Odpowiedzi na pytania czytelników
Jestem prezesem spółki produkcyjno-handlowej średniej wielkości. Niedawno kadrowa zawiadomiła mnie, że zmieniły się przepisy o czasie pracy, a do moich obowiązków należy przygotowanie i sfinansowanie szkolenia działów kadr i płac na ten temat. Czy to prawda? Wprawdzie mamy zarezerwowane środki na dofinansowanie nauki załogi, ale wolałbym je spożytkować np. na kursy dla handlowców, czyli dla pracowników bezpośrednio przynoszących zyski firmie. Czy muszę zorganizować takie szkolenie?
Czy pracodawca ma obowiązek organizować szkolenia
Nie. Pracodawca nie ma obowiązku organizowania szkolenia dla kadrowych i księgowych na temat nowych zasad naliczania czasu pracy. Ma on prawo oczekiwać, że służby personalne i finansowe same zapoznają się ze zmienionymi regulacjami, gdyż to należy do ich zadań służbowych. Pracodawca w ogóle nie musi przygotowywać i pokrywać kosztów jakichkolwiek szkoleń zatrudnionym, chyba że ich odbycie jest niezbędne do wykonywania przez nich pracy.
Pracodawca ma obowiązek ułatwiania podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracownikom (art. 94 pkt 6 k.p.). Nie znaczy to jednak, że musi organizować na własny koszt formy nauki, jakiej zatrudnieni sobie życzą (wyrok SN z 25 maja 2000 r., I PKN 657/99, OSNP 2001/22/660, patrz: www.ekspert3.inforlex.pl). Jego obowiązek niesienia pomocy uczącej się części pracowników ogranicza się w zasadzie do tworzenia w miejscu pracy warunków i klimatu sprzyjających tej nauce i zachęcaniu innych do doskonalenia zawodowego. Z kolei stwarzanie atmosfery i warunków korzystnych dla pracowników w tym zakresie polega np. na:
● udzielaniu bez zbędnych przeszkód ze strony zakładu obligatoryjnych płatnych urlopów szkoleniowych i zwolnień z części bądź z całego dnia pracy oraz wypłacaniu wynagrodzenia za czas tych nieobecności w pracy,
● respektowaniu zakazu dyskryminacji w zatrudnieniu przy typowaniu kandydatów do szkoleń, kursów czy innych form edukacji (art. 183a k.p.),
● gdy zainteresowany występuje o dofinansowanie - nieodmawianiu mu bez uzasadnienia.