Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 3 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDWL.4011.88.2024.2.WS
Opodatkowanie zagranicznego stypendium otrzymywanego przez polskiego rezydenta.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 22 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania zagranicznego stypendium otrzymywanego przez polskiego rezydenta. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 września 2024 r. (wpływ 26 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W roku 2022 miał Pan zaszczyt otrzymać Stypendium „X”, które jest (...). Stypendium to pozwala Panu na rozwijanie kariery naukowej oraz przyczynia się do promocji polskiej nauki za granicą.
W trakcie pobytu w Niemczech otrzymał Pan w 2022 roku wpływ na Pańskie konto w wysokości (…) EURO, z czego (…) EURO stanowił zwrot kosztów podróży, a pozostałe (…) EURO było częścią grantu „X”.
W roku 2023 ponownie otrzymał Pan (…) EURO i jeszcze raz taka kwota jest przewidziana do wpłaty w bieżącym roku.
Informacje na temat stypendium i warunków jego przyznawania dostępne są pod podanymi linkami:
(…)
Zgodnie z informacjami uzyskanymi w Niemczech, stypendium to nie podlega opodatkowaniu ani w Niemczech, ani w Polsce. Jednakże, w trosce o pełną zgodność z polskimi przepisami podatkowymi, chciałby Pan prosić o wyjaśnienie, czy i w jaki sposób otrzymane przez Pana środki powinny być zadeklarowane w Polsce oraz czy podlegają one opodatkowaniu (oraz w jaki sposób).
Środki te były przeznaczone głównie na pokrycie bieżących kosztów życia podczas pobytu badawczego, takich jak zakwaterowanie, wyżywienie i transport lokalny, co można by przyrównać do diety.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, iż:
1.Przedmiotem zapytania jest okres podatkowy – rok 2022;
2.Pana miejsce zamieszkania dla celów podatkowych to (…), Polska;
3.Nie prowadzi Pan jednoosobowej działalności gospodarczej;
4.Celem projektu jest analiza danych naukowych, rozwijanie współpracy naukowej, wymiana myśli, uczestnictwo w seminariach naukowych, generowanie nowych idei – działalność ta nie ma materialnego efektu, jedynie intelektualny;
5.Wypłaty dokonywał (…) – jest to jednostka uniwersytecka, (…), działająca w Republice Federalnej Niemiec; siedziba i pełne informacje o jednostce: (…)
6.Według Pana wiedzy i informacji pozyskanych w (…), nie jest to organizacja międzynarodowa bądź międzynarodowa instytucja finansowa;
7.Działalność (…) nie pochodzi ze środków EU i/lub NATO; organizacja ta finansowana jest ze środków uczelni – (…);
8.Środki zostały Panu przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji – w formie stypendium.
Pytanie
Czy od otrzymanej kwoty stypendium powinien Pan płacić podatek dochodowy?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że otrzymane stypendium jest forma wyróżnienia – tak też jest przedstawiane przez instytucje finansującą – za dotychczasowe osiągnięcia badawcze i możliwość rozwoju badań w Niemczech w najlepszej naukowo jednostce naukowej.
Uważa Pan, że od tak otrzymanej nagrody, wygospodarowywanej ze środków instytucji zapraszającej na terenie Niemiec, a wiec obszaru Unii Europejskiej, nie powinien Pan wpłacać dodatkowego podatku.
Stanowisko wynika z uzupełnienia wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród nich ustawodawca wyodrębnił m.in. inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy).
W myśl art. 20 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Dlatego też, przychód uzyskany z tytułu stypendium stanowi co do zasady przychód z innych źródeł.
Na podstawie art. 11a ust. 1 ustawy:
Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.
Jednakże, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ww. ustawy:
Wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów – w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.
Mając na uwadze, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „stypendium”, to w takiej sytuacji należy posiłkować się językowym znaczeniem tego pojęcia. Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN, określa stypendium jako „pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych; też: nauka, studia lub badania naukowe poza miejscem zamieszkania finansowane z tych pieniędzy”.
Z przywołanej powyżej definicji słownikowej jednoznacznie wynika, że stypendium powinno być rozumiane w znaczeniu szerokim.
Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, uznać należy, że stypendium przyznane Panu jako świadczenie pieniężne umożliwiające odbywanie badań naukowych w Niemczech podlegało zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167 ze zm.), za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.
Dzienny limit zwolnienia, wyznaczany przez wysokość diety, uzależniony jest od kraju, w jakim stypendysta przebywał. Ustalając wysokość zwolnienia powinien Pan odwołać się do wysokości diety obowiązującej dla Niemiec. Jeśli otrzymana kwota stypendium nie przekroczyła wysokości diet z tytułu zagranicznej podróży, wynikających z tabeli stanowiącej załącznik do ww. rozporządzenia, za każdy dzień pobytu, w którym było otrzymywane stypendium, to stypendium w całości korzystało ze zwolnienia przedmiotowego. W innym przypadku, stypendium będzie zwolnione jedynie w części nieprzekraczającej wysokości diet z tytułu zagranicznej podróży. Pozostała część będzie wówczas podlegała opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Reasumując, stwierdzam, że Pana stanowisko, w myśl którego cała wartość stypendium nie podlega opodatkowaniu, jest nieprawidłowe. Zwolnieniu z opodatkowania podlega bowiem jedynie część stypendium, w wartości określonej w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nadwyżka ponad tę kwotę – jako przychód z innych źródeł – podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right