Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 30 grudnia 2008 r., sygn. II SA/Go 759/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Linska-Wawrzon Sędziowie Sędzia WSA Grażyna Staniszewska (spr.) Asesor WSA Michał Ruszyński Protokolant asystent sędziego Agnieszka Lasecka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 grudnia 2008 r. sprawy ze skargi Gminy na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu nieruchomości oddala skargę.
Uzasadnienie
Uchwałą z dnia [...] sierpnia 2008r., Nr XXI/279/2008, Rada Miejska, działając na art. 37 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz. U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.), dalej jako: ustawa o g.n., wyraziła zgodę na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia na okres 10 lat umowy najmu części działki gruntu nr [...] z Kościołem [...] o powierzchni 2460 m2.
Pismem z dnia [...] września 2008 roku Wojewoda zwrócił się do Rady Miejskiej o informację, jakimi przesłankami kierowała się Rada Miejska odstępując od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu nieruchomości.
W odpowiedzi na powyższe Rada Miejska pismem z dnia [...] września 2008 roku poinformowała Wojewodę, iż działka nr [...] objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a oddanie jej części w najem na okres 10 lat Kościołowi [...] na wykonanie parkingu oraz prowadzenie działalności rekreacyjno-sportowej jest zgodne z wyżej wymienionym planem.
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] września 2008r., nr [...], Wojewoda, działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 ze zm.), dalej jako ustawa s.g., stwierdził nieważność wskazanej wyżej uchwały Nr XXI/279/2008 Rady Miejskiej z powodu istotnego naruszenia prawa.
Uzasadniając rozstrzygnięcie Wojewoda wskazał, iż w uchwale postanowiono o wyrażeniu zgody na zawarcie umowy najmu na okres 10 lat części terenu stanowiącego własność Miasta w trybie bezprzetargowym - a tym samym wyłączono wynikający z art. 37 ust. 4 w związku z art. 37 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami obowiązek zawarcia umowy najmu nieruchomości na okres powyżej 3 lat po przeprowadzeniu przetargu. W ocenie organu nadzoru art. 37 ust. 2 i 3 ustawy o g.n. wyróżnia dwie kategorie okoliczności, które zwalniają gminę od obowiązku sprzedaży lub oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu. Do pierwszej kategorii należą sytuacje enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w art. 37 ust. 2 ustawy o g.n., w tym sytuacja gdy nieruchomość jest zbywana na rzecz kościołów i związków wyznaniowych, mających uregulowane stosunki z państwem, na cele działalności sakralnej, do drugiej kategorii należy zaliczyć przypadki, w których rada gminy mocą uchwały zwalnia z obowiązku zbycia w drodze przetargu nieruchomości przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe lub na realizację urządzeń infrastruktury technicznej albo innych celów publicznych, jeśli te cele będą realizowały podmioty, dla których są to cele statutowe i których dochody przeznacza się w całości na działalność statutową (art. 37 ust. 3 ustawy o g.n.). Zdaniem organu nadzoru, przesłanka przeznaczenia na "inny cel publiczny" nie może zależeć od subiektywnego przekonania podmiotu realizującego dany cel, lecz od obiektywnie zdefiniowanego celu w akcie rangi ustawowej jako cel publiczny. Charakter celu publicznego nie zależy również od powszechnego przekonania o jego użyteczności dla ogółu społeczeństwa , lecz od wyraźnego jego określenia w obowiązujących przepisach. W ocenie organu nadzoru kryterium wyznacza w tym przypadku art. 6 ustawy o g.n., który wylicza katalog celów publicznych wskazując jednocześnie, że wszelkie inne cele publiczne nie mieszczące się w tym katalogu muszą wynikać z ustawy (art. 6 pkt 10 ustawy o g. n.).