Postanowienie NSA z dnia 13 marca 1984 r., sygn. III SA 200/84
Obligacje nie są ani gotówką, ani dochodem w naturze w rozumieniu par. 7 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 1990 r. w sprawie wysokości i podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, zgłaszania do ubezpieczenia społecznego oraz rozliczania składek i świadczeń z ubezpieczenia społecznego /Dz.U. nr 7 poz. 41 ze zm./.
Przekazywanie przez urzędy skarbowe tzw. udziałów gmin w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa - art. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 1990 r. o dochodach gmin i zasadach ich subwencjonowania w latach 1991 - 1992 oraz o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 89 poz. 518 ze zm./ nie nosi charakteru decyzji administracyjnej, lecz stanowi czynność materialno-techniczną.
Na orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej przy Ministrze Finansów, będącej organem drugiej instancji w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej, przysługuje skarga do sądu administracyjnego. Orzeczenia komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej są decyzjami administracyjnymi i w przeciwieństwie do orzeczeń w sprawach karnych skarbowych podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego
Art. 28 ustawy budżetowej na rok 1992 z dnia 5 czerwca 1992 r. (Dz. U. Nr 50, poz. 229) ustanawiający okresowe zawieszenie przewidzianej w art. 71 § 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (jednolity tekst: Dz. U. z 1994 r., Nr 7, poz. 25) waloryzacji wynagrodzenia sędziów nie jest niezgodny z zasadą państwa prawnego wyrażoną w art 1 oraz zasadami praworządności i legalności
Wykładnia gramatyczna przepisu zobowiązującego do rozliczenia dotacji w określonym terminie /par. 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 26 czerwca 1992 r. w sprawie zasad udzielania i sposobu rozliczania dotacji dla spółdzielni mieszkaniowych w 1992 r. - Dz.U. nr 54 poz. 263/, przy braku odrębnego uregulowania kwestii zwrotu środków finansowych, prowadzi do wniosku
Zakres uprawnień wojewody wyznaczony w przepisach o publicznoprawnym charakterze, poprzez pozytywne określenie kompetencji tego organu, przekłada się na jego uprawnienia w sferze reprezentacji Skarbu Państwa w stosunkach prywatnoprawnych. Brak w tych przepisach ograniczeń i wyłączeń w odniesieniu do uprawnień wojewody nie może być jednak utożsamiany z domniemaniem jego nieograniczonych kompetencji
Aby określić czyn z art. 57 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe /Dz.U. 1993 nr 72 poz. 344 ze zm. - patrz uwaga/ w sposób przewidziany przez art. 59 par. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia /Dz.U. nr 12 poz. 116 ze zm./ należy skonkretyzować, w jakim działaniu lub zaniechaniu obwinionego organ orzekający upatruje naruszenie
Wierzytelności gminy jako strony stosunków cywilnoprawnych, wynikające z zawartych przez nią z określonymi podmiotami umów cywilnoprawnych, nie mogą być utożsamiane z wierzytelnościami jednostek organizacyjnych gminy, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy - Prawo budżetowe /Dz.U. 1993 nr 72 poz. 344 ze zm./.
Nie podlega odpowiedzialności osoba, która wprawdzie swym zachowaniem wyczerpała przesłanki naruszeń dyscypliny budżetowej określonych w art. 57 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe /Dz.U. 1993 nr 72 poz. 344 ze zm./, ale której nie można przypisać winy /art. 58 i art. 60 tej ustawy/.
Uregulowania prawne przyznające dotacje muszą być interpretowane ściśle jako dające szczególne przywileje członkom spółdzielni mieszkaniowych, podobnie jak przepisy ustanawiające ulgi w zakresie podatków.
Dotacja budżetowa na restrukturyzację zadłużenia z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne powstałego do 31 grudnia 1995 r. może być przyznana wtedy, kiedy to zadłużenie istnieje w chwili wejścia w życie ustawy budżetowej oraz w chwili wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego.
Pojęcie rozliczenie dotacji, zawarte w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 marca 1997 r. w sprawie sposobu podziału oraz szczegółowych zasad udzielania i sposobu rozliczania dotacji dla spółdzielni mieszkaniowych w 1997 r. /Dz.U. nr 27 poz. 144/ obejmuje również obowiązek zwrotu dotacji w części niewykorzystanej zgodnie z jej przeznaczeniem lub pobranej nienależnie. Brak dokonania prawidłowego
W myśl art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty /Dz.U. 1996 nr 67 poz. 329 ze zm./ m.in. niepubliczne przedszkola otrzymują dotacje z budżetu gminy. Dotacje te mają charakter podmiotowy, co wynika nie tylko z tego przepisu, ale również z art. 69 ust. 4 pkt 2 i art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm./. Ich celem
1. Nie jest możliwe zastosowanie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm./, gdy to nie jednostka, która otrzymała dotację z budżetu państwa wykorzystała ją niezgodnie z przeznaczeniem, ale takie wykorzystanie nastąpiło niezależnie od woli tej jednostki. 2. Warunkiem zastosowania przepisów art. 93 powyższej ustawy, ze względu na swoiste
Artykuł 24 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej /t.j. Dz.U. 1999 nr 54 poz. 572 ze zm./ pozwala inspektorowi kontroli skarbowej wydać decyzję zobowiązującą regionalną kasę chorych na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm./ do zwrotu dotacji udzielonej z budżetu państwa, wykorzystanej niezgodnie
Kontrola wydatkowania dotacji celowej i stwierdzenie obowiązku zwrotu środków wykorzystywanych niezgodnie z przeznaczeniem następuje w postępowaniu administracyjnym w trybie kontroli skarbowej. Środki przekazane przedsiębiorstwu w drodze umowy cywilnoprawnej z dysponentem części budżetowej nie tracą publicznego charakteru i dla dochodzenia ich zwrotu nie jest właściwa droga procesu cywilnego (art.
Uzależnienie wysokości limitów środków przyznawanych poszczególnym sołectwom od generowanych przez daną miejscowość stałych podatków i opłat jest niedopuszczalne. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku, po rozpoznaniu 13 stycznia 2004 r. sprawy ze skargi Gminy S. na rozstrzygnięcie nadzorcze Regionalnej Izby Obrachunkowej w B. z 27 sierpnia 2003 r. (...) w przedmiocie nieważności uchwały organu