Pełna elektronizacja sprawozdań budżetowych z opóźnieniem?
Tylko pozornie. Bo choć jednostkom organizacyjnym JST dano zdecydowanie więcej czasu na przygotowanie się do niej, to zarządy już teraz mogą wybrać elektroniczną postać raportów. Może je do tego także skłonić nowy obowiązek stosowania tylko takiej formy do sprawozdań w zakresie operacji finansowych
Rozporządzenie ministra finansów z 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2022 r. poz. 144; dalej; nowe rozporządzenie) weszło w życie 22 stycznia 2022 r. i generalnie po raz pierwszy stosuje się je do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się od 1 stycznia 2022 r. Jednak od tej zasady przewidziano wyjątki.
Od razu czy później
Pierwszy dotyczy elektronizacji sprawozdawczości budżetowej jednostek organizacyjnych JST. Z par. 12 ust. 4 nowego rozporządzenia wynika, że kierownicy jednostek albo kierownicy jednostek obsługujących przekazują do zarządu JST sprawozdania w formie dokumentu elektronicznego. Ale uwaga, nowy przepis zastosujemy po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się od 1 stycznia 2023 r. oraz do sprawozdań Rb-27ZZ, Rb-30S i Rb-50 za IV kwartały 2022 r. i rocznych sprawozdań Rb-27S i Rb-28S za 2022 r. (par. 20 nowego rozporządzenia). Zatem na przygotowanie się do pełnej elektronizacji w sprawozdawczości budżetowej dano więcej czasu niż początkowo zakładano. Niestety może się to okazać złudne, bo jednocześnie z początkiem roku weszło w życie r