Wyrok NSA z dnia 11 stycznia 1994 r., sygn. SA/Wr 1522/93
Uznanie konieczności osobistego prowadzenia gospodarstwa rolnego przez żołnierza na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej /Dz.U. 1992 nr 4 poz. 16/ jest możliwe również wtedy gdy tylko jeden z wstępnych żołnierza pobiera emeryturę lub rentę inwalidzką z powodu prowadzenia gospodarstwa rolnego.
Przewidziane w par. 150 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 lipca 1992 r. w sprawie służby wojskowej żołnierzy zawodowych /Dz.U. nr 60 poz. 305/ zwolnienie żołnierza w służbie stałej od obowiązku zwrotu kosztów "w szczególnie uzasadnionych, nie zawinionych przez żołnierza przypadkach losowych" nie rozciąga się na żołnierzy zawodowych zwolnionych ze służby na ich wniosek
Prawo kombatantów uprawnionych do emerytury lub renty i odznaczonych orderem lub tytułem honorowym do świadczenia przewidzianego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 3 maja 1989 r. w sprawie świadczenia pieniężnego przysługującego kombatantom - emerytom i rencistom odznaczonym orderem lub tytułem honorowym (Dz. U. Nr 27, poz. 143) ustało z dniem 1 stycznia 1991 r.
1. Postępowanie z urzędu przed wojewódzką komisją lekarską, o jakim mowa w art. 28 ust. 2 zdanie drugie ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej /Dz.U. 1992 nr 4 poz. 16/, jest postępowaniem szczególnym, o którym mowa w art. 163 Kpa. 2. Wszczęte z urzędu w powyższym trybie postępowanie w celu zmiany orzeczenia o zdolności poborowego do czynnej służby
Z treści przepisu art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego /Dz.U. nr 17 poz. 75 ze zm./, a zwłaszcza z użytego w nim zwrotu "posiada obywatelstwo polskie lub posiadała je w okresie działalności", wynika, że uprawnienia /przewidziane ustawą/ przysługują także wtedy osobie posiadającej obywatelstwo
Odmowa przyznania uprawnień kombatanckich z powodu nieudokumentowania posiadania obywatelstwa polskiego w czasie podlegania represjom, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3 lit. "b" ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i stanu powojennego /Dz.U. nr 17 poz. 75/ nie znajduje oparcia w przepisie art. 21 ust. 1 tej ustawy.
Osobę urodzoną w więzieniu lub łagrze w ZSRR, bądź na przymusowym zesłaniu i deportacji w ZSRR, należy uważać za podlegającą w tym czasie represjom w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 3 litera a albo litera b ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz.U. nr 17, poz. 75 ze zm.).
Ustawa z dnia 30 czerwca 1970 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych /t.j. Dz.U. 1992 nr 8 poz. 31/ nie przewiduje obowiązku mianowania /wyznaczania/ na jakiekolwiek stanowisko a zatem ewentualna decyzja o odmowie wyznaczenia żołnierza na proponowane przez niego, lub osoby trzecie, stanowisko jest niezaskarżalną.
Ocena stopnia zawinienia w odniesieniu do oficera więziennictwa specjalizującego się w pewnym zakresie działalności więziennictwa jest inna niż w stosunku do podoficera do służby w tym zakresie nieprzygotowanego, bądź też przygotowanego w niewystarczającym stopniu. Odpowiedzialność za szkodę opiera się na zasadzie winy. Oznacza to, że w sprawie winny być rozważone wszystkie okoliczności świadczące
Do uznania za nieważny wyroku sądu wojskowego, skazującego osobę cywilną za popełnienie przestępstwa określonego w art. 18 § 1 w zw. z art. 7 dekretu z dnia 13 czerwca 1946 r. o przestępstwach szczególnie niebezpiecznych w okresie odbudowy Państwa (Dz.U. nr 30, poz. 192 z późn. zm.), powołany jest z mocy art. 2 ustawy z dnia 23 lutego 1991 r. o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych
Przymusowe doprowadzenie do jednostki wojskowej na podstawie art. 61 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 1992 r., nr 4, poz. 16; zm. Dz.U. z 1992 r., nr 54, poz. 254 i z 1994 r., nr 43, poz. 165) powołanego do czynnej służby wojskowej, który nie zgłosił się do odbywania tej służby, nie nadaje mu statusu żołnierza (art
Datą decydującą o sposobie obliczenia podstawy wymiaru emerytury lub renty jest data zgłoszenia wniosku o te świadczenia.
Data nabycia prawa do świadczeń przewidzianych w ustawie z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz. U. Nr 17, poz. 75 ze zm.) jest związana z datą złożenia wniosku o te świadczenia (art. 99 ustawy z dnia 14 grudnia 1982 r. o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin - Dz. U. Nr 40, poz. 267 ze zm.), a nie
Związana z transformacją ustrojową państwa zmiana w zatrudnieniu dotychczasowych funkcjonariuszy państwowych, polegająca na zmianie podstawy prawnej zatrudnienia czy też na zmianie nazwy albo podporządkowania, przy zachowaniu zarówno struktury jednostki państwowej jak i ciągłości służby funkcjonariuszy a także zajmowanego stanowiska, nie może być uznana za nowe zatrudnienie uzasadniające roszczenie
Decyzja uznaniowa, o jakiej mowa w art. 76 ustawy z dnia 30 czerwca 1970 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych /t.j. Dz.U. 1992 nr 8 poz. 31/ winna wskazywać, że organ podejmujący decyzję nie stosuje mechanicznie przepisu uprawniającego go do zwolnienia żołnierza z zawodowej służby wojskowej, jak to jest przy decyzji przewidującej obligatoryjne zwolnienie /art. 75 ust. 1 pkt 12 cyt. ustawy/,
Zaliczenie określonej działalności do okresu służby stanowi czynność organizacyjną, a także procesową, której efektem jest przyjęcie określonego stanu faktycznego, zgodnie z kryteriami zawartymi w przepisach obowiązującego prawa /por. II SA 1507/93 z dnia 23 września 1993 r./. Powyższe ustalenie stanu faktycznego stanowi podstawę decyzji administracyjnej w przedmiocie uprawnienia do nagrody jubileuszowej
Obywatel polski musi uzyskać zgodę Ministra Spraw Wewnętrznych na przyjęcie obowiązków w obcym wojsku lub obcej organizacji wojskowej. Skazany nie może podjąć takich obowiązków, ponieważ odbywa karę pozbawienia wolności. Dlatego postępowanie jest bezprzedmiotowe i ulega umorzeniu. Zainteresowany może złożyć ponowny wniosek w tej sprawie, ale dopiero po odbyciu kary.
Dopuszczalna jest droga sądowa w sprawie z powództwa jednoosobowej spółki Skarbu Państwa powstałej z przekształcenia państwowego przedsiębiorstwa wykonującego w całości zadania dla potrzeb obronności i bezpieczeństwa Państwa przeciwko Skarbowi Państwa Ministrowi Przemysłu i Handlu o zapłatę z tytułu wynagrodzenia szkody wynikłej z utrzymywania w latach 1990-1991 w gotowości bezczynnych linii produkcyjnych
Powołanie nauczyciela wychowania fizycznego, będącego wychowawcą klasy do odbycia ćwiczeń wojskowych może powodować określone trudności związane z realizacją programu szkolnego w zakresie wychowania fizycznego, oceną i klasyfikacją uczniów na koniec roku szkolnego, jednakże trudności te nie mogą być identyfikowane z wyrządzeniem szkole poważnej szkody, o jakiej mowa w art. 101 ust. 4 ustawy z dnia
Działające w Wojsku Polskim na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 stycznia 1951 r. o odpowiedzialności żołnierzy za przewinienia dyscyplinarne i za naruszenie honoru i godności żołnierskiej (Dz.U. nr 6, poz. 53) oficerskie sądy honorowe nie były organami pozasądowymi w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 23 lutego 1991 r. o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych
Uprawnienia kombatanckie nie przysługują osobie, która po przymusowym wcieleniu do armii niemieckiej pełniła służbę w Polskich Siłach Zbrojnych na Zachodzie, lecz nie brała bezpośredniego udziału w walkach.
W razie istnienia wielu podstaw prawnych rozwiązania stosunku służbowego, błędne zakwalifikowanie stanu faktycznego sprawy do wskazanego w decyzji przepisu czyni z niej orzeczenie wadliwe w stopniu wymagającym jej uchylenia przez sąd administracyjny.