Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 24 lutego 2010 r., sygn. II SA/Sz 1277/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Arkadiusz Windak (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Barbara Gebel,, Sędzia WSA Katarzyna Grzegorczyk - Meder, Protokolant Małgorzata Płocharska-Małys, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 24 lutego 2010 r. sprawy ze skargi Polskich Kolei Państwowych na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nabycia z mocy prawa, prawa użytkowania wieczystego gruntu I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta z dnia [...] Nr [...], II. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku, III. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz Polskich Kolei Państwowych kwotę [...] ([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia [...] Spółka Akcyjna P. wystąpiła do Prezydenta Miasta [...] o wydanie decyzji stwierdzającej nieodpłatne nabycie z mocy prawa użytkowania wieczystego gruntu, stanowiącego we wstępnym projekcie podziału działki nr [...], położonej w obrębie [...], działkę oznaczoną literą "[...]" oraz prawa własności budowli i urządzeń trwale związanych z tym gruntem.
W uzasadnieniu wniosku Spółka wskazała, że projektowana działka "[...]" o pow. [...] ha stanowi grunt zajęty pod infrastrukturę kolejową, tj. czynną magistralę linii kolejowej nr [...], który jest zabudowany budowlami i urządzeniami trwale z gruntem związanymi, służącymi do prowadzenia ruchu kolejowego. Zdaniem Spółki, przy zakładaniu ewidencji gruntów popełniono błąd włączając teren oznaczony literą "[...]" do drogi. Zgodnie z § 9 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków, w przypadku wzajemnego przecinania linii kolejowych i dróg publicznych, linia kolejowa dzieli drogę publiczną na odrębne działki ewidencyjne. Opisana linia kolejowa oraz pozostałe linie kolejowe na [...] zostały przekazane, po zakończeniu działań wojennych, w zarząd przez władze [...] aktem z dnia [...] r. jako mienie [...] przedsiębiorstwa kolejowego. Natomiast z mocy ustawy z dnia [...] r. o przejęciu na własność Państwa podstawowych gałęzi gospodarki narodowej i wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych, sporna działka z dniem [...] r. stała się własnością Państwa i objęta została przez Przedsiębiorstwo P. zarządem oraz użytkowaniem- co wskazane zostało w wyroku NSA z dnia 18 kwietnia 1991r. (sygn. akt SA-P-1447/90) orzekającego w podobnym przypadku.