Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [1 z 281]

Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.219.2024.1.JG

Kwalifikacja wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w Spółce jako przychodu z działalności twórczej.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego – w części, która dotyczy kwalifikacji wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w Spółce jako przychodu z działalności twórczej w zakresie (...) i w zakresie programów komputerowych – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „ustawa o CIT”), podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest (...), a w szczególności produkcja (...). Działalność Spółki opiera się na tworzeniu (...) oraz ich (...). Czynności wykonywane przez Spółkę obejmują szerokie spektrum prac związanych z rozwojem produktów (...), procesów oraz technologii (...)

W celu wykonywania opisanych powyżej zadań Spółka aktualnie współpracuje z twórcami poszczególnych elementów (...) na podstawie zawieranych umów o dzieło, jednak w przyszłości Spółka planuje zawarcie z twórcami zatrudnionymi na podstawie umowy o dzieło umów o pracę. Jednocześnie Spółka prowadzi (i planuje prowadzić w przyszłości) rekrutacje nowych pracowników, którzy zostaną zatrudnieni w Spółce na podstawie umów o pracę.

W ocenie Wnioskodawcy wytwarzane (...) stanowią przejaw kreatywnej działalności o indywidualnym charakterze, która znajduje wyraz w postaci programu komputerowego składającego się z pomniejszych (...), którymi są m.in.: (...).

Sam proces tworzenia (...) jest procesem złożonym i długotrwałym. Czynności wykonywane w celu stworzenia takiego dzieła obejmują szerokie spektrum prac związanych z twórczością i rozwojem. (...) są indywidualnymi dziełami programistycznymi. Ich struktura jest złożona z precyzyjnie zaprojektowanego kodu źródłowego, skomponowanego tak, aby spełniać konkretne, zamierzone funkcje. Wnioskodawca podkreśla, że (...) stanowią złożony produkt, na który składa się wiele elementów. W obrocie gospodarczym funkcjonują jako jedna integralna, nierozerwalna całość. Bowiem dopiero w momencie, gdy wszystkie elementy (pomniejsze utwory) danego utworu (...) współgrają, to użytkownik ma możliwość (...) za pośrednictwem sprzętu komputerowego (...).

Jak zostało wskazane powyżej, Spółka planuje zawarcie umów o pracę (dalej jako: „Umowa”) z osobami, które zostałyby zatrudnione na następujących stanowiskach:

(...)

- łącznie jako: „Pracownicy”.

Jednocześnie Spółka chce zaznaczyć, że istnieje możliwość, że nie na wszystkich stanowiskach zostaną zatrudnione osoby na podstawie umów o pracę, bowiem jest to kwestia uzależniona od bieżącej sytuacji na rynku pracowniczym (tj. dostępność pracowników z konkretnymi kwalifikacjami), od pozytywnej decyzji osób, którym zostanie zaproponowane zatrudnienie w Spółce czy też innych zdarzeń losowych.

Zatem w ramach wykonywania ww. obowiązków Pracownicy zatrudnieni na ww. stanowiskach, w oparciu o swoją indywidualną i kreatywną pracę oraz zgodnie z wymaganiami stanowiska, będą zajmować się realizacją zadań wchodzących w skład świadczenia pracy w zakresie produkcji (...), tworząc przy tym indywidualne utwory, w tym m.in.: (...) przygotowawcze i projektowe.

Wyżej wymieniony katalog ma charakter otwarty, tzn. za utwory mogą zostać uznane również inne przejawy kreatywnej działalności Pracowników, o ile spełnią kryteria utworu określone w ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej jako: „Prawo autorskie”).

Zdaniem Spółki, rezultaty działalności Pracowników będą miały oryginalny charakter oraz cechę indywidualności, tym samym będą efektem nieszablonowej, samodzielnej pracy uwieńczonej niepowtarzalnym rezultatem, który ma odzwierciedlenie w postaci efektu końcowego utworu składającego się na powstanie „większego” utworu, tj. (...).

Ponadto, zdaniem Spółki, wymienione wyżej działania Pracowników będą charakteryzować się wysoką niepowtarzalnością, indywidualnością oraz oryginalnością. Oznacza to, że Pracownicy, poprzez tworzenie, będą mogli być uznani za twórców i/lub współtwórców w rozumieniu Prawa autorskiego.

Oprócz czynności opisanych powyżej Pracownicy będą wykonywać również inne zadania, niemające kreatywnego charakteru, takie jak np. zadania administracyjne, menedżerskie, zarządcze, organizacyjne czy techniczne.

Spółka umieści w zawieranych Umowach z Pracownikami postanowienie, zgodnie z którym w ramach obowiązków pracowniczych wynikających z zajmowanego stanowiska pracy pracownik wykonuje na rzecz Spółki pracę o charakterze twórczym, w wyniku której powstają utwory w rozumieniu art. 1 Prawa autorskiego (dalej jako: „Utwory”). W zawieranych umowach o pracę zostanie również zawarte postanowienie, zgodnie z którym pierwotne majątkowe prawa autorskie do wszystkich Utworów, które zostaną stworzone przez pracownika w ramach wykonywania obowiązków na podstawie zawartej Umowy, przysługują danemu pracownikowi (majątkowe prawa autorskie i pola eksploatacji zostaną pierwotnie przypisane pracownikowi). Oznacza to, że pierwotne majątkowe prawa autorskie do programów komputerowych, jak i do innych utworów, niebędących programami komputerowymi, przysługiwać będą pracownikowi, który jest ich twórcą.

Jednocześnie zostanie umieszczony w Umowie zapis, zgodnie z którym pracownik zobowiąże się do przeniesienia na rzecz Spółki majątkowych praw autorskich i pól eksploatacji do wszystkich Utworów (wytworzonych przez pracownika w ramach wykonywania obowiązków wynikających ze stosunku pracy) w zamian za honorarium autorskie. W zawieranych Umowach zostanie uwzględnione również postanowienie, zgodnie z którym przeniesienie przez pracownika na Spółkę majątkowych praw autorskich Utworów (w tym również utworów będących programami komputerowymi, o których mowa w art. 74 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych) staje się skuteczne z momentem przyjęcia przez Spółkę danego utworu lub jego części, bez potrzeby składania dodatkowych oświadczeń lub zawierania dodatkowych porozumień oraz bez jakichkolwiek ograniczeń czasowych, ilościowych lub terytorialnych, na wszystkich polach eksploatacji znanych stronom umowy w momencie przeniesienia autorskich praw majątkowych do danego utworu.

Oznacza to, że Pracownicy będą przenosić na Spółkę majątkowe prawa autorskie do wszelkich utworów, które zostaną stworzone przez nich w ramach wykonywania obowiązków pracowniczych, przy czym przeniesienie praw autorskich będzie miało miejsce z momentem przyjęcia przez Spółkę danego Utworu lub jego części. Jednocześnie Pracownicy zostaną zobowiązani do prowadzenia ewidencji wytworzonych utworów w danym okresie rozliczeniowym. Prowadzona przez nich ewidencja będzie zawierała w szczególności: datę ustalenia Utworu, oznaczenie autora lub współautorów, oznaczenie czasu pracy twórczej poświęconej na stworzenie Utworu, oznaczenie wytworzonych Utworów.

Ponadto w zawieranych Umowach z Pracownikami zostanie wyodrębniony zakres obowiązków świadczonych na rzecz Spółki na obowiązki związane z wykonywaniem pracy kreatywnej, w ramach której powstają Utwory, za których przeniesienie wypłacane będzie „honorarium autorskie” oraz pozostałych obowiązków, za które wypłacane będzie wynagrodzenie za wykonywanie obowiązków niezwiązanych z pracą twórczą i wytwarzaniem Utworów.

Honorarium autorskie zostanie określone w sposób procentowy jako udział wynagrodzenia pracownika z tytułu przeniesienia na Spółkę majątkowych praw autorskich do utworów wytworzonych w danym miesiącu w ramach stosunku pracy w wynagrodzeniu w ramach stosunku pracy. Wartość procentowa wynagrodzenia stanowiącego honorarium autorskie będzie ustalana przez strony Umowy i będzie bezpośrednio związana z rzeczywistą wartością rynkową wytwarzanych Utworów przez Pracowników. Przy czym podkreślenia wymaga, że wytwarzane przez Pracowników Utwory stanowić będą część składową większych utworów, tj. (...). W związku z powyższym wartość poszczególnych Utworów wytwarzanych przez Pracowników nie będzie tożsama z wartością całego programu ((...)) stanowiącej odrębny utwór.

Ponadto dodatkowymi czynnikami, które będą miały wpływ na wartość procentową wynagrodzenia stanowiącego honorarium autorskie, będą m.in. następujące czynniki:

·doświadczenie i umiejętności pracownika - im większe, tym większy potencjał Pracownika do tworzenia Utworów o wyższej wartości,

·zajmowane stanowisko w strukturze organizacyjnej Spółki,

·dotychczasowe portfolio pracownika - jakie prace twórcze zostały do tej pory stworzone przez pracownika,

·potencjał pracownika - ocena możliwości rozwoju umiejętności pracownika, znajomość rynku i wynikająca z tego zdolność do adekwatnej wyceny rynkowej Utworów tworzonych przez Pracowników.

Honorarium autorskie będzie przysługiwać pracownikowi jedynie w okresach rozliczeniowych, w których pracownik stworzy Utwór/Utwory oraz przeniesie na Wnioskodawcę autorskie prawa majątkowe do tych utworów lub za okres rozliczeniowy, w którym pracownik pracował nad Utworem (jako zaliczka na poczet honorarium autorskiego).

Honorarium autorskie będzie wypłacane za przeniesienie na Spółkę autorskich praw majątkowych do wytworzonych Utworów lub jako zaliczka na poczet wynagrodzenia za przeniesienie majątkowych praw autorskich, niezależnie od ilości stworzonych przez pracownika w danym miesiącu Utworów.

Honorarium autorskie będzie przysługiwało pracownikowi wyłącznie w okresach rozliczeniowych, w których Pracownik będzie pracował nad wytworzeniem Utworu/Utworów lub stworzy Utwór/Utwory oraz przeniesie na Wnioskodawcę autorskie prawa majątkowe do tych Utworów.

Pytania

1.Czy opisane w zdarzeniu przyszłym obowiązki Pracowników, określonych w zdarzeniu przyszłym w punktach od 1 do 21, mieszczą się w katalogu działalności twórczej w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, a w konsekwencji czy Spółka jako płatnik jest uprawniona do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT, do honorariów autorskich wypłacanych ww. Pracownikom?

2.Czy opisane w zdarzeniu przyszłym obowiązki Pracowników, określonych w zdarzeniu przyszłym punkcie 22 (...), w zakresie tworzenia testów automatycznych, mieszczą się w katalogu działalności twórczej w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, a w konsekwencji czy Spółka jako płatnik jest uprawniona do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT, do honorariów autorskich wypłacanych ww. Pracownikom?

3.Czy opisane w zdarzeniu przyszłym obowiązki Pracowników, określonych w zdarzeniu przyszłym w punkcie 22 (...), w zakresie (...), mieszczą się w katalogu działalności twórczej w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, a w konsekwencji czy Spółka jako płatnik jest uprawniona do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT, do honorariów autorskich wypłacanych ww. Pracownikom?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w zdarzeniu przyszłym obowiązki Pracowników, określonych w zdarzeniu przyszłym w punktach od 1 do 21, mieszczą się w katalogu działalności twórczej w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, a w konsekwencji Spółka jako płatnik jest uprawniona do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT, do honorariów autorskich wypłacanych ww. Pracownikom.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w zdarzeniu przyszłym obowiązki Pracowników, określonych w zdarzeniu przyszłym punkcie 22 (...), a w zakresie tworzenia testów automatycznych, mieszczą się w katalogu działalności twórczej w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, w konsekwencji Spółka jako płatnik jest uprawniona do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT, do honorariów autorskich wypłacanych ww. Pracownikom.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w zdarzeniu przyszłym obowiązki Pracowników, określonych w zdarzeniu przyszłym w punkcie 22 (...), w zakresie (...), mieszczą się w katalogu działalności twórczej w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, a w konsekwencji Spółka jako płatnik jest uprawniona do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT, do honorariów autorskich wypłacanych ww. Pracownikom.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W art. 10 ust. 1 ustawy o PIT ustawodawca określił katalog źródeł przychodów, wśród których w pkt 1 wskazał stosunek pracy, a w pkt 7 kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o PIT za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Podkreślenia wymaga, że zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o PIT zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Jednocześnie, stosownie do art. 32 ust. 2 ustawy o PIT, zaliczki za miesiące od stycznia do grudnia wynoszą:

1)za miesiące, w których dochód podatnika uzyskany od początku roku od danego płatnika nie przekroczył kwoty 120 000 zł - 12% dochodu uzyskanego w danym miesiącu;

2)za miesiąc, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku od danego płatnika przekroczył kwotę 120 000 zł - 12% od tej części dochodu uzyskanego w tym miesiącu, która nie przekroczyła tej kwoty, i 32% od nadwyżki ponad kwotę 120 000 zł;

3)za miesiące następujące po miesiącu, o którym mowa w pkt 2 - 32% dochodu uzyskanego w danym miesiącu od danego płatnika.

W myśl art. 32 ust. 4 ustawy o PIT za dochód, o którym mowa w ust. 2 i 3, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody, o których mowa w ust. 1, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 albo 3 lub ust. 9 pkt 1-3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b lub pkt 2a.

Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzania przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Przy czym podkreślenia wymaga, że art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT stanowi, że przepis ust. 9 pkt 3 stosuje się do przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa.

Ponadto, zgodnie z art. 22 ust. 9a ustawy o PIT, w roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, tj. kwoty 120.000 zł.

Należy również mieć na względzie, że w myśl art. 22 ust. 9aa ustawy o PIT w przypadku zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. a, pkt 152 lit. a, pkt 153 lit. a oraz pkt 154 w zakresie przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, suma łącznych kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, oraz przychodów zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 lit. a, pkt 152 lit. a, pkt 153 lit. a oraz pkt 154 w zakresie przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Jednocześnie ustawa o PIT nie definiuje pojęć użytych w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT, tj. pojęcia „twórca”, „korzystanie z praw autorskich” czy pojęcia „utwór”.

Mając na względzie powyższe Wnioskodawca zdecydował się sięgnąć do przepisów Prawa autorskiego, tym samym w myśl art. 1 ust. 1 Prawa autorskiego przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Ponadto w art. 1 ust. 2 Prawa autorskiego przedmiotem prawa autorskiego są w szczególności utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe), plastyczne, muzyczne i słowno-muzyczne czy audiowizualne (w tym filmowe).

Równocześnie należy zaznaczyć, że w myśl art. 1 ust. 3 Prawa autorskiego utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną. Przedmiotem prawa autorskiego są bowiem wszelkie przejawy działalności twórczej o indywidualnym charakterze bez względu na to, czy są to dzieła artystyczne, utwory naukowe lub literackie.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, określona w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT „działalność twórcza w zakresie (...)” powinna być rozumiana jako korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z ogółem działań podejmowanych w celu stworzenia (...).

Ponadto użyty zwrot „działalność twórcza w zakresie programów komputerowych” należy rozumieć, iż ten zwrot odnosi się do ogółu działań, które posiadają cechę nowości i są podejmowane w celu tworzenia programów komputerowych. Pojęcie to powinno przy tym być traktowane szeroko, obejmując swym zakresem nie tylko przypadki tworzenia kodu źródłowego oprogramowania, lecz także wszelkich innych utworów związanych z tworzeniem oprogramowania, o ile są one uznawane za utwory w rozumieniu przepisów prawa autorskiego, a majątkowe prawa autorskie do takich utworów będą przenoszone przez przyszłych pracowników.

Powyższe rozumienie pojęcia „działalność twórcza” znajduje potwierdzenie m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych:

-Interpretacja indywidualna z dnia 2 kwietnia 2021 r. sygn.: 0113-KDIPT2-3.4011.343.2021.1.RR;

-Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2023 r., sygn.: 0114-KDWP.4011.133.2023.1.IG;

-Interpretacja indywidualna z dnia 27 października 2023 r. sygn.: 0115-KDIT1.4011.549.2023.2.JG.

Podkreślenia wymaga, że ustawa o PIT nie zawiera również definicji legalnej zwrotu (...). Zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem doktryny pojęcie (...) należy interpretować (...).

Spółka pragnie również podkreślić, że proces tworzenia programów komputerowych oraz (...) składa się z całego szeregu czynności koniecznych do stworzenia końcowego produktu informatycznego. Na każdym etapie tego procesu powstające efekty pracy zwykle posiadają cechę nowości.

W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że działalność twórcza w zakresie (...) określona w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT to działalność polegająca na korzystaniu i rozporządzaniu prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z indywidualnymi działaniami podejmowanymi w celu tworzenia (...). W tym znaczeniu efektem prac zespołu tworzącego (...) jest utwór w postaci programu komputerowego składającego się z mniejszych utworów, tj. (...). Kategoria ta obejmuje także np.: (...), jeśli tylko powstają w związku z tworzonym oprogramowaniem.

Zdaniem Wnioskodawcy, każdy z powyższych etapów procesu twórczego jest niezbędnym stadium tworzenia oryginalnego rozwiązania informatycznego w postaci (...). Nie ma zatem podstaw prawnych, aby przez „działalność twórczą w zakresie (...)” rozumieć wyłącznie pisanie lub modyfikację kodu źródłowego programu komputerowego. Jest to wyłącznie jeden z etapów działalności twórczej ukierunkowanej na stworzenie (...), który nie mógłby zaistnieć, gdyby nie pozostałe etapy tego procesu, służące stworzeniu (...).

W konsekwencji, mając na uwadze, że zdaniem Spółki efekty prac działalności twórczej Pracowników stanowić będą przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, tym samym należy uznać je za utwory w rozumieniu art. 1 ust. 1 Prawa autorskiego. Utwory te będą zawierać się w katalogu otwartym utworów z art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, obejmując m.in. programy komputerowe czy utwory plastyczne, literackie, muzyczne, słowno-muzyczne, audiowizualne.

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym oraz treścią Umów, które będą zawierane w przyszłości przez Pracowników z Wnioskodawcą, efekty prac działalności Pracowników będą stanowiły przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, w związku z czym zdaniem Wnioskodawcy należy uznać je za utwory w rozumieniu art. 1 ust. 1 Prawa autorskiego.

Odnosząc się po kolei do poszczególnych stanowisk, na których będą zatrudnieni Pracownicy, w ocenie Wnioskodawcy należy przeanalizować czy poszczególne obowiązki wykonywane w ramach wymienionych w opisie stanu faktycznego stanowisk stanowią działalność twórczą w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, a w konsekwencji czy do wypłacanych wynagrodzeń za rozporządzanie prawami autorskimi wytworzonymi w ramach wykonywanych prac będzie mogła zostać zastosowana preferencja podatkowa określona w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego osoby, które zostaną zatrudnione na stanowisku Programisty będą zajmować się m.in. wytwarzaniem i implementacją systemów (...).

Zdaniem Spółki opisane powyżej obowiązki spełniają definicję działalności twórczej określonej w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT i będą skutkować wytwarzaniem utworów w rozumieniu Prawa autorskiego, a tym samym do honorarium autorskiego, które będzie wypłacane ww. pracownikom za rozporządzanie na rzecz Spółki prawami autorskimi do wytworzonych Utworów, Spółka jako płatnik może zastosować 50% koszty uzyskania przychodu określone w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Powyższe wnioski znajdują potwierdzenie w licznych interpretacjach podatkowych, w tym m.in. w Interpretacji indywidualnej z dnia 25 października 2022 r. sygn. 0115-KDIT1.4011.514.2022.1.AS, stanowiącej, iż: „Wynikiem pracy osób zatrudnionych na wyżej wskazanych stanowiskach będą utwory w rozumieniu ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych w postaci nowych modułów w istniejącym oprogramowaniu oraz dokumentacji technicznej i architektury nowych rozwiązań. (...) Wobec powyższego, na gruncie analizowanej sprawy jako „działalność twórczą w zakresie programów komputerowych” można uznać całość obowiązków o charakterze twórczym wykonywanych przez Państwa pracowników i zleceniobiorców zatrudnionych na wskazanych we wniosku stanowiskach, w efekcie których powstają utwory składające się na powstanie programu komputerowego, do których prawa autorskie są następnie przez nich przenoszone na Państwo”.

Osoby, które zostaną zatrudnione w Spółce na stanowisku (...) zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, będą zajmowały się m.in. (...).

Zdaniem Wnioskodawcy opisane powyżej działania, które będą wykonywane w ramach zawartych Umów, zasługują na kwalifikację jako działalność twórcza w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, w ramach której powstają utwory w rozumieniu Prawa autorskiego. Tym samym, zdaniem Spółki, do honorarium autorskiego, które będzie wypłacane ww. pracownikom za rozporządzanie prawami autorskimi do wykonanych Utworów Spółka jako płatnik będzie uprawniona do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu określonych w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Powyższe wnioski znajdują potwierdzenie w interpretacjach podatkowych, w tym m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 16 grudnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej sygn.: 0113-KDIPT2-3.4011.760.2022.2.SJ, w której wskazano, że: „Przychody osiągane przez Państwa pracowników w zakresie tworzonych utworów graficznych, można zakwalifikować do (...), o których mowa w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Osoba zatrudniona jako (...), jak zostało wskazane w zdarzeniu przyszłym, zajmuje się (...).

Mając na względzie opisany powyżej zakres obowiązków osób zatrudnionych na ww. stanowisku, zdaniem Wnioskodawcy wskazane działania zasługują na kwalifikację jako działalność twórcza w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, w ramach której powstają Utwory w rozumieniu Prawa autorskiego. Tym samym Spółka jako płatnik może zastosować 50% koszty uzyskania przychodu określone w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT do honorarium autorskiego wypłacanego za rozporządzenie prawami autorskimi do Utworów.

Możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do honorariów autorskich wypłacanych osobom zatrudnionym na podobnych stanowiskach została potwierdzona m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych:

-Interpretacja indywidualna z dnia 24 czerwca 2021 r., sygn.: 0115-KDWT.4011.54.2021.2.KW, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, iż: „ W tym znaczeniu przesłanki wynikające z art. 22 ust. 9b pkt 1 omawianej ustawy wypełniają nie tylko kody źródłowe programów komputerowych, lecz także opisane we wniosku utwory powstałe w procesie tworzenia programu komputerowego, które stanowią podstawę wytworzenia programu komputerowego, są niezbędne do jego wykonania i powstają w związku z tworzeniem takiego programu. Działania pracowników Wnioskodawcy (twórców), polegające na (...) programów komputerowych, można więc uznać za działalność twórczą w zakresie programów komputerowych, o której mowa w ww. przepisie”;

-Interpretacja indywidualna dnia 18 grudnia 2018 r., sygn.: 0115-KDIT2-1.4011.395.2018.1.MK;

-Interpretacja indywidualna z dnia 8 maja 2020 r., sygn.: 0113-KDIPT2-2.4011.102.2020.2.BO.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, (...) to osoba (...).

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane powyżej obowiązki osób stanowią działalność twórczą w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, w ramach której powstają utwory w rozumieniu Prawa autorskiego. Tym samym Spółka jest uprawniona do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów (zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT) do wypłacanego honorarium autorskiego (...) za przeniesienie na Spółką praw autorskich do wytworzonych przez nich Utworów.

Możliwość zakwalifikowania tego rodzaju działań jako działalności twórczej, a w konsekwencji zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów do wypłacanych honorariów autorskich, została potwierdzona m.in. w interpretacji indywidualnej dnia 10 czerwca 2020 r., sygn.: 0113-KDIPT2-3.4011.302.2020.2.AC, w której wskazano, iż: (...) Mając na uwadze opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie Spółka działająca w charakterze płatnika uprawniona jest przy obliczaniu należnej zaliczki na podatek dochodowy do zastosowania na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztów uzyskania przychodu w wysokości 50% uzyskanego przychodu z tytułu wypłaty wynagrodzenia z zawartej umowy zlecenie za przeniesienie na Spółkę autorskich praw majątkowych do Litworu stworzonego w ramach prac twórczych nad (...) komputerową lub w ramach prac B+R”.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, zadania (...) skupiają się na (...)

Mając na względzie opisany powyżej zakres obowiązków osób zatrudnionych na ww. stanowisku, zdaniem Spółki wskazane działania zasługują na kwalifikację jako działalność twórcza (zgodnie z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT), w ramach której powstają utwory w rozumieniu Prawa autorskiego. Tym samym do honorarium autorskiego, które będzie wypłacane ww. pracownikom za przeniesienie na Spółkę praw autorskich do Utworów, Spółka jako płatnik będzie mogła zastosować 50% koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 2 maja 2022 r., sygn.: 0114-KDIP3-2.4011.263.2022.1.JM, w której organ podatkowy wskazał, iż: „W świetle art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, „działalność twórczą w zakresie (...)” należy rozumieć jako korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z ogółem działań podejmowanych przez pracowników Wnioskodawcy w celu tworzenia (...), obejmujących: (...). Proces tworzenia programów komputerowych składa się z szeregu czynności koniecznych do stworzenia utworu. Na poszczególnych etapach tego procesu efekty pracy, które powstają, z reguły posiadają cechę nowości. Jednak cecha ta nie jest warunkiem wystarczającym do uznania danej działalności za twórczą i zastosowania z tego tytułu 50% kosztów uzyskania przychodu. W świetle art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „działalnością twórczą w zakresie programów komputerowych” jest korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z ogółem działań podejmowanych w celu tworzenia programów komputerowych. Nie tylko kody źródłowe programów komputerowych wypełniają przesłanki wynikające z art. 22 ust. 9b pkt 1 ww. ustawy, lecz także utwory które powstają w procesie tworzenia programu komputerowego. Działania podejmowane przez Państwa pracowników w celu tworzenia programów komputerowych są działalnością twórczą”.

Natomiast osoby zatrudnione na stanowisku (...) są odpowiedzialne za (...).

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany powyżej zakres obowiązków spełnia definicję działalności twórczej określonej w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, tym samym Spółka jako płatnik będzie uprawniona do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 2 maja 2022 r., sygn.: 0114-KDIP3-2.4011.263.2022.1.JM, w której organ podatkowy wskazał, iż: „W świetle art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, „działalność twórczą w zakresie (...)” należy rozumieć jako korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z ogółem działań podejmowanych przez pracowników Wnioskodawcy w celu tworzenia, (...), obejmujących: (...) (...) Proces tworzenia programów komputerowych składa się z szeregu czynności koniecznych do stworzenia utworu. Na poszczególnych etapach tego procesu efekty pracy, które powstają, z reguły posiadają cechę nowości. Jednak cecha ta nie jest warunkiem wystarczającym do uznania danej działalności za twórczą i zastosowania z tego tytułu 50% kosztów uzyskania przychodu. W świetle art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „działalnością twórczą w zakresie programów komputerowych” jest korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z ogółem działań podejmowanych w celu tworzenia programów komputerowych. Nie tylko kody źródłowe programów komputerowych wypełniają przesłanki wynikające z art. 22 ust. 9b pkt 1 ww. ustawy, lecz także utwory które powstają w procesie tworzenia programu komputerowego. Działania podejmowane przez Państwa pracowników w celu tworzenia programów komputerowych są działalnością twórczą”.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego (...) to osoba, która pełni kluczową rolę w (...). Do zadań (...) należy m.in(...).

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany powyżej zakres obowiązków spełnia definicję działalności twórczej określonej w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, tym samym Spółka jako płatnik będzie uprawniona do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 17 sierpnia 2021 r. sygn.: 0113-KDIPT2-3.4011.470.2020.1.RR w której organ podatkowy stwierdził, iż: „(...) odpowiedzialni za całokształt danego produktu lub/i linii produktów. Głównym elementem pracy jest komunikacja oraz synchronizacja działań różnych osób/działów. Tworzą m.in.: (...) Często także współpracują przy tworzeniu i testowaniu (...), tworząc lub/i modyfikując wygląd aplikacji, często także odpowiedzialni za pisanie komunikatów, które będą widoczne dla użytkownika (...) Końcowy wygląd oraz funkcjonalność danej aplikacji w bardzo dużym stopniu zależy od (...) oraz (...) (...). Zarządzają także (...) (...), tzn. planują i zarządzają wydania oprogramowania (...) (…). Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w świetle art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do utworów tworzonych w ramach działalności twórczej w zakresie programów komputerowych można odnosić zarówno do praw autorskich do Programów komputerowych (tj. kodów źródłowych), jak i do praw autorskich do innych Utworów, które powstają w związku z ogółem działań podejmowanych przez Wnioskodawcę w celu tworzenia Programów komputerowych”.

Również, jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, osoby zatrudnione na stanowisku (...) będą zajmować (...).

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany powyżej zakres obowiązków spełnia definicję działalności twórczej określonej w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, tym samym Spółka jako płatnik będzie uprawniona do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 20 lipca 2020 r., sygn.: (...), w której wskazano, iż: „Do ich (Pracowników II) obowiązków należy m.in. (...). (...) Spółka, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, ma prawo do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia autorskiego wypłaconego na rzecz Pracowników II, nawet jeśli w miesiącu, za które należne jest wynagrodzenie autorskie, Pracownicy II nie przekażą na rzecz Spółki utworu lub utworów zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych”.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, osoby, które zostaną zatrudnione na stanowisku (...) będą odpowiedzialne za (...).

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany powyżej zakres obowiązków spełnia definicję działalności twórczej (w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT), tym samym wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich za wytworzone Utwory przez (...) będzie mogło zostać uznane za honorarium autorskie, a tym samym Spółka, jako płatnik, będzie uprawniona do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Powyższe wnioski znajdują potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, w tym między innymi w interpretacji indywidualnej z dnia 12 września 2023 r., sygn.: 0115- KDIT2.4011.417.2023.1.MM, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, zgodnie z którym efekty prac działalności (...) przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, w związku z czym należy uznać je za utwory w rozumieniu art. 1 ust. 1 Prawa autorskiego. Bowiem zdaniem Dyrektora KIS utwory te zawierają się w katalogu otwartym utworów z art. 1 ust. 2 Prawa autorskiego, obejmując m.in.: programy komputerowe lub ich części (w tym w formie kodu źródłowego, jak i wynikowego), (...).

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, osoba zatrudniona na stanowisku (...) zajmuje się (...).

Tym samym mając na względzie zakres obowiązków Sound designera, zdaniem Wnioskodawcy prace wykonywane przez osoby zatrudnione na tym stanowisku spełniają definicję działalności twórczej w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, tym samym wynagrodzenie za rozporządzanie prawami autorskimi do Utworów będzie mogło zostać uznane za honorarium autorskie, a tym samym Spółka jako płatnik będzie uprawniona do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Powyższe stanowisku znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach podatkowych, bowiem organy podatkowe wielokrotnie pozytywnie wypowiadały się na temat kwalifikacji działalności (...) (lub osób wykonujących tożsame obowiązki) jako działalności twórczej w rozumieniu przepisów ustawy o PIT, w tym m.in. w następujących rozstrzygnięciach:

-Interpretacja indywidualna z dnia 4 listopada 2022 r., sygn.: 0113-KDIPT2-3.4011.693.2022.1.NM, w której wskazano, że: „Jak z powyższego wynika, sformułowanie „działalność twórcza w zakresie programów komputerowych”, zawarte w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy korzystania i rozporządzania prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z działaniami podejmowanymi w celu stworzenia programów komputerowych. W tym znaczeniu nie tylko kody źródłowe programów komputerowych wypełniają przesłanki wynikające z art. 22 ust. 9b pkt 1 omawianej ustawy, lecz także utwory powstałe w procesie tworzenia programu komputerowego, tj. (...) (...), a (...). (...) Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że wynagrodzenie wypłacane pracownikom Spółki w części dotyczącej przenoszenia przez nich na Spółkę praw autorskich (autorskich praw majątkowych wraz z wyłącznym prawem zezwalania na wykonywanie autorskich praw zależnych) do programów komputerowych, jak również wszelkich innych utworów powstałych w procesie tworzenia programu komputerowego, które stanowią podstawę wytworzenia programu komputerowego, które są niezbędne do jego wykonania i powstają w związku z tworzeniem takiego programu, będzie stanowić przychód uzyskiwany przez pracowników z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji na Spółce będą ciążyć obowiązki płatnika wynikające z omawianych przepisów”;

-Interpretacja indywidualna z dnia 12 września 2023 r., sygn.: 0115-KDIT2.4011.417.2023.1.MM.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego (...) będzie zajmował (...).

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że ww. zakres obowiązków (...) wypełnia definicję działalności twórczej, która została określona w ustawie o PIT, a tym samym do wypłacanego przez Spółkę honorarium autorskiego za rozporządzanie prawami autorskimi do wytworzonych Utworów będą miały zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w następujących interpretacjach podatkowych:

-Interpretacja indywidualna z dnia 2 maja 2022 r., sygn.: 0114-KDIP3-2.4011.263.2022.1.JM stanowiąca, iż: „Zgodnie z treścią umów o pracę obowiązki pracownika obejmują m.in. wytwarzanie utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Załącznik do danej umowy o pracę zawiera katalog utworów tworzonych przez danego pracownika, którymi to utworami mogą być, przykładowo (...) W świetle art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „działalnością twórczą w zakresie programów komputerowych” jest korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z ogółem działań podejmowanych w celu tworzenia programów komputerowych. Nie tylko kody źródłowe programów komputerowych wypełniają przesłanki wynikające z art. 22 ust. 9b pkt 1 ww. ustawy, lecz także utwory które powstają w procesie tworzenia programu komputerowego. Działania podejmowane przez Państwa pracowników w celu tworzenia programów komputerowych są działalnością twórczą”;

-Interpretacja indywidualna z dnia 10 czerwca 2020 r., sygn.: 0113-KDIPT2-3.4011.302.2020.2.AC.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego osoby, które zostaną zatrudnione na stanowisku (...) będą odpowiedzialne za tworzenie (...). Praca ta obejmować będzie także (...), takich jak (...). Jest to działanie wymagające nie tylko umiejętności technicznych, ale także (...).

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy należy przyjąć, że ww. zakres obowiązków wypełnia definicję działalności twórczej, która została określona w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, a tym samym do honorarium autorskiego za rozporządzanie prawami autorskimi będą miały zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 22 listopada 2019 r., sygn.: 0113-KDIPT3.4011.442.2019.1.ID, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, zgodził się z następującym stanowiskiem podatnika: „Oprogramowanie tworzone w ramach prowadzonych przez Spółkę prac podlega ochronie prawnej wynikającej z ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Obok zasadniczych prac związanych z tworzeniem nowych komponentów oprogramowania (...) bądź ulepszaniem już istniejących, pozostaje też monitorowanie rynku, dostarczanie informacji o występujących tendencjach rynkowych.(...) W opinii Spółki wszystkie przedstawione powyżej okoliczności nakazują odczytywać nowo wprowadzony przepis „działalność twórcza w zakresie programów komputerowych” jako korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z jakimikolwiek działaniami podejmowanymi w celu tworzenia programów komputerowych. W tym znaczeniu, obok kodów źródłowych programów komputerowych, kategoria ta obejmowałaby w szczególności także m.in.: (...). Spółka stoi na stanowisku, że w świetle przedstawionych powyżej okoliczności należy uznać, że część wynagrodzenia wypłaconego pracownikom stanowi honorarium autorskie z tytułu przeniesienia na rzecz Spółki autorskich praw majątkowych do utworów stworzonych w ramach stosunku pracy. Honorarium to w całości, bądź w części przypada za przeniesienie majątkowych praw autorskich do utworów stworzonych w efekcie działalności wymienionej bezpośrednio w art. 22 ust. 9b pkt 1 oraz 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego osoby, które zostaną zatrudnione na stanowisku (...) będą odpowiedzialne za (...).

Mając na względzie powyższe, w ocenie Spółki opisane powyżej obowiązki wpisują się w definicję działalności twórczej, określonej w ustawie o PIT. Tym samym do wypłacanego przez Spółkę wynagrodzenia (honorarium autorskiego) za rozporządzanie prawami autorskimi do utworów przez osoby zatrudnione na ww. stanowisku będą miały zastosowanie tzw. 50% koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 20 lipca 2020 r., sygn.: 0112-KDIL2-2.4011.368.2020.2.MM, w której wskazano, iż: „Do ich (Pracowników II) obowiązków należy m.in. (...) Spółka, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, ma prawo do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia autorskiego wypłaconego na rzecz Pracowników II, nawet jeśli w miesiącu, za które należne jest wynagrodzenie autorskie, Pracownicy II nie przekażą na rzecz Spółki utworu lub utworów zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych”.

Osoby, które zostaną zatrudnione na stanowisku (...) będą zajmować się (...). Osoba zatrudniona na tym stanowisku będzie zajmować się (...).

Mając na względzie powyższe, w ocenie Spółki opisane powyżej obowiązki wpisują się w definicję działalności twórczej określonej w ustawie o PIT. Tym samym do wypłacanego przez Spółkę wynagrodzenia (honorarium autorskiego) za rozporządzanie prawami autorskimi do utworów przez osoby zatrudnione na ww. stanowisku będą miały zastosowanie tzw. 50% koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Możliwość zakwalifikowania tego rodzaju działań jako działalności twórczej, a w konsekwencji zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów do wypłacanych honorariów autorskich, zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej dnia 10 czerwca 2020 r., sygn.: 0113-KDIPT2-3.4011.302.2020.2.AC, w której wskazano, iż: „Zakres obowiązków (...) obejmuje (...) Mając na uwadze opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie Spółka działająca w charakterze płatnika uprawniona jest przy obliczaniu należnej zaliczki na podatek dochodowy do zastosowania na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztów uzyskania przychodu w wysokości 50% uzyskanego przychodu z tytułu wypłaty wynagrodzenia z zawartej umowy zlecenie za przeniesienie na Spółkę autorskich praw majątkowych do Utworu stworzonego w ramach prac twórczych nad (...) komputerową lub w ramach prac B+R”.

Osoby, które zostaną zatrudnione na stanowisku (...), będą zajmować się (...).

Mając na względzie powyższe, w ocenie Spółki opisane powyżej obowiązki wpisują się w definicję działalności twórczej określonej w ustawie o PIT. Tym samym do wypłacanego przez Spółkę wynagrodzenia (honorarium autorskiego) za rozporządzanie prawami autorskimi do utworów przez osoby zatrudnione na ww. stanowisku będą miały zastosowanie tzw. 50% koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Podkreślenia wymaga, że ww. stanowisko znajduje odzwierciedlenie w ugruntowanej linii interpretacyjnej organów podatkowych, przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 12 września 2023 r., sygn.: 0115-KDIT2.4011.417.2023.1.MM, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał następujące stanowisko podatnika za prawidłowe: „Zgodnie z treścią umów obowiązki pracownika obejmują m.in.: wytwarzanie utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Umowa o pracę zawiera katalog utworów tworzonych przez danego pracownika, którymi to utworami mogą być przykładowo: programy komputerowe lub ich części (...) Podsumowując, w przedstawionym zdarzeniu wynagrodzenie wypłacane osobom zatrudnionym na wskazanych we wniosku stanowiskach, w części dotyczącej przenoszenia przez nich na Państwo autorskich praw majątkowych do utworów składających się na powstanie (...), będzie stanowić przychód z działalności twórczej w zakresie „(...)”, o której mowa w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, do obowiązków osób, które zostaną zatrudnione na stanowisku (...) będzie należało (...).

Mając na względzie powyższe, w ocenie Spółki opisane powyżej obowiązki wpisują się w definicję działalności twórczej określonej w ustawie o PIT. Tym samym do wypłacanego przez Spółkę wynagrodzenia (honorarium autorskiego) za rozporządzanie prawami autorskimi do Utworów przez osoby zatrudnione na ww. stanowisku będą miały zastosowanie tzw. 50% koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 1 grudnia 2023 r., sygn.: 0114-KDWP.4011.133.2023.1.IG, w której organ podatkowy wskazał, że: „Stoicie Państwo na stanowisku, że pod pojęciem „działalności twórczej w zakresie programów komputerowych” kryje się nie tylko kodowanie (tworzenie kodu źródłowego - programowanie), ale również czynności podejmowane we wszystkich fazach powstawania oprogramowania, takie jak:

(...)

(...) wskazać należy, że przesłanki wynikające z art. 22 ust. 9b pkt 1 omawianej ustawy wypełniają nie tylko kody źródłowe programów komputerowych, lecz także opisane we wniosku utwory powstałe w procesie tworzenia programu komputerowego na poszczególnych etapach realizacji projektu.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, do obowiązków osób, które zostaną zatrudnione na stanowisku (...) należeć będzie (...).

Mając na względzie powyższe, w ocenie Spółki opisane powyżej obowiązki wpisują się w definicję działalności twórczej określonej w ustawie o PIT. Tym samym do wypłacanego przez Spółkę wynagrodzenia (honorarium autorskiego) za rozporządzanie prawami autorskimi do Utworów przez osoby zatrudnione na ww. stanowisku będą miały zastosowanie tzw. 50% koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 14 maja 2019 r. r., sygn.: 0113-KDIPT3.4011.143.2019.2.JR, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się ze stanowiskiem podatnika, zgodnie z którym podatnik może zastosować 50% koszty uzyskania przychodu (art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT) do wynagrodzenia otrzymywanego m.in. w związku z wykonywaniem następujących obowiązków: „Praca Wnioskodawcy polega na tworzeniu i realizowaniu (...)”.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego osoby zatrudnione na stanowisku (...) są odpowiedzialne za (...).

Mając na względzie powyższe, w ocenie Spółki opisane powyżej obowiązki wpisują się w definicję działalności twórczej określonej w ustawie o PIT. Tym samym do wypłacanego przez Spółkę wynagrodzenia (honorarium autorskiego) za rozporządzanie prawami autorskimi do Utworów przez osoby zatrudnione na ww. stanowisku będą miały zastosowanie tzw. 50% koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 1 grudnia 2023 r., sygn.: 0114-KDWP.4011.133.2023.1.IG, w której organ podatkowy wskazał, że: „Stoicie Państwo na stanowisku, że pod pojęciem „działalności twórczej w zakresie programów komputerowych” kryje się nie tylko kodowanie (tworzenie kodu źródłowego - programowanie), ale również czynności podejmowane we wszystkich fazach powstawania oprogramowania takie jak:

(...)

Wobec powyższego, na gruncie analizowanej sprawy jako „działalność twórczą w zakresie programów komputerowych” można uznać wykonywanie na poszczególnych stanowiskach pracy obowiązków o charakterze twórczym, w efekcie których powstają utwory składające się na powstanie programu komputerowego, związane w sposób nierozerwalny z powstaniem programu komputerowego, do którego prawa są przenoszone na Spółkę”.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, osoby zatrudnione na stanowisku (...) zajmują się (...).

Mając na względzie powyższe, w ocenie Spółki opisane powyżej obowiązki wpisują się w definicję działalności twórczej określonej w ustawie o PIT. Tym samym do wypłacanego przez Spółkę wynagrodzenia (honorarium autorskiego) za rozporządzanie prawami autorskimi do Utworów przez osoby zatrudnione na ww. stanowisku będą miały zastosowanie tzw. 50% koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 25 maja 2020 r., sygn.: 0112-KDIL2-2.4011.228.2020.1.MC, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał za prawidłowe następujące stanowisko wnioskodawcy: „Spółka zatrudnia szereg pracowników zaangażowanych w proces tworzenia (...) lub prace B+R, którzy wykonują tzw. (...). Spółka, działając w charakterze płatnika, uprawniona jest przy obliczaniu należnej zaliczki na podatek dochodowy do zastosowania na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 u.p.d.o.f. kosztów uzyskania przychodu w wysokości 50% uzyskanego przychodu z tytułu wypłaty Pracownikowi Honorarium za przeniesienie na Spółkę autorskich praw majątkowych do Utworu stworzonego w ramach prac twórczych nad (...) komputerową, z zastrzeżeniem ograniczeń wskazanych w art. 22 ust. 9a i 9aa u.p.d.o.f.”.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, do obowiązków osób zatrudnionych na stanowisku (...) należy m.in. (...).

Mając na względzie powyższe, w ocenie Spółki opisane powyżej obowiązki wpisują się w definicję działalności twórczej określonej w ustawie o PIT. Tym samym do wypłacanego przez Spółkę wynagrodzenia (honorarium autorskiego) za rozporządzanie prawami autorskimi do Utworów przez osoby zatrudnione na ww. stanowisku będą miały zastosowanie tzw. 50% koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 18 sierpnia 2022 r. sygn.: 0114-KDIP2-2.4011.438.2022.2.IN.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, do obowiązków osób, które zostaną zatrudnione na stanowisku (...) będzie należało tworzenie (...).

Mając na względzie powyższe, w ocenie Spółki opisane powyżej obowiązki wpisują się w definicję działalności twórczej określonej w ustawie o PIT. Tym samym do wypłacanego przez Spółkę wynagrodzenia (honorarium autorskiego) za rozporządzanie prawami autorskimi do Utworów przez osoby zatrudnione na ww. stanowisku będą miały zastosowanie tzw. 50% koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 2 maja 2022 r., sygn.: 0114-KDIP3-2.4011.263.2022.1.JM, w której organ podatkowy zgodził się z Wnioskodawcą, że: „Można wśród nich wyróżnić m.in (...). Oznacza to, że pracownicy, poprzez tworzenie - w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron - utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim, mogą być uznani za twórców i/lub współtwórców w rozumieniu tejże regulacji. (...) Działania podejmowane przez Państwa pracowników w celu tworzenia programów komputerowych są działalnością twórczą”.

Konkludując, Spółka stoi na stanowisku, iż działania Pracowników, których zakres obowiązków został określony w punktach od 1 do 21 zdarzenia przyszłego, stanowią działalność twórczą w myśl art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, a w konsekwencji Spółka jako płatnik jest uprawniona do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT, do Honorariów Autorskich wypłacanych Pracownikom (określonych w punktach od 1 do 21 zdarzenia przyszłego) za rozporządzanie prawami autorskimi do utworów powstałych w ramach zawartych Umów.

W odniesieniu do pytania nr 2 będącego przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazać należy, że zgodnie z przytoczoną we wcześniejszej części wniosku linią interpretacyjną organów podatkowych, poprzez wskazaną w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT „działalność twórczą w zakresie programów komputerowych” należy rozumieć korzystanie i rozporządzanie przez pracowników danego podatnika prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z ogółem działań podejmowanych przez pracowników w celu tworzenia programów komputerowych na każdym etapie projektu.

Ponadto w wydawanych interpretacjach indywidualnych wskazuje się, że działalnością twórczą w zakresie programów komputerowych jest m.in. tworzenie testów automatycznych, opierających na przygotowaniu w języku programowania skryptu i przypadków testowych w celu sprawdzenia (...) (interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2023 r. sygn.: 0114-KDWP.4011.133.2023.1.IG).

Wnioskodawca zwraca uwagę, iż organy podatkowe aprobują stanowisko, zgodnie z którym praca testerów polegająca na tworzeniu testów automatycznych jest bezpośrednio związana z tworzonym oprogramowaniem komputerowym, gdyż wymaga stworzenia indywidualnego oprogramowania, które (...). Działalność osób zatrudnionych na stanowisku (...) w zakresie tworzenia ww. testów jest niezbędna do stworzenia poprawnie funkcjonującego programu komputerowego (w tym (...)). Zatem stworzone testy powinny być klasyfikowane jako utwory w rozumieniu art. 1 Prawa autorskiego, które stanowią podstawę wytworzenia programu komputerowego i są niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż osoby, które zostaną zatrudnione na stanowisku (...) (punkt 22 opisu zdarzenia przyszłego) w celu tworzenia testów automatycznych, będą wykonywały prace twórcze spełniające definicję działalności twórczej określonej w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT. Tym samym Spółka jako płatnik będzie uprawniona do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT, do Honorariów Autorskich wypłacanych (...) za rozporządzanie prawami autorskimi do utworów powstałych w ramach zawartych Umów.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 28 czerwca 2023 r., w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał następujące stanowisko podatnika za prawidłowe: „Działania opisane przez pracowników niepolegające na tworzeniu kodu, opisane szerzej w pierwszej części wniosku, mają w ocenie Wnioskodawcy charakter twórczy i indywidualny, gdyż polegają na wyszukiwaniu, formułowaniu i wprowadzaniu w życie nowatorskich, autorskich rozwiązań w zakresie testowania, rozwoju oprogramowania czyjego implementacji. Ostatecznym efektem tych działań jest powstanie funkcjonalnego, prawidłowo działającego i spełniającego swoje zadanie oprogramowania, które będzie stanowiło utwór w rozumieniu prawa autorskiego. W ocenie Wnioskodawcy pracownicy wykonujący opisane powyżej twórcze działania niepolegające na pisaniu kodu przyczyniają się do powstania finalnego oprogramowania (utworu) w mniejszym stopniu niż pracownicy tworzący wprost fragmenty kodu. (...) Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy zarówno przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego twórcze działania pracowników polegające na tworzeniu kodu, jak i niepolegające na bezpośrednim tworzeniu kodu, stanowią „działalność twórczą w zakresie programów komputerowych” w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy PIT”.

Natomiast w odniesieniu do działalności (...) w obszarze tzw. (...), czyli (...). Działalność w tym zakresie jest związana z kreowaniem i udoskonalaniem oprogramowania i nie ogranicza się jedynie do programowania (...) lecz obejmuje również wiele innych zadań. To kompleksowy proces, który zawiera m.in. (...).

Podkreślenia wymaga również, że zgodnie z przytoczoną we wcześniejszej części wniosku argumentacją „działalność twórcza w zakresie programów komputerowych” obejmuje nie tylko tworzenie i zarządzanie prawami autorskimi do wszelkich dzieł związanych z tworzeniem oprogramowania, ale również wszelkie prace twórcze powstałe w trakcie procesu programowania.

Zatem w ocenie Wnioskodawcy działania (...) w obszarze tzw. (...) spełniają definicję działalności twórczej w zakresie programów komputerowych, która została określona w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, bowiem jest to złożony proces, którego wykonanie jest niezbędne do stworzenia prawidłowo funkcjonującego programu komputerowego. Ponadto w związku z (...) są tworzone utwory w postaci kodu (samodzielnie wymyślonego przez pracownika), którego celem jest wyeliminowanie wykrytych błędów.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 23 maja 2022 r., sygn.: 0115-KDIT1.4011.126.2022.2.MN, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „Wobec powyższego, na gruncie analizowanej sprawy jako „działalność twórczą w zakresie programów komputerowych” można uznać wykonywanie na poszczególnych stanowiskach pracy obowiązków o charakterze twórczym, w efekcie których powstają utwory składające się na powstanie programu komputerowego, związane w sposób nierozerwalny z powstaniem programu komputerowego, do którego prawa są przenoszone na Wnioskodawcę. Końcowo należy zaznaczyć, że za „działalność twórczą w zakresie programów komputerów” należy uznać - jak słusznie wskazał w uzasadnieniu swojego stanowiska Wnioskodawca - wyłącznie wszystkie czynności twórcze związane z oprogramowaniem. Przesłanek tej działalności nie będzie spełniać wykonywanie obowiązków, które nie będą miały charakteru twórczego“.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż działania (...) stanowić będą działalność twórczą w myśl art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, a w konsekwencji Spółka jako płatnik będzie uprawniona do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT, do Honorariów Autorskich wypłacanych (...)

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pierwszej części swoich pytań, tj. kwalifikacji wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w Spółce jako przychodu z działalności twórczej w zakresie (...) i w zakresie programów komputerowych, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W art. 10 ust. 1 powołanej ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie m.in. w punkcie 1 wymienia się: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę.

Stosownie do art. 12 ust. 1 tej ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

W myśl art. 32 ust. 4 ustawy:

Za dochód, o którym mowa w ust. 2 i 3, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody, o których mowa w ust. 1, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 albo 3 lub ust. 9 pkt 1-3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b lub pkt 2a.

W świetle natomiast art. 22 ust. 9 pkt 3 tejże ustawy:

Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami – w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Jak wynika z art. 22 ust. 9b ww. ustawy, przepis ust. 9 pkt 3 stosuje się do przychodów uzyskiwanych z tytułu:

1)działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa;

2)działalności artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej, estradowej, tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki i instrumentalistyki;

3)produkcji audialnej i audiowizualnej;

4)działalności publicystycznej;

5)działalności muzealniczej w dziedzinie wystawienniczej, naukowej, popularyzatorskiej, edukacyjnej oraz wydawniczej;

6)działalności konserwatorskiej;

7)prawa zależnego, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1062 oraz z 2022 r. poz. 655), do opracowania cudzego utworu w postaci tłumaczenia;

8)działalności badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć użytych w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy, takich jak „twórca”, „korzystanie przez twórców z praw autorskich” lub pojęć z nimi związanych, jak np. „utwór”, natomiast ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509):

Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Jak stanowi art. 1 ust. 2 ww. ustawy:

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1)wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2)plastyczne;

3)fotograficzne;

4)lutnicze;

5)wzornictwa przemysłowego;

6)architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

7)muzyczne i słowno-muzyczne;

8)sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9)audiowizualne (w tym filmowe).

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że przymiotnik „twórczy”, który poprzedza wymieniane przez ustawodawcę w art. 22 ust. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rodzaje działalności, można zdefiniować jako mający na celu tworzenie; będący wynikiem tworzenia, a jako jego synonimy Słownik Języka Polskiego PWN wymienia m.in. przymiotniki: konstruktywny, kreatywny, kreacyjny. Nie ulega zatem wątpliwości, że objęte przedmiotowym przepisem efekty takiej działalności musi cechować kreatywność, unikalność czy osobiste ujęcie przez ich twórców.

W rozumieniu prawa autorskiego jako twórczy traktowany jest taki rezultat działalności, który na tyle związany jest z osobą twórcy, by było mało prawdopodobne, aby inna osoba podejmująca identycznie skierowany wysiłek twórczy uzyskała analogiczny lub zasadniczo zbliżony rezultat.

W myśl art. 74 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Programy komputerowe podlegają ochronie jak utwory literackie, o ile przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej.

Stosownie do art. 74 ust. 2 omawianej ustawy:

Ochrona przyznana programowi komputerowemu obejmuje wszystkie formy jego wyrażenia. Idee i zasady będące podstawą jakiegokolwiek elementu programu komputerowego, w tym podstawą łączy, nie podlegają ochronie.

Jak stanowi art. 74 ust. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Prawa majątkowe do programu komputerowego stworzonego przez pracownika w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy przysługują pracodawcy, o ile umowa nie stanowi inaczej.

Ustawodawca wyszczególniając przykładowe kategorie utworów posłużył się porządkującym kryterium przedmiotu twórczości i użytych w niej środków wyrazu. Oznacza to, że niektóre dzieła chronione mogą być przyporządkowane do więcej niż jednego przedziału klasyfikacyjnego. Utwory wyrażone w sposób określony w art. 1 ust. 2 pkt 1 omawianej ustawy stanowią niejednorodną grupę utworów będących przedmiotem prawa autorskiego. Grupa ta została wyodrębniona ze względu na stosowane przez twórcę techniczne środki wyrazu, czyli utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi. W grupie tej wyodrębniono podkategorie według przedmiotu twórczości, czyli literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pojęcia „działalność twórcza”, wobec tego należy odwołać się do słownikowego znaczenia ww. pojęcia.

I tak, zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (wydanie internetowe), „działalność” oznacza:

1)„zespół działań podejmowanych w jakimś celu”,

2)„funkcjonowanie czegoś lub oddziaływanie na coś”,

Natomiast „twórczy” oznacza:

1)„mający na celu tworzenie; też: będący wynikiem tworzenia”,

2)„dotyczący twórców”.

Zatem użyty w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwrot „działalność twórcza w zakresie (...)” oraz „działalność twórcza w zakresie programów komputerowych” oznacza, że zwrot ten odnosi się do ogółu działań, w ramach których mieszczą się czynności, które:

-mają charakter twórczy (posiadają cechę nowości),

-są podejmowane w celu stworzenia gier i programów komputerowych,

-w ich efekcie powstają utwory, do których prawa są przenoszone.

Tym samym, w świetle art. 22 ust. 9b pkt 1 ww. ustawy, „działalność twórczą w zakresie (...)” oraz „działalność twórczą w zakresie programów komputerowych” należy rozumieć jako korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z ogółem działań podejmowanych przez pracowników w celu tworzenia (...) i programów komputerowych.

W konsekwencji wynagrodzenie wypłacane osobom zatrudnionym na wskazanych we wniosku stanowiskach, w części dotyczącej przenoszenia przez nich na Państwa autorskich praw majątkowych do stworzonych utworów, stanowić będzie przychód z działalności twórczej, o której mowa w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Przedmiotem tej interpretacji nie jest ocena kwestii uznania efektów pracy Państwa pracowników za utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ani potwierdzenie rozumienia pojęcia „program komputerowy”.

Przedmiotem tej interpretacjijest odpowiedź na pierwszą część Państwa pytań, tj. kwalifikacji wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w Spółce jako przychodu z działalności twórczej, o której mowa w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie możliwości zastosowania przez płatnika 50% kosztów uzyskania przychodów zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00