS z 22 maja 2024 r., sygn. 0112-KDSL2-1.440.119.2024.3.AP),
- zestawu posiłków w ramach cateringu dietetycznego (WIS z 20 maja 2024 r., sygn. 0112-KDSL2-1.440.87.2024.2.MC),
- pizzy z tzw. lady (WIS z 19 października 2023 r., sygn. 0111-KDSB1-1.440.253.2023.4.WK).
Stawka VAT w wysokości 8% nie ma jednak zastosowania do sprzedaży napojów, towarów i posiłków wymienionych w art. 41 ust. 12f pkt 1–3 ustawy o VAT (zob. tabelę), gdy sprzedaż odbywa się zarówno na wynos, jak i na miejscu.
Tabela. Przykłady towarów, których sprzedaż na miejscu i na wynos jest opodatkowana stawką 23%
Lp. | Rodzaj towarów opodatkowanych stawką 23% | Przykład towarów opodatkowanych stawką 23% | Przykład towarów opodatkowanych stawką 8% |
1. | Napoje inne niż wymienione w załącznikach nr 3 lub 10 do ustawy o VAT albo w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, w tym ich przygotowanie i podanie |
|
|
2. | Towary nieprzetworzone przez podatnika, inne niż wymienione w załącznikach nr 3 lub 10 do ustawy o VAT albo w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie |
|
|
3. | Posiłków, których składnikiem są towary wskazane jako wyłączone z grupowań wymienionych w poz. 2 i 11 załącznika nr 10 do ustawy o VAT. |
Potwierdzają to również organy podatkowe, czego przykładem może być WIS dotycząca sprzedaży: - krewetek na wynosi (zob. WIS z 9 listopada 2023 r., sygn. 0112-KDSL2-1.440.290.2023.4.BK) - rolek sushi, w skład których wchodzą m.in. krewetki (zob. WIS z 25 października 2023 r., sygn. 0112-KDSL2-2.440.197.2023.4.ML). | – |
Podatnik sprzedaje pizzę w kawałkach na wynos, przy czym jedna z wersji sprzedawanej przez niego pizzy zawiera krewetki. W tej sytuacji sprzedaż przez podatnika:
- kawałków pizzy z krewetkami jest opodatkowana VAT według stawki 23%,
- pozostałych kawałków pizzy jest opodatkowana VAT według stawki 8%.
3. Co wliczamy do podstawy opodatkowania sprzedawanych posiłków
Do podstawy opodatkowania wliczamy wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej (art. 29a ust. 1 ustawy o VAT). Podstawa opodatkowania obejmuje koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Dlatego wszelkie opłaty dodatkowe, którymi obciążani są nabywcy posiłków na wynos przez sprzedawcę, należy wliczyć do podstawy opodatkowania dostaw tych posiłków.
3.1. Opłata za opakowania jednorazowe z tworzyw sztucznych, w którym dostarczany jest posiłek
Od 2024 r. przedsiębiorcy prowadzący jednostki gastronomiczne są obowiązani pobierać od kupujących opłaty za opakowania, w których sprzedają posiłki. Opłaty te należy wliczyć do podstawy opodatkowania sprzedawanego posiłku. Oznacza to, że kwoty za opakowanie są opodatkowane według tej samej stawki co sprzedawany posiłek, czyli według stawki 8% albo 23%.
Potwierdzają to w udzielanych wyjaśnieniach organy podatkowe, czego przykładem mogą być interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 kwietnia 2024 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.86.2024.2.LM) oraz z 23 kwietnia 2024 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.82.2024.2.JG). W pierwszej z tych interpretacji czytamy, że:
Spółka sprzedaje posiłki na wynos w opakowaniach będących produktami jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Tym samym w przedstawionych okolicznościach świadczeniem głównym jest działalność gastronomiczna, z którą wiąże się sprzedaż towarów i usług w tym zakresie. Dostawa opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych jest w tym przypadku świadczeniem pomocniczym. W związku z tym opłata od tych opakowań przy sprzedaży produktu (dania lub napoju) w takim opakowaniu powinna być wliczona również do podstawy opodatkowania z tytułu dostawy tego produktu (dania lub napoju), a prawidłową stawką dla dostawy ww. opakowania jest stawka właściwa dla tego produktu (dania na wynos).
3.2. Koszty dowozu posiłku
Tak samo jak w przypadku opłat za opakowanie, wygląda sytuacja, gdy są pobierane przez sprzedawcę opłaty za transport. Należy je wliczyć do podstawy opodatkowania sprzedawanego posiłku i opodatkować według tej samej stawki co posiłek, czyli stawką 8% albo 23%.
Inaczej wygląda sytuacja, gdy opłatę za dowóz pobiera zewnętrzna firma. Wtedy opłaty te nie są wliczane do podstawy opodatkowania, tylko opodatkowane odrębnie według stawki 23%.
Bar sprzedaje również posiłki na wynos z dowozem do klienta. Do 5 km dowóz jest darmowy. Powyżej tej odległości pobierana jest złotówka za kilometr. Jan Kowalski zamówił dwa dania. Jedno danie mięsne po 30 zł netto, drugie zawierające krewetki – 35 zł. Za dowóz doliczono 5 zł, gdyż odległość wyniosła 10 km, oraz pobrano opłatę za opakowania, w sumie 50 gr.
Dlatego rozliczenie będzie wyglądało w następujący sposób:
- danie mięsne – wart. netto 32,75 zł (30 + 2,5 + 0,25), VAT 2, 62 zł(8% VAT),
- danie z krewetkami – wart. netto 37,75 zł (35 + 2,5 + 0,25), VAT 8,68 zł(23% VAT).
4. Czy trzeba ewidencjonować na kasie rejestrującej sprzedaż posiłków na wynos
Jak to już zostało powiedziane, sprzedaż posiłków na wynos stanowi z punktu widzenia VAT dokonywanie dostaw towarów. Dlatego zdaniem autora sprzedaż taka nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania na kasie fiskalnej jak świadczenie usług związanych z wyżywieniem, świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, określonym w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. i tiret pierwsze rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania. W konsekwencji podatnicy sprzedający posiłki na wynos mogą:
- korzystać ze zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, w tym ze zwolnień podmiotowych z obowiązku ewidencjonowania przysługującego ze względu na kwotę obrotu realizowanego na rzecz osób prywatnych,
- ewidencjonować obrót przy zastosowaniu wszystkich kas rejestrujących (w tym przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii), a nie tylko przy zastosowaniu kas rejestrujących online (do sprzedaży na wynos nie ma bowiem zastosowania art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT).
Organy podatkowe nie popierają jednak tego stanowiska. Przykładowo w wydanej na wniosek podatnika prowadzącego sprzedaż posiłków na wynos interpretacji indywidualnej z 24 czerwca 2020 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.170.2020.3.KP) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że:
(…) skoro – jak wynika z opisu sprawy – w ramach prowadzonych sklepów stacjonarnych Wnioskodawca będzie prowadził sprzedaż usług gastronomicznych, to stosownie do zapisu art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy, będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych od 1 stycznia 2021 r. przy użyciu kasy on-line, tj. kasy umożliwiającej połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą, a Centralnym Repozytorium Kas, z uwzględnieniem przepisu art. 145b ust. 2 ustawy.
Zdaniem organów podatkowych sprzedaż posiłków na wynos w placówkach stacjonarnych musi być ewidencjonowania na kasie fiskalnej.
Powoduje to, że korzystanie przez podatników sprzedających posiłki na wynos ze zwolnień z obowiązku ewidencjonowania oraz ewidencjonowanie sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących innych niż kasy online wiąże się najczęściej z ryzykiem sporu z organami podatkowymi.
Wyjątek dotyczy sprzedaży posiłków na wynos w ruchomych (mobilnych) punktach sprzedaży. Ponieważ ruchome punkty sprzedaży nie stanowią stacjonarnych placówek gastronomicznych, w zakresie tym nie ulega wątpliwości, że podatnicy mogą korzystać ze zwolnień z obowiązku ewidencjonowania oraz mogą wykorzystywać do ewidencjonowania wszystkie kasy rejestrujące. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w wyjaśnieniach organów podatkowych, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 4 maja 2015 r. (sygn. IPTPP4/4512-50/15-4/UNR), interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 28 sierpnia 2015 r. (sygn. ITPP1/4512-569/15/AJ) czy interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 lutego 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.7.2021.1.MS). Jak czytamy w pierwszej z tych interpretacji:
Wnioskodawczyni w opisie sprawy wskazała, że (…) prowadzi działalność w zakresie sprzedaży posiłków w ruchomej przyczepie gastronomicznej. (…) Wnioskodawczynię w stosunku do sprzedaży posiłków nadal obowiązują zasady ogólne. Oznacza to, że może ona korzystać ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży posiłków za pomocą kasy rejestrującej ze względu na nieprzekroczenie w poprzednim roku podatkowym kwoty obrotu zrealizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w wysokości 20.000 zł.
Z kolei w ostatniej ze wskazanych interpretacji czytamy, że:
(...) trudno uznać ww. przyczepę za placówkę gastronomiczną o charakterze stacjonarnym, skoro pojazd ten, nie znajduje się na stałe w jednym miejscu, ale zmienia swoje położenie co jakiś czas (w zależności od czasu i miejsca odbywania się poszczególnych wydarzeń, w trakcie których w przyczepie dokonywana jest/będzie sprzedaż kurczaków z rożna). Również z punktu widzenia klientów nie można uznać, że placówka ta jest placówką stacjonarną, nie jest ona bowiem zlokalizowana w jednym konkretnym miejscu (nie ma stałego adresu), do którego klient może się zawsze udać i skorzystać z oferowanych usług gastronomicznych. Mając na uwadze opis sprawy oraz ww. przepisy prawa podatkowego wskazać należy, że skoro prowadzona sprzedaż kurczaków z rożna będzie z mobilnej placówki gastronomicznej typu „przyczepa” a nie ze stacjonarnej placówki gastronomicznej, to Wnioskodawczyni nie będzie miała obowiązku ewidencjonowania przedmiotowej sprzedaży na kasie on-line, w konsekwencji, po dniu 1 stycznia 2021 r. może używać zwykłą kasę.
5. Jakie informacje powinny znaleźć się na paragonie lub fakturze, dokumentujących sprzedaż posiłków na wynos
Jak zostało wcześniej wskazane, koszty dodatkowych opłat, w tym opłat za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, stanowią element podstawy opodatkowania dokonywanych dostaw posiłków. W konsekwencji opłaty takie w treści wystawianych przez tych podatników paragonów i faktur powinny być uwzględniane w cenie sprzedawanych produktów (dań na wynos), nie zaś w odrębnej pozycji.
Stanowisko to znajduje potwierdzenie w treści interpretacji indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 kwietnia 2024 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.86.2024.2.LM) oraz z 23 kwietnia 2024 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.82.2024.2.JG). W pierwszej z tych interpretacji przeczytać można, że:
(…) opłata produktowa powinna zostać wliczona w cenę sprzedawanego produktu (dania lub napoju), a stawka podatku powinna odpowiadać stawce przewidzianej dla tego produktu. Pobrana opłata powinna być zaewidencjonowana na kasie rejestrującej wraz z ceną danego produktu w jednej pozycji na paragonie. Analogicznie należy postępować wystawiając fakturę z tytułu sprzedaży dania lub napoju na wynos w opakowaniach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.
Podsumowanie
- Dla celów rozliczeń sprzedaż gotowych posiłków to dostawa towarów.
- Sprzedaż gotowych posiłków jest opodatkowana stawką 8%, z wyjątkiem posiłków zawierających w swym składzie owoce morza, napojów, produktów nieprzetworzonych, innych niż wymienione w zał. nr 3 albo nr 10 do ustawy o VAT, które są opodatkowane stawką 23%.
- Opłaty za opakowania jednorazowe i koszty transportu należy wliczać do podstawy opodatkowania i opodatkować VAT tą samą stawką co posiłek. Nie należy ich odrębnie ewidencjonować na kasie, czy wpisywać na fakturze.
- Zdaniem organów podatkowych sprzedaż posiłków na wynos w stacjonarnych placówkach gastronomicznych nie może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie.
art. 29a, art. 41, art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a oraz art. 146ef ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 852
§ 2–4 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących – Dz.U. z 2023 r. poz. 2605
POWOŁANE ORZECZENIA SĄDU:
wyrok TSUE z 22 kwietnia 2021 r. w sprawie C-703/19
uchwała NSA z 24 czerwca 2024 r. (sygn. akt I FPS 1/24)
POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:
- WIS z 3 stycznia 2022 r. (sygn. 0112-KDSL1-2.440.311.2021.3.PR)
- WIS z 21 lutego 2022 r. (sygn. 0115-KDST1-2.440.296.2021.4.JC)
- WIS z 29 listopada 2022 r. (sygn. 0111-KDSB2-1.440.223.2022.3.AZG)
- WIS z 27 lipca 2023 r. (sygn. 0111-KDSB1-2.440.146.2023.3.IKR)
- WIS z 22 maja 2024 r. (sygn. 0112-KDSL2-1.440.119.2024.3.AP)
- WIS z 20 maja 2024 r. (sygn. 0112-KDSL2-1.440.87.2024.2.MC)
- WIS z 19 października 2023 r. (sygn. 0111-KDSB1-1.440.253.2023.4.WK)
- WIS z 17 lutego 2022 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.440.393.2021.2.IM)
- WIS z 30 grudnia 2020 r. (sygn. 0115-KDST2-2.450.746.2020.6.RS)
- WIS z 27 stycznia 2021 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.450.962.2020.4.AWA)
- WIS z 30 grudnia 2020 r. (sygn. 0115-KDST2-2.450.6.PS)
- WIS z 17 listopada 2022 r. (sygn. 0111-KDSB2-1.440.156.2022.6.AM)
- WIS z 29 maja 2024 r. (sygn. 0111-KDSB1-2.440.159.2024.2.MD54.2020.6.PS)
- WIS z 10 maja 2024 r. (sygn. 0115-KDST1-2.440.45.2024.2.IK)
- WIS z 9 listopada 2023 r. (sygn. 0112-KDSL2-1.440.290.2023.4.BK)
- WIS z 25 października 2023 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.440.197.2023.4.ML)
- interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 11 kwietnia 2024 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.86.2024.2.LM)
- interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 23 kwietnia 2024 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.82.2024.2.JG)
- interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Łodzi z 4 maja 2015 r. (sygn. IPTPP4/4512-50/15-4/UNR)
- interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Bydgoszczy z 28 sierpnia 2015 r. (sygn. ITPP1/4512-569/15/AJ)
- interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 16 lutego 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.7.2021.1.MS)
- interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 11 kwietnia 2024 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.86.2024.2.LM)
- interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 23 kwietnia 2024 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.82.2024.2.JG)
Tomasz Krywan
doradca podatkowy
[1] Z wydawanych WIS wynika, że napoje wymienione w pkt 6–8 tabeli są opodatkowane stawką 23% jako niewskazane w poz. 17 zał. nr 10 do ustawy o VAT (zob. m.in. WIS z 10 maja 2024 r., sygn. 0115-KDST1-2.440.45.2024.2.IK). Wynika to z faktu, że w poz. 17 zał. nr 10 nie są wymienione wszystkie napoje sklasyfikowane pod numerem CN 22 02, ale tylko:
1) jogurty, maślanki, kefiry, mleko nieobjęte działem CN 04 – z wyłączeniem produktów zawierających kawę oraz jej ekstrakty, esencje lub koncentraty,
2) napoje bezalkoholowe, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,
3) preparaty do początkowego żywienia niemowląt, w tym mleko początkowe, preparaty do dalszego żywienia niemowląt, w tym mleko następne, mleko i mleko modyfikowane dla dzieci, o których mowa w ustawie z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia,
4) niezawierające produktów objętych pozycjami od CN 0401 do CN 0404 lub tłuszczu uzyskanego z produktów objętych pozycjami od CN 0401 do CN 0404:
a) napoje na bazie soi o zawartości białka 2,8% masy lub większej (CN 2202 99 11),
b) napoje na bazie soi o zawartości białka mniejszej niż 2,8% masy; napoje na bazie orzechów objętych działem CN 08, zbóż objętych działem CN 10 lub nasion objętych działem CN 12 (CN 2202 99 15).