Postanowienie NSA z dnia 20 grudnia 2023 r., sygn. I GZ 369/23
Obowiązek zwrotu środków publicznych, w tym dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, następuje w przypadku ich wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem, z naruszeniem procedur lub pobrania nienależnie lub w nadmiernej wysokości.
Zgodnie z art. 251 ust. 1 ustawy o finansach publicznych., bieg terminu przedawnienia zobowiązania do zwrotu dotacji, wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem lub pobranej w nadmiernej wysokości, rozpoczyna się od końca roku w którym powstał obowiązek zwrotu dotacji.
Działalność organów samorządu terytorialnego, w tym stanowienie aktów prawa miejscowego, musi opierać się na wyraźnych upoważnieniach ustawowych. Przekroczenie tych uprawnień, kręgu osób uprawnionych do udziału w głosowaniu nad budżetem obywatelskim poza ramami upoważnień określonych w art. 5a ust. 7 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, stanowi istotne naruszenie prawa.
Inicjatywa sporządzenia projektu uchwały o zmianie uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie organowi wykonawczemu gminy, co wynika z literalnej, systemowej i celowościowej wykładni art. 233 pkt 3 u.f.p. oraz art. 60 ust. 2 pkt 4 u.s.g. Rada Gminy, jako organ stanowiący, nie ma prawa do zmiany budżetu bez zgody organu wykonawczego, co służy zapewnieniu kontroli nad wprowadzanymi zmianami przez podmiot
Gmina w związku z realizowanym przez nią programem usuwania azbestu, nie realizuje działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 u.p.t.u. W rezultacie otrzymane na ten cel dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie może być rozważane jako podstawa opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 u.p.t.u.