WCZEŚNIEJSZA EMERYTURA DLA PRACOWNIKA SAMORZĄDOWEGO
Pracuję jako pracownik samorządowy mianowany od 26 lat. W grudniu 2008 r. skończę 60 lat, czy będę mógł wówczas przejść na emeryturę? - pyta Czytelnik z Ostrołęki.
Pracuję jako pracownik samorządowy mianowany od 26 lat. W grudniu 2008 r. skończę 60 lat, czy będę mógł wówczas przejść na emeryturę? - pyta Czytelnik z Ostrołęki.
Najwięcej problemów z naliczaniem stażu pracy pojawia się przy ustalaniu, czy pracownik ma np. prawo do nagrody, urlopu czy wybranego dodatku do wynagrodzenia.
Jesteśmy jednostką budżetową, zatem wysokość wynagrodzenia dyrektora jest ograniczona 4-krotnością kwoty bazowej. W grudniu br. chcemy wypłacić dyrektorowi drugą w tym roku nagrodę uznaniową. Wypłata nagrody uznaniowej spowoduje przekroczenie 4-krotności kwoty bazowej w grudniu br. Czy w związku z tym powinniśmy nie wypłacać nagrody uznaniowej dyrektorowi, czy ograniczyć jej wysokość?
Do 10 października 2007 r. jednostki samorządu terytorialnego były zobowiązane dokonać ocen kwalifikacyjnych swoich pracowników. Ocena dotyczyła wszystkich pracowników, w tym także kadry kierowniczej urzędów. Zasady oceniania zostały zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z 13 marca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych. Praktyka pokazuje jednak
Proszę o wyjaśnienie wątpliwości związanych z interpretacją przepisu § 7 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych. Jego brzmienie jest następujące: „Jeżeli praca w jednostce stanowi dodatkowe zatrudnienie, do okresu dodatkowego zatrudnienia nie podlegają zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego.” Moim zdaniem intencją ustawodawcy
Dozorca po 25 latach pracy otrzymuje 890 zł pensji zasadniczej, po dodaniu premii i wysługi lat przekracza minimalne wynagrodzenie. W praktyce oznacza to, że zarabia tyle co inny dozorca po roku pracy. Czy w przypadku pozbawienia dozorcy premii będę zmuszony wyrównywać wynagrodzenie do minimalnego? Czy wysokość premii i wysługę wliczamy w skład minimalnego wynagrodzenia? - pyta Czytelnik z Przasnysza
W dniu 24 października 2008 r. Sejm uchwalił nową ustawę o pracownikach samorządowych. Celem ustawodawcy jest stworzenie spójnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi w administracji samorządowej m.in. przez ustanowienie jawności procedur rekrutacyjnych i zasadę równego dostępu do stanowisk publicznych.
Czy można odliczyć podatek od towarów i usług wynikający z faktur dokumentujących zakup wyposażenia stanowiska pracy dla osób niepełnosprawnych?
Opłata miejscowa może być pobierana w miejscowościach, które spełniają warunki wymienione w nowym rozporządzeniu. Rozporządzenie to (weszło w życie 15 stycznia 2008 r.) określa warunki, jakie powinna spełniać miejscowość, w której można pobierać opłatę miejscową. Rada gminy ustala, czy miejscowość spełnia warunki wymienione w rozporządzeniu. Jeżeli tak - pobiera opłatę.
Jesteśmy pracownikami Zarządu Dróg i Komunikacji, którzy w wyniku reorganizacji zostali zmuszeni do przejścia na emeryturę. Mamy więc prawo do odprawy emerytalnej. Wysokość tego świadczenia jest uzależniona od lat pracy. Powstaje jednak pytanie, czy do okresu zatrudnienia mającego wpływ na wysokość odprawy emerytalnej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia czy wyłącznie staż
Rada Ministrów na posiedzeniu 22 kwietnia br. przyjęła nowelizacje dwóch rozporządzeń płacowych dotyczących pracowników jednostek samorządowych. Wraz z podwyżką stawek wynagrodzeń zasadniczych pojawiły się też istotne zmiany dotyczące niektórych składników płacowych. Większość zmian weszła w życie 29 kwietnia 2008 r., pozostałe 30 kwietnia i 1 maja br.