Podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Obowiązki pracodawcy
Wstęp
Przepisy prawa pracy nakładają na pracodawcę obowiązek ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Podnoszeniem kwalifikacji zawodowych jest zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika. Proces ten pracodawca może zainicjować lub wyrazić na niego zgodę. Przy czym przez zgodę pracodawcy rozumie się każde zachowanie pracodawcy, które ujawnia jego wolę w sposób dostateczny. Zgoda pracodawcy może być zatem wyrażona np. poprzez zwolnienie pracownika z części dnia pracy na czas odbywania zajęć lub przyznanie świadczenia fakultatywnego, np. pokrycie opłat za przejazd.
Jeżeli pracodawca zdecyduje się na skierowanie pracownika na naukę lub zgodzi się na dokształcanie podjęte z inicjatywy pracownika, powinien zapewnić mu możliwość skorzystania z urlopu szkoleniowego i zwolnić z całości lub części dnia pracy w wymiarze, który pozwoli na uczestniczenie w zajęciach. Za czas tego zwolnienia pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.
Jeżeli obowiązek pracodawcy przeprowadzenia szkoleń pracowników niezbędnych do wykonywania określonego rodzaju pracy czy pracy na określonym stanowisku wynika z postanowień układu zbiorowego pracy lub innego porozumienia zbiorowego bądź z regulaminu lub przepisów prawa, albo umowy o pracę oraz w przypadku szkoleń odbywanych przez pracownika na podstawie polecenia przełożonego, szkolenia takie odbywają się na koszt pracodawcy oraz, w miarę możliwości, w godzinach pracy pracownika. Czas szkolenia odbywanego poza normalnymi godzinami pracy pracownika wlicza się do czasu pracy.
Pracodawca, podejmując decyzję o wspieraniu pracowników w procesie podnoszenia kwalifikacji zawodowych, ma pewną swobodę, przy czym obowiązują w tym zakresie wyjątki. Ta swoboda jest ograniczona przepisami ogólnie obowiązującymi, które nakazują równe traktowanie wszystkich pracowników. Reguły te odnoszą się nie tylko do warunków zatrudnienia, ale też dostępu do różnych form dokształcania podnoszącego kwalifikacje pracowników.