Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [225 z 2789]

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 19 września 2024 r., sygn. II SA/Ol 564/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Matczak sędzia WSA Piotr Chybicki po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 19 września 2024 r. sprawy ze skargi M. B. na postanowienie Warmińsko-Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...], nr [...] w przedmiocie wstrzymania robót budowlanych oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżonym postanowieniem z 24 maja 2024 r. Warmińsko-Mazurski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej jako: "WINB", "organ odwoławczy"),

w wyniku rozpatrzenia zażalenia M. B. (dalej jako: "skarżący", "inwestor") utrzymał w mocy postanowienie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej jako: "PINB", "organ I instancji") z 14 lutego 2024 r., wstrzymujące prowadzenie robót budowlanych związanych z budową budynku gospodarczego o konstrukcji drewnianej w miejscowości B., na działce nr [...].

W uzasadnieniu organ odwoławczy przytoczył stan faktyczny i prawny sprawy. Wskazał, że PINB wszczął postępowanie 14 listopada 2023 r. wobec ustalenia, że na ww. działce trwa bez pozwolenia budowa budynku o wymiarach 10 m x 6 m, rozpiętości konstrukcji 5,70 m, zlokalizowanego 5 m od linii brzegowej jeziora. Organ odwoławczy nie zgodził się z twierdzeniem inwestora, że jest to budynek gospodarczy związany z produkcją rolną, na który nie jest wymagane pozwolenie na budowę ani zgłoszenie. Podzielił stanowisko organu I instancji, że kontrolowany budynek nie spełnia przesłanek z art. 29 ust. 2 pkt 33 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725, dalej jako "P.b."), gdyż inwestor nie wykazał, że budynek jest związany z produkcją rolną. WINB podniósł, że fakt posiadania statusu rolnika i posiadania gospodarstwa rolnego same w sobie nie upoważniają do korzystania z ww. zwolnienia. Budowany obiekt musi mieć związek z prowadzoną produkcją rolną. Poprzez produkcję rolną rozumiemy działalność w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej, w tym ogrodniczej, sadowniczej, pszczelarskiej i rybnej, lub produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb (stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy o podatku rolnym). W ocenie organu odwoławczego skarżący nie wykazał jakichkolwiek okoliczności, które pozwalałyby przyjąć, że przedmiotowy obiekt jest związany z produkcją rolną, ale nie w rozumieniu potocznym. Dodatkowo WINB wskazał na zakres oddziaływania budynku. Uznał, że skoro teren działki jest objęty uchwałą nr XXXVII/754/14 Sejmiku Województwa Warmińsko - Mazurskiego z dnia 26 maja 2014 r. zmieniającą uchwałę nr VII/126/11 z dnia 24 maja 2011 r. w sprawie wyznaczenia Obszaru Chronionego Krajobrazu Pojezierza Ełckiego, a więc przedmiotowa działka jest położona na terenie objętym ścisłą ochroną i w obrębie zakazu nowej zabudowy, przyjęcie, że obszar oddziaływania realizowanej inwestycji obejmuje jedynie tą działkę jest błędne. Już samo zbliżenie budowy do działki jeziornej powoduje, że oddziaływuje ona na tę działkę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00