Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 13-11-2024
Data publikacji: 2024-11-13

Powołanie w skład gminnej komisji ds. rozwiązywania problemów alkoholowych osób bez odpowiedniego przeszkolenia

Nieprawidłowość

W gminie miejskiej działała gminna komisja do spraw rozwiązywania problemów alkoholowych (GKRPA). W jej skład wchodziło dwunastu członków, z czego tylko dwóch posiadało przeszkolenie wymagane przez obowiązujące przepisy. Burmistrz stwierdził, że komisję w obecnym składzie powołał jeszcze jego poprzednik. Nie miał więc świadomości, że w skład komisji weszły osoby nieprzeszkolone.

Prawidłowe postępowanie

Burmistrz miasta ma obowiązek powołania gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych (GKRPA – art. 41 ust. 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi). Przepisy ogólnie obowiązujące nie ustalają w tym zakresie żadnych szczegółów – nie wskazują ani liczby członków komisji, ani ewentualnego wykształcenia, jakim powinni się oni legitymować. Przepis art. 41 ust. 4 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wymaga jedynie, aby członkowie komisji byli przeszkoleni z profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Także i w tym przypadku nie ma uregulowań, które wskazywałyby zakres przeszkolenia, podmioty uprawnione do jego przeprowadzenia czy sposób sprawdzania kompetencji nabytych w czasie szkolenia przez kandydatów na członków GKRPA.

Wytyczne w tym zakresie – zawarte w ramowym programie szkolenia dla członków GKRPA – są dostępne na stronie internetowej Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom (Ramowy program szkolenia dla członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych – KCPU). Są to ogólne wytyczne i jednostki nie mają obowiązku ich stosowania. Zawierają one jednak przydatne wskazówki co do tego, czym się kierować, podejmując decyzję o odbyciu przeszkolenia oraz o wyborze podmiotu, który to przeszkolenie poprowadzi.

Z brzmienia art. 41 ust. 4 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wynika, że przeszkolenie:

musi odbyć każdy członek GKRPA,

powinno nastąpić przed powołaniem danej osoby w skład GKRPA.

Nie powinna więc mieć miejsca sytuacja, w której przeszkolonych jest tylko kilku z członków komisji, albo taka, w której najpierw następuje powołanie do składu komisji, a dopiero potem jej członkowie są wysyłani na szkolenie. Fakt odbycia przeszkolenia należy udokumentować odpowiednim świadectwem, wydanym przez podmiot prowadzący szkolenie.

Nie jest wystarczające usprawiedliwienie burmistrza miasta, że GKRPA została powołana przez jego poprzednika, dlatego nie miał świadomości, że większość jej członków nie ma wymaganego przeszkolenia. Burmistrz odpowiada za powołanie komisji w prawidłowym składzie. Po objęciu stanowiska powinien był się co do tego upewnić.

W opisanej sytuacji wójt gminy powinien niezwłocznie odwołać ze składu GKRPA osoby nieprzeszkolone. W ich miejsce powinien powołać osoby legitymujące się dowodami odpowiedniego przeszkolenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00