Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.529.2024.2.AA
Opodatkowanie otrzymanego bezzwrotnego dofinansowania dla firmy dotkniętej brexitem.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 17 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 17 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 sierpnia 2024 r. (wpływ 17 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani wspólnikiem spółki jawnej (...) i jako wspólnik jest Pani opodatkowana podatkiem PIT liniowym. Spółka jawna zajmuje się świadczeniem usług (...). Klienci spółki to podmioty mające siedzibę poza granicami kraju, są to głównie kraje Francja, Niemcy, Belgia, Wielka Brytania. W zawiązku z Brexitem obroty spółki spadły, było to bezpośrednie następstwo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Jednak UE zabezpieczyła na ten cel środki, przeznaczając je jako dofinansowanie dla firm dotkniętych Brexitem. Spółka złożyła wniosek o takie dofinansowanie i w (...)2023 otrzymała owe dofinansowanie. Dofinansowanie zostało przyznane na podstawie przepisów m.in. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 z dnia 6 października 2021 r. ustanawiającego pobrexitową rezerwę dostosowawczą (Dz. Urz. UE L 357 z 08.10.2021, str. 1), rozdziału 4a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U z 2021 r. poz.1057 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 sierpnia 2022 r. w sprawie udzielania przedsiębiorcom pomocy w ramach pobrexitowej rezerwy dostosowawczej (Dz.U. 2022 r. poz. 1811). Spółka z otrzymanego dofinansowania nie jest zobligowana do ponoszenia jakichkolwiek wydatków, dofinansowanie rekompensuje utratę przychodów będących bezpośrednim następstwem Brexitu.
Ponadto w uzupełnieniu do wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:
Z jakiego konkretnie programu otrzymała Pani dotację i jakie są warunki realizacji tego programu?
Dotacja została otrzymana w ramach programu (…).
1.Cel programu: Program działań z wkładu finansowego – pobrexitowej rezerwy dostosowawczej przeznaczonej dla przedsiębiorców (…) UK („Program UK”) zapewnia kompleksową pomoc dla polskich przedsiębiorców, dotkniętych negatywnymi skutkami brexit. Unikalną wartością Programu jest możliwość składania wniosków, które łączą zarówno zadania miękkie, jak i inwestycyjne, a dofinansowanie wynosi nawet do 100% kosztów kwalifikowanych. W związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej oraz wynikającym z tego faktu negatywnym wpływem na spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną UE, 21 lipca 2020 r. na specjalnym szczycie Rady Europejskiej zostało ogłoszone ustanowienie nowego dedykowanego instrumentu Brexit Adjustment Reserve – pobrexitowej rezerwy dostosowawczej o łącznym budżecie 5 mld euro. W dniu 6 października 2021 r. zostało przyjęte Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 ustanawiające pobrexitową rezerwę dostosowawczą. Zadania związane z zarządzaniem wkładem finansowym z rezerwy w części przeznaczonej dla przedsiębiorców powierzono podmiotowi zarządzającemu.
2.Warunki realizacji programu: Z programu mogą korzystać przedsiębiorcy, którzy: posiadają status MŚP lub dużego przedsiębiorstwa, są zarejestrowani i prowadzą działalność na terytorium RP, prowadzili wymianę towarów lub usług ze Zjednoczonym Królestwem od roku 2018 lub 2019, odnotowali spadek obrotów w handlu z UK po 2020 r. lub ponieśli dodatkowe koszty, które są bezpośrednim skutkiem brexit. Program (…) dzieli się na dwa działania: Działanie 1. Wsparcie przedsiębiorstw niekorzystnie dotkniętych skutkami brexit. Typy projektów. Działanie 2. Wsparcie przedsiębiorstw zależnych od działalności połowowej w związku z ograniczeniami wynikającymi z brexit. Projekty pomocy indywidualnej skierowane do przedsiębiorstw prowadzących działalność połowową. Wnioskodawca w ramach zawartej umowy korzystał z Działania nr 1, Typu 5 Brexit bez straty – rekompensaty: Wsparcie przedsiębiorstw niekorzystnie dotkniętych skutkami brexit. Działania mające na celu wsparcie przedsiębiorstw prywatnych i publicznych, w szczególności MŚP, osób samozatrudnionych, lokalnych społeczności i organizacji, które zostały niekorzystnie dotknięte skutkami wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii. Zgodnie z umową zawartą przez Wnioskodawcę z (...) (Podmiot Zarządzający) przedmiotem dofinansowania jest realizacja Projektu pt. „(…)”. Koszty kwalifikowalne w ramach Projektu obejmują w przypadku Wnioskodawcy rekompensatę wyliczoną jako spadek obrotów netto ze Zjednoczonym Królestwem w roku 2021 względem roku 2019. Dotyczy to przeciętnego spadku wynikającego tylko ze spadków obrotów netto w związku z brexit, tj. niewynikającego z innych przyczyn, w tym w szczególności w związku z utrudnieniami w prowadzeniu działalności gospodarczej wynikających z pandemii COVID-19.
Dokładnej podstawy prawnej otrzymanej dotacji?
Podstawy prawne programu:
1)rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 z dnia 6 października 2021 r. ustanawiającego pobrexitową rezerwę dostosowawczą (Dz.Urz.UE.L 357 z 08.10.2021, str. 1);
2)Rozdział 4a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057 z późn. zm.);
3)rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 sierpnia 2022 r. w sprawie udzielania przedsiębiorcom pomocy w ramach pobrexitowej rezerwy dostosowawczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1811);
4)rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu; (Dz.Urz.UE.L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.);
5)rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz.Urz.UE.L 352 z 24.12.2013, str.1, z późn. zm.);
6)Program (…) UK;
7)Zawarta przez Wnioskodawcę z (…) umowa o dofinansowanie projektu dla typu 5 programu (…) UK umowa o dofinansowanie projektu nr (…) w ramach programu działań dotyczących wkładu finansowego z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej w części przeznaczonej dla przedsiębiorców. Umowa o dofinansowanie Projektu: „(…)”, w ramach Programu działań dotyczących wkładu finansowego z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej w części przeznaczonej dla przedsiębiorców dla Działania nr 1: Wsparcie przedsiębiorstw niekorzystnie dotkniętych skutkami brexit.
Z jakich konkretnie środków pochodzi wypłacona Pani dotacja?
Dotacja pochodzi z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonego na rezerwę, wykonywanego przez Komisję Europejską w ramach zarządzania dzielonego z państwami członkowskimi w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (10) (zwanego dalej „rozporządzeniem finansowym”). Horyzontalne zasady finansowe przyjęte przez Parlament Europejski i Radę na podstawie art. 322 Traktatu o Funkcjonowaniu UE. Zasady te zostały ustanowione w rozporządzeniu finansowym i określają w szczególności procedurę uchwalania i wykonywania budżetu Unii oraz przewidują kontrole odpowiedzialności podmiotów upoważnionych do działań finansowych. Zasady przyjęte na podstawie art. 322 Traktatu o Funkcjonowaniu UE, obejmują również ogólny system warunkowości w zakresie ochrony budżetu Unii ustanowiony w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2092.
Czy otrzymana przez Panią dotacja ma charakter bezzwrotny?
Otrzymana dotacja ma charakter bezzwrotny.
Od jakiego podmiotu otrzymała Pani środki z dotacji?
Do zarządzania wkładem finansowym z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej upoważniony został Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, który jest Podmiotem odpowiedzialnym –zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, wykonującym zadania państwa członkowskiego określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 z dnia 6 października 2021 r. ustanawiającym pobrexitową rezerwę dostosowawczą. Środki zostały przelane na konto Wnioskodawcy przez (...) na podstawie umowy zawartej z tym podmiotem.
Czy zawarła Pani umowę w sprawie wypłaty dotacji dla firm dotkniętych brexitem; jeśli tak – proszę wyjaśnić, jakie zasady i warunki udzielenia dotacji oraz prawa i obowiązki stron zostały określone w zawartej przez Panią umowie?
Spółka (…) ma zawartą umowę o dotację. Umowa została zawarta w imieniu spółki. Z punktu widzenia spółki wnioskodawcy najistotniejszymi warunkami umowy jest to, że koszty kwalifikowalne w ramach Projektu obejmują w przypadku Wnioskodawcy dotację stanowiącą rekompensatę wyliczoną jako spadek obrotów netto ze Zjednoczonym Królestwem w roku 2021 względem roku 2019. Dotyczy to przeciętnego spadku wynikającego tylko ze spadków obrotów netto w związku z brexit, tj. niewynikającego z innych przyczyn, w tym w szczególności w związku z utrudnieniami w prowadzeniu działalności gospodarczej wynikających z pandemii COVID-19. Zgodnie z warunkami zawartej umowy Podmiot Zarządzający na warunkach określonych w Umowie oraz zgodnie z Regulaminem przyznaje Ostatecznemu odbiorcy dofinansowanie z wkładu finansowego z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej w ramach Programu (…).
Wnioskodawca na gruncie zawartej umowy zobowiązany jest do osiągnięcia następujących wskaźników:
1) Liczba miesięcy utrzymania działalności – 3;
2) Liczba przedsiębiorstw, w których wprowadzono działania dostosowawcze do nowej pobrexitowej rzeczywistości – 1.
Dofinansowanie jest przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowanych ponoszonych przez Ostatecznego odbiorcę na realizację Projektu. Dofinansowaniu podlegają jedynie wydatki kwalifikowalne, poniesione zgodnie z postanowieniami Umowy, Regulaminu, Zasadami kwalifikowania wydatków oraz przepisami prawa unijnego i krajowego. Ocena kwalifikowalności wydatków dokonywana jest w trakcie realizacji projektu oraz po jego zakończeniu – na etapie oceny złożonego wniosku o płatność oraz na etapie kontroli projektu. Dla Projektu, w ramach którego przewidziane zostały wydatki objęte zasadami pomocy de minimis, dofinansowanie przekazywane jest z uwzględnieniem warunków określonych w programie pomocowym, którego warunki określone są w rozporządzeniu Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 sierpnia 2022 r. w sprawie udzielania przedsiębiorcom pomocy w ramach pobrexitowej rezerwy dostosowawczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1811), a Ostateczny odbiorca zobowiązuje się do przestrzegania tych warunków. Ostateczny odbiorca wnioskuje o wypłatę środków w ramach dofinansowania poprzez wniosek o płatność końcową składany po zakończeniu realizacji Projektu. Dofinansowanie przekazywane jest w walucie EUR przelewem na rachunek bankowy Ostatecznego odbiorcy. Zgodnie z umową ocena kwalifikowalności wydatku następuje w oparciu o właściwe przepisy oraz dokumenty wynikające z systemu realizacji Typu 5 Brexit bez straty – rekompensaty Programu (…).
Pytanie
Czy otrzymane przez Spółkę dofinansowanie stanowi przychód podatkowy?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie – otrzymane dofinansowanie jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 21 ust. 46a, zwolnione z podatku PIT są cytat:
„46) dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem”.
Ponieważ przyznane dofinansowanie zostało udzielone na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 z dnia 6 października 2021 r. ustanawiającego pobrexitową rezerwę dostosowawczą (Dz. Urz. UE L 357 z 08.10.2021, str. 1) wyczerpuje to znamiona art. 21 ust. 46a.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Przepis ten ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. przez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Z kolei stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych:
Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13 i ust. 9, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Ustawodawca różnicuje zatem skutki podatkowe otrzymania dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:
-dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
-świadczenia te otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.
Zwracam przy tym uwagę, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
W świetle brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody podatnika mogą korzystać z tego zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie następujące cztery przesłanki, tj.:
1)dochody te pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,
2)pochodzą one ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO,
3)przyznane zostały na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
4)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pani wspólnikiem spółki jawnej (dalej: Spółka), której w związku z brexitem obroty spadły, co było bezpośrednim następstwem wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Jednak Unia Europejska zabezpieczyła na ten cel środki, przeznaczając je jako dofinansowanie dla firm dotkniętych brexitem. Spółka złożyła wniosek o takie dofinansowanie i w (...)2023 r. otrzymała to dofinansowanie. Dotacja została otrzymana w ramach programu (…), który zapewnia kompleksową pomoc dla polskich przedsiębiorców dotkniętych negatywnymi skutkami brexit. Dotacja pochodzi z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonego na rezerwę, wykonywanego przez Komisję Europejską w ramach zarządzenia dzielonego z państwami członkowskimi w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (10). Otrzymana dotacja ma charakter bezzwrotny. Do zarządzania wkładem finansowym z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej upoważniony został Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, który jest Podmiotem odpowiedzialnym – zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, wykonującym zadania państwa członkowskiego określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 z dnia 6 października 2021 r. ustanawiającym pobrexitową rezerwę dostosowawczą.
Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy uzyskane przez Spółkę przysporzenie w postaci otrzymanej pieniężnej dotacji w ramach Programu Operacyjnego Pobrexitowej Rezerwy Dostosowawczej ze środków Unii Europejskiej jako przychód podatkowy korzysta ze zwolnienia podatkowego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Aby odpowiedzieć na Pani pytanie, w pierwszej kolejności należy przeanalizować charakter środków pomocowych, jakie Pani otrzymała w ramach Programu.
(…) UK to program pomocy dla firm, które poniosły straty w wyniku brexitu.
Projekt ma charakter ogólnokrajowy i skierowany jest do firm zarejestrowanych i prowadzących działalność na terenie Polski – mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw.
Program (…) UK ma wesprzeć przedsiębiorców działających na terytorium Polski, zwłaszcza MŚP, których dotknęły negatywne skutki brexit, w niwelowaniu jego gospodarczych konsekwencji.
Typy działań, na które można przeznaczyć dofinansowanie:
1.Nowe kierunki eksportu – sfinansowanie otwarcia nowych kierunków eksportu;
2.Re_start inwestycyjny – sfinansowanie inwestycji wspierających nowe kierunki rozwoju przedsiębiorstwa;
3.Akcja adaptacja do zmian – koszty dostosowania przedsiębiorstw do nowych warunków rynkowych wynikających z brexitu;
4.Brexit bez straty – zwrot wydatków z typów 1, 2, 3 poniesionych od 1 stycznia 2020 r.
Dnia 6 października 2021 r. zostało przyjęte Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 ustanawiające specjalny fundusz – pobrexitową rezerwę dostosowawczą (Dz. Urz. UE L 357 z 08.10.2021, str. 1, z późn. zm.; dalej: „Rozporządzenie 2021/1755” i „Rezerwa”).
Środki z tego funduszu można przeznaczyć w szczególności na:
-koszty udziału w międzynarodowych targach i misjach gospodarczych;
-realizację inwestycji: zakup środków trwałych, robót i materiałów budowlanych;
-adaptację do zmian rynkowych: doradztwo, szkolenia i dalsze inwestycje;
-zwrot kosztów poniesionych od 1 stycznia 2020 r.
Wsparcie mogą uzyskać firmy każdej wielkości (duże przedsiębiorstwa – 85% z pomocy de minimis; MŚP – 100% z pomocy de minimis) z całej Polski, prowadzące działalność:
-produkcyjną,
-handlową,
-usługową,
-lub przetwórczą.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach zawartej umowy przedmiotem dofinansowania jest realizacja projektu pt. „(…)”. Koszty kwalifikowalne w ramach Projektu obejmują w Pani przypadku rekompensatę wyliczoną jako spadek obrotów netto ze Zjednoczonym Królestwem w roku 2021 względem roku 2019. Dotyczy to przeciętnego spadku wynikającego tylko ze spadków obrotów netto w związku z brexit, tj. niewynikającego z innych przyczyn, w tym w szczególności w związku z utrudnieniami w prowadzeniu działalności gospodarczej wynikających z pandemii COVID-19. Program jest realizowany przez (...) jako krajowy podmiot zarządzający uprawniony do przekazywania środków z bezzwrotnej pomocy unijnej.
Wsparcie dla przedsiębiorców ma charakter dotacji i jest udzielane zgodnie z przepisami o pomocy publicznej oraz o pomocy de minimis określonymi m.in. w następujących aktach prawnych, które również Pani wymieniła w uzupełnieniu, jako podstawę prawną programu, tj.:
-rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis;
-rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.
Zatem środki finansowe, które zostały wypłacone Spółce w ramach Pomocy pochodzą z Rezerwy, która stanowi instrument wsparcia finansowego ustanowiony przez Unię Europejską. Rezerwa została ustanowiona na podstawie Rozporządzenia 2021/1755. Tym samym, otrzymanie przez Spółkę środków pochodzących z Rezerwy i przeznaczonych na realizację Programu stanowi spełnienie warunku uzyskania środków od organizacji międzynarodowej − Unii Europejskiej. Otrzymane przez Spółkę środki pomocowe mają bezzwrotny charakter.
Przekazanie środków z bezzwrotnej Pomocy następuje za pośrednictwem odrębnego podmiotu zarządzającego − (...).
Dlatego też wszystkie warunki przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dla zwolnienia z opodatkowania uzyskanej przez Spółkę pomocy są spełnione.
Na zakończenie wskazuję jeszcze na art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:
1) rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;
2) ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.
To oznacza, że otrzymane przez Spółkę dofinansowanie – proporcjonalnie do Pani udziałów w zysku Spółki – korzysta ze zwolnienia na podstawie omawianej regulacji.
Podsumowanie: otrzymane przez Spółkę dofinansowanie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right