Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 27 lutego 2025 r., sygn. III SAB/Gd 367/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bartłomiej Adamczak, Sędziowie: Sędzia WSA Jolanta Sudoł (spr.), Asesor WSA Adam Osik, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 27 lutego 2025 r. sprawy ze skargi N. K. na bezczynność Wojewody Pomorskiego w sprawie unieważnienia Karty Polaka 1. stwierdza, że Wojewoda Pomorski dopuścił się bezczynności, która nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; 2. zasądza od Wojewody Pomorskiego na rzecz skarżącej N. K. kwotę 100 zł (sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
N. K. (dalej także jako "skarżąca") wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę na bezczynność Wojewody Pomorskiego w sprawie wydania decyzji w postępowaniu o unieważnienie Karty Polaka, w której domagała się zobowiązania organu do wydania decyzji.
W uzasadnieniu skargi skarżąca podniosła, że decyzją z dnia 21 lutego 2024 r. (nr SO-XII.6159.657.2023.EF) Wojewoda Pomorski przyznał jej Kartę Polaka. Do dnia sporządzenia niniejszej skargi, tj. do 19 września 2024 r., organ nie wydał jej Karty Polaka. Natomiast pismem z dnia 11 kwietnia 2024 r. organ poinformował ją o wszczęciu z urzędu postępowania o unieważnieniu przyznanej jej decyzją Karty Polaka. W dniu 7 maja 2024 r. dostała wiadomość elektroniczną od pracownika Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku o terminie przesłuchania - w dniu 23 maja 2024 r. w postępowaniu w sprawie unieważnienia jej Karty Polaka. Z uwagi na to, że przebywała poza granicami Polski i obiektywnie nie mogła stawić się w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Gdańsku w wyznaczonym terminie, ponieważ nie posiadała dokumentu, który by pozwalał jej na przekroczenie Polskiej granicy, jej pełnomocnik wniósł o zmianę terminu przesłuchania, powołując się na ww. okoliczność. W odpowiedzi na prośbę o zmianę terminu przesłuchania dostała wiadomość elektroniczną od pracownika Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku, zawierającą informację o braku możliwości zmiany terminu przesłuchania. Pracownik w jednoznaczny sposób dał jej do zrozumienia, że organ zamierza wydać decyzję w przedmiotowej sprawie w ustawowym terminie. Z uwagi na to, że nie mogła stawić się na przesłuchanie w wyznaczonym terminie, w dniu 23 maja 2024 r. stawił się jej pełnomocnik A. V., który złożył w jej imieniu oświadczenia i wyjaśnienia. Następnie, wniósł o umorzenie przedmiotowego postępowania, powołując się na jego bezprzedmiotowość, ponieważ nie zostały spełnione ustawowe przesłanki do wszczęcia z urzędu postępowania o unieważnienie Karty Polaka. W szczególności nie wydano jej Karty Polaka, co jest jedną z ustawowych przesłanek do wszczęcia takiego postępowania. Organ nie odniósł się do wniosku jej pełnomocnika o umorzenie postępowania. Do dnia wniesienia skargi nie otrzymała informacji o terminie załatwienia sprawy, ani żadnej innej informacji o przedmiotowej sprawie.