Nie wolno wymagać od uczestników przetargu pełnomocnictw poświadczonych notarialnie
Zamawiający opisując przedmiot zamówienia winien dołożyć staranności, aby opis zamówienia był kompletny, jasny i zrozumiały dla potencjalnych wykonawców.
Zasada jawności postępowania jest jedną z podstawowych zasad, mającą zagwarantować transparentność postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, realizując jednocześnie postulaty wynikające z zasad uczciwej konkurencji, równego traktowania oraz proporcjonalności. W odniesieniu do informacji, stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, zasada ta doznaje jednak ograniczenia. Warunkiem jest, aby wykonawca
Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, lub podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka dowodowego, lub innych dokumentów lub oświadczeń.
W odniesieniu do określenia podmiotu gospodarczego przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych nie wprowadzają żadnych regulacji, co oznacza, że odwołanie do KC jest niezbędne.
Informacja nie traci charakteru tajemnicy, gdy wie o niej ograniczone grono osób zobowiązanych do dyskrecji. Obowiązek przestrzegania tajemnicy nie zależy od sposobu uzyskania należycie utajnionej informacji. Decyzja o utajnieniu informacji powinna opierać się na uzasadnionym przypuszczeniu, że dana wiadomość nie jest publicznie znana, jej ujawnienie zagraża istotnym interesom przedsiębiorcy oraz że
Po stronie Zamawiającego ukształtowany jest wymóg podania wykazu podmiotowych środków dowodowych, które następnie Zamawiający powinien weryfikować pod kontem wykazania przez wykonawcę spełnienia warunku udziału w postępowaniu. W przypadku braku wykazu podmiotowych środków dowodowych Zamawiający, który nie podał wykazu podmiotowych środków dowodowych nie ma możliwości zweryfikowania spełnienia przez
Nieskuteczne jest zastrzeżenie w całości jako tajemnica przedsiębiorstwa dokumentów takich JEDZ czy oświadczenie podmiotu udostępniającego zasoby. Dokumenty te powinny podlegać odtajnieniu.
Termin do złożenia odwołania określony w art. 182 ust. 3 ZamPublU rozpocznie swój bieg w dniu, w którym wykonawca uzyskał lub przy zachowaniu należytej staranności mógł uzyskać wiedzę o podjętych przez zamawiającego zaskarżalnych czynnościach, co do których (uprzednio) zamawiający nie przesłał informacji. Bez znaczenia jest przy tym to, czy czynności, o których uzyskał informację wykonawca należą do
Opis przedmiotu zamówienia nie może powodować nieuzasadnionych przeszkód w ubieganiu się o udzielenie zamówienia, co nie oznacza, że zasada konkurencji ma prowadzić do sytuacji, w której o zamówienie muszą móc ubiegać się wszyscy wykonawcy, którzy oferują rzeczy zbliżone, podobne do tych wymaganych przez zamawiającego.
Dopuszcza się możliwość ponownego skierowania do wykonawcy wezwania do wyjaśnień ceny w trybie art. 224 Pzp, ale tylko w sytuacji, gdyby takie wezwanie służyło rozwianiu wątpliwości co do już złożonych wyjaśnień i dowodów. Niedopuszczane jest natomiast w tym trybie ponowienie wezwania do złożenia wciąż brakujących wyjaśnień i dowodów, które mogły i powinny być złożone w odpowiedzi na pierwsze wezwanie
Przepisy wymagają aby zaniżenie ceny było działaniem świadomym, celowym i nakierowanym na eliminację innych przedsiębiorców. Uznanie za czyn nieuczciwej konkurencji powinno być traktowane jako rozwiązanie szczególne i wyjątkowe z uwagi na istniejącą w gospodarce rynkowej swobodę ustalania i różnicowania cen przez przedsiębiorców. Czyn nieuczciwego zaniżania cen, może być dokonany tylko świadomie, umyślnie
Zamawiający akceptuje równoważne przedmiotowe środki dowodowe, jeśli potwierdzają, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają określone przez zamawiającego wymagania, cechy lub kryteria.
Obowiązek ścisłego interpretowania wymogów wskazanych przez Zamawiającego na podstawie jej literalnego brzmienia wynika również z obowiązujących na gruncie przepisów ustawy PZP zasady przejrzystości prowadzonego postępowania oraz równego traktowania wykonawców. Oznacza to, że wszystkie warunki i zasady postępowania o udzielenie zamówienia powinny być określone w sposób jasny, precyzyjny i jednoznaczny
O prawidłowości konstrukcji zarzutu odwołania nie może przesądzać kwalifikacja prawna zaskarżonej czynności, ponieważ ostatecznie to do Izby należy subsumcja stanu faktycznego pod określoną normę prawną, natomiast kluczowe znaczenie ma podanie w treści odwołania uzasadnienia faktycznego, wyczerpującego i zawierającego argumentację pozwalającą na ocenę zachowań (czynności, zaniechań) Zamawiającego,
Błędem w obliczeniu ceny jest m.in., podanie niewłaściwej stawki VAT.
Skoro treść brakującego oświadczenia JEDZ-a jest tożsama z treścią oświadczenia złożonego przez Odwołującego w treści oferty, w tej sytuacji brak ten ma charakter wyłącznie formalny, nie skutkujący jakąkolwiek wadliwością materialną tego dokumentu.
Skoro brak jest niezgodności treści oferty z warunkami zamówienia, to nie zaistniała podstawa do odrzucenia oferty złożonej przez Wykonawcę.
Warunek udziału w Postępowaniu nie może wyłącznie wynikać pośrednio z postanowienia SWZ zawierającego wykaz podmiotowych środków dowodowych, których zamawiający będzie żądał na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu czy opis sposobu przygotowania oferty.
Instytucja wezwania, o której mowa w art. 128 ust. 1 ustawy Pzp, służy przede wszystkim temu, aby nie eliminować wykonawców z postępowania wyłącznie z przyczyn formalnych, lecz by mieli oni szansę uzupełnić niekompletne oświadczenia lub podmiotowe środki dowodowe, czy też poprawić je jeśli zawierają błędy.
Stosowanie zasady jednokrotności wezwania polega bowiem, na jednokrotnym wezwaniu w zakresie konkretnego dokumentu, czy nawet konkretnej informacji zawartej w danym dokumencie, nie zaś na jednokrotnym wzywaniu danego wykonawcy w ogóle.