Jak rozliczyć w księgach rachunkowych utraconą zaliczkę
Przełom roku to czas, gdy większość jednostek przygotowuje się do sporządzania sprawozdania finansowego. Programy finansowo-księgowe generują takie sprawozdania finansowe zazwyczaj za przyciśnięciem jednego klawisza. Wygenerowane automatycznie sprawozdanie finansowe jest jednak często obarczone błędami. Dlatego przedstawione w nim informacje (dane) powinny zostać zweryfikowane przez służby księgowe
Prawo bilansowe nakazuje (co do zasady), by jednostki gospodarcze na koniec każdego roku obrotowego wyceniały posiadane składniki majątku (w tym należności handlowe) w wartości, według których wprowadzono je do ksiąg rachunkowych. Wartości te nie powinny jednak przekraczać korzyści ekonomicznych możliwych do uzyskania dzięki ich posiadaniu (sprawowaniu nad nimi kontroli). Zatem jeśli na dzień bilansowy
W sprawozdaniu finansowym sporządzonym na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych aktywa powinny być wycenione w takiej wielkości, aby zapewnione było przedstawienie rzetelnego obrazu dokonań i potencjału gospodarczego danej jednostki. Co za tym idzie - aby nie wykazywać powstałych strat jako aktywów, należy co najmniej na dzień bilansowy dokonać aktualizacji aktywów, w tym należności,
Nowelizacja ustawy o rachunkowości nie oszczędziła obszaru rozrachunków. Poza tym, że wprowadzone zostały definicje tak należności, jak i zobowiązań (których to definicji wcześniej w zasadzie nie było), dokonano także zmian w klasyfikacji i zobowiązań, i należności. Nas najbardziej interesować będą rozrachunki z tytułu dostaw i usług.