USTAWA z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2
Dofinansowanie wynagrodzeń pracowniczych na podstawie art. 15g Tarczy Antykryzysowej nie przysługuje podmiotom, które nie prowadzą kwalifikowanej działalności gospodarczej, a jedynie działalność oświatową.
Podmiot może być uprawniony do otrzymania świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy na podstawie art. 15g ustawy COVID-19 („Tarczy Antykryzysowej”) tylko w odniesieniu do pracowników niebędących nauczycielami, wykonujących pracę w ramach działalności gospodarczej, a nie oświatowej.
Firmy są oburzone, że niektóre urzędy kwestionują prawidłowość wykorzystania wsparcia z tarczy antykryzysowej. Wszystko dlatego, że składki społeczne zapłaciły z opóźnieniem, korzystając ze zgody ZUS
Mam dwa pytania. 1. W okresie pobierania zasiłku szkoleniowego (stypendium wypłacanego przez PUP) pracownik pracował na 5/12 etatu (okres od 10.01 do 31.08). Okres pobierania zasiłku (04.01-30.07 oraz 18.08-18.09) pokrywa się z okresem pracy, za wyjątkiem przerwy w wypłacie zasiłku szkoleniowego (31.07 - 17.08). Czy okres od 31.07 do 17.08 ( w tym okresie pracownik pracował i jest świadectwo pracy)
Urzędnikom kończy się czas na ostateczną weryfikację dofinansowań do wynagrodzeń pracowników wypłacanych w czasie pandemii COVID-19. Kwestionują terminowość wpłat sprzed trzech lat, bycie na przestoju, a także łączenie wsparcia z innymi rodzajami pomocy
W związku z odwołaniem od 1 lipca 2023 r. stanu zagrożenia epidemicznego COVID-19 pracodawców przestały obowiązywać specjalne rozwiązania wprowadzone w związku z epidemią COVID-19. Oznacza to m.in. koniec zawieszenia niektórych obowiązków pracodawców związanych z badaniami lekarskimi i szkoleniami bhp, brak możliwości wypowiadania umów o zakazie konkurencji w trybie ustawy o COVID-19 czy brak obowiązywania
Od 1 lipca 2023 r. zostanie odwołany stan zagrożenia epidemicznego obowiązujący w związku z epidemią COVID-19. Wpłynie to na obowiązki pracodawców z zakresu prawa pracy. Przestaną działać rozwiązania wprowadzone specjalną ustawą o COVID-19. Oznacza to m.in. koniec zawieszenia niektórych obowiązków pracodawców związanych z badaniami lekarskim i szkoleniami bhp, brak możliwości wypowiadania umów o zakazie
W związku z odwołaniem od 1 lipca 2023 r. stanu zagrożenia epidemicznego COVID-19 pracodawców przestały obowiązywać specjalne rozwiązania wprowadzone w związku z epidemią COVID-19. Oznacza to m.in. koniec zawieszenia niektórych obowiązków pracodawców związanych z badaniami lekarskimi i szkoleniami bhp, brak możliwości wypowiadania umów o zakazie konkurencji w trybie ustawy o COVID-19 czy brak obowiązywania
Od 23 lutego 2023 r. PARP będzie mogło rozpocząć udzielanie pomocy finansowej na aktywizację mikro-, małych i średnich przedsiębiorców w obszarze pracy zdalnej.
Od 23 lutego 2023 r. PARP będzie mogło rozpocząć udzielanie pomocy finansowej na aktywizację mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców w obszarze pracy zdalnej. Nowe rozporządzenie, zapewnia PARP podstawę prawną dla udzielania takim przedsiębiorcom pomocy finansowej w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
Pracodawca zatrudniający osoby niepełnosprawne może ubiegać się o wsparcie z PFRON polegające na zwrocie kosztów szkolenia tych osób. Dzięki dodatkowym kursom pracownik podnosi swoje kwalifikacje zawodowe, a tym samym nabywa wiedzę i umiejętności poprawiające jego wydajność na danym stanowisku pracy.
Od 16 maja 2022 r. w Polsce został zniesiony stan epidemii. W ciągu 3 miesięcy od tego dnia przedsiębiorcy oraz osoby wykonujące umowy cywilnoprawne mogą złożyć wnioski o świadczenie postojowe, jeśli spełniają warunki do jego otrzymania i nie zrobili tego wcześniej.
Dotacja z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na ochronę miejsc pracy w związku z COVID-19 nie jest przychodem podatkowym, ale sfinansowane z niej wynagrodzenia pracowników można zaliczyć do podatkowych kosztów - potwierdził dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
Ministerstwo rodziny przedstawiło projekt zmian w ustawie o COVID-19. Najważniejsze zmiany dotyczą realizacji zadań finansowanych z FGŚP oraz Funduszu Pracy oraz przepisów dotyczących zadań wykonywanych przez ZUS. Projekt uwzględnia ponadto stabilizującą się sytuację epidemiczną w Polsce i uchyla niektóre przepisy, które były wprowadzone w ścisłym związku z istniejącym zagrożeniem epidemiologicznym
W ramach ostatniej, branżowej tarczy antykryzysowej, można ubiegać się m.in. o zwolnienie z opłacania składek ZUS za grudzień 2021 r. Aby skorzystać ze zwolnienia, wniosek trzeba złożyć do końca lutego br. Tarcza dedykowana jest przedsiębiorcom prowadzącym dyskoteki, kluby i inne miejsca oferujące rozrywkę i rekreację w pomieszczeniach zamkniętych.