Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [935 z 1079]

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 10 lipca 2024 r., sygn. II SA/Bd 50/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Joanna Brzezińska (spr.) Sędziowie sędzia WSA Jarosław Wichrowski asesor WSA Mariusz Pawełczak Protokolant sekretarz sądowy Dominika Matuszewska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 10 lipca 2024 r. sprawy ze skargi M. S. na postanowienie Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego z dnia [...] listopada 2023 r. nr [...] w przedmiocie wstrzymania robót budowlanych oddala skargę.

Uzasadnienie

Postanowieniem z 17 października 2023 r. nr PINB.SO.422.Św.16.3.2023.WP, skierowanym do M. S. (skarżącego) Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Świeciu (PINB) wstrzymał roboty budowlane wykonywane przy rozbudowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego o pomieszczenie garażowe, zlokalizowanego na działce nr [...] w obrębie ewidencyjnym S. , jednostce ewidencyjnej Ś. bez wymaganego przepisami pozwolenia na budowę.

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia wskazano, że nie zachodzi konieczność wykonania niezbędnych zabezpieczeń oraz pouczono, że inwestor, właściciel lub zarządca obiektu może złożyć wniosek o legalizację. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia PINB wskazał, że w trakcie kontroli przeprowadzonej na ww. nieruchomości w dniu 5 października 2023 r. stwierdzono, iż do istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego dobudowano garaż z dachem wielospadowym konstrukcyjnie opartym na konstrukcji dachu budynku mieszkalnego, pomieszczenie garażowe jest przy tym połączone użytkowo z budynkiem mieszkalnym. PINB wskazał, że w trakcie kontroli inwestor nie przedstawił zatwierdzonej dokumentacji oraz decyzji o pozwoleniu na budowę, oświadczając, że posiada niezatwierdzony projekt zamienny względem projektu z 2018 r. Organ wyjaśnił, że projekt z 2018 r. zakładał wybudowanie wolnostojącego garażu oddalonego o 1 m od istniejącego budynku mieszkalnego, a przedłożony niezatwierdzony projekt zamienny odzwierciedla stan istniejący. PINB przywołał, że zgodnie z oświadczeniem inwestora budynek jednorodzinny został zakupiony w 2017 r. bez dobudowanego garażu, w powiatowym inspektoracie nadzoru budowlanego był zgłoszony jako zakończony. W 2018 r. inwestor uzyskał pozwolenie na budowę garażu wolnostojącego, a następnie złożył wniosek o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w celu umożliwienia dobudowy garażu do istniejącego budynku mieszkalnego. Po uzyskaniu ustnego zapewnienia z Urzędu Gminy o możliwości takiej zmiany, inwestor 2019 r. rozpoczął roboty budowlane polegające na dobudowie garażu do budynku mieszkalnego. PINB wskazał, że inwestor oświadczył, iż wszystkie ściany nośne garażu są niezależne od budynku mieszkalnego. Powoławszy treść art. 28 ust. 1 oraz art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 682 – dalej "p.b.") PINB stwierdził, że skoro inwestor rozbudował budynek mieszkalny jednorodzinny o pomieszczenie garażowe bez wymaganego pozwolenia na rozbudowę tego budynku, to zasadnym jest wydanie postanowienia w oparciu o art. 48 ust. 1 pkt 1 p.b. Organ pouczył o możliwości złożenia wniosku o legalizację stwierdzonej samowolnej rozbudowy budynku mieszkalnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00