USTAWA z dnia 16 listopada 1964 r. o Polskim Czerwonym Krzyżu
W świetle statutu Ligi Ochrony Przyrody do celów tej organizacji należy m.in. ochrona wszelkich dziedzin środowiska przyrodniczego oraz podejmowanie działań zmierzających do ochrony środowiska. Zarząd Wojewódzki tej organizacji występujący w sprawie przeciwdziałania zagrożeniom środowiska działa zgodnie z celami statutowymi i stosownie do art. 31 par. 1-5 Kpa uczestniczy w postępowaniu na prawach strony
1. Fakt, że wspólnota wyznaniowa Świadkowie Jehowy nie należy do kategorii związków wyznaniowych uznanych przez Państwo, nie oznacza, że stałe wykonywanie funkcji duchownych na rzecz współwyznawców jest przyczyną społecznie nie usprawiedliwiającą uchylania się od podjęcia innej pracy zarobkowej w rozumieniu art. 7 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu wobec osób uchylających się od pracy
Stałe wykonywanie funkcji duchownych na rzecz członków wyznania "Świadków Jehowy" /współwyznawców/ można byłoby uznać za społecznie usprawiedliwioną przyczynę uchylania się od pracy, albowiem w przeciwnym razie mielibyśmy do czynienia z ograniczeniem konstytucyjnej zasady stanowiącej prawo do swobodnego wykonywania funkcji religijnych przez związek wyznaniowy /art. 70 Konstytucji PRL/. Konieczność
1. Zgodę na działalność gospodarczą organizacji społecznej - zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 października 1985 r. w sprawie działalności gospodarczej organizacji społecznych /Dz.U. nr 51 poz. 265/ - udzielać można tylko w uzasadnionych wypadkach, opierając się przede wszystkim o reguły wynikające z cyt. rozporządzenia oraz na zasadach funkcjonowania reformowanej gospodarki; udzielając
Prowadzenie przez organizację społeczną działalności gospodarczej, o której mowa w par. 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 października 1985 r. w sprawie działalności gospodarczej organizacji społecznych /Dz.U. nr 51 poz. 265/ w formie udziału w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, nie uzasadnia uznania tej spółki za wyodrębnioną jednostkę organizacyjną tej organizacji społecznej
Wezwanie fundatora do wprowadzenia zmian w statucie bądź jego uzupełnienia jest decyzją administracyjną /art. 20 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach - Dz.U. nr 21 poz. 97/.
Dochód stowarzyszenia uzyskany z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków także wówczas, gdy są pracownikami stowarzyszenia.
Sąd dokonujący wpisu do rejestru fundacji na podstawie art. 12 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. nr 21, poz. 97) w zakresie oceny ważności czynności prawnych stanowiących podstawą tego wpisu nie jest związany decyzją właściwego ministra o zatwierdzeniu fundacji i jej statutu (art. 4 i art. 7 ust. 1 ustawy)1)
Uchwała zebrania ogólnego członków stowarzyszenia o zmianie statutu, podjęta zgodnie ze statutem, ma moc stanowiącą i charakter konstytutywny. Rejestracja zmian statutu ma tylko znaczenie deklaratywne, stwierdzające dokonanie przez właściwy organ statutowy czynności prawnej, podlegającej rejestracji. Uchwała o zmianie statutu wywiera skutki prawne od chwili jej podjęcia, a nie od, daty wpisania do
Pod rządem przepisów kodeksu cywilnego z 1964 r. oraz przepisów obowiązujących do dnia jego wejścia w życie partie (stronnictwa) polityczne działające przed wejściem w życie ustawy z dnia 28 lipca 1990 r. o partiach politycznych (Dz.U. nr 54, poz. 312) mogły być podmiotami praw i obowiązków z zakresu prawa cywilnego.
1. Komisja Majątkowa, działająca na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej /Dz.U. nr 29 poz. 154/ nie jest organem administracji państwowej /ani samorządowej/ w rozumieniu art. 1 par. 1 pkt 1 Kpa ani innym organem powołanym z mocy prawa do załatwiania spraw ze sfery administracji państwowej na zasadzie art. 1 par. 2 Kpa. 2. Orzeczenie
Z zestawienia przepisów art. 1 ust. 4 ustawy z dnia 24 lutego 1989 r. o Funduszu Socjalnym Wsi /Dz.U. nr 10 poz. 54 ze zm./ i art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej /Dz.U. nr 29 poz. 154 ze zm./ wynika, iż budowa kaplic nie należy do celów, na które ustawa o Funduszu Socjalnym Wsi pozwala wydać zgromadzone na tym funduszu
Studenci świeccy, studiujący w instytutach kościelnych złączonych z uczelniami papieskimi umowami o współpracy są studentami szkoły wyższej, za jakie umowa o statusie uważa uczelnie papieskie /art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej - Dz.U. nr 28 poz. 154 ze zm. i par. 8 ust. 1 i 3 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej
W świetle art. 5 oraz art. 6 ust. 1 pkt 4 i ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 4 lipca 1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego /Dz.U. nr 66 poz. 287/ przewodniczący komitetu kościelnego nie jest organem parafii i nie jest upoważniony do występowania w imieniu parafii.
Warunkiem uprawniającym do wniesienia skargi przez organizację społeczną jest - w rozumieniu art. 197 pkt 2 Kpa - sam fakt jej uczestnictwa w postępowaniu administracyjnym, a nie okoliczność, czy uczestnictwo to było zgodne z prawem, czy nie.
1. Stowarzyszenia nie są podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej /Dz.U. nr 41 poz. 324 ze zm./. 2. Pożyczki udzielone przez stowarzyszenia prowadzące działalność w zakresie udzielania pożyczek nie korzystają ze zwolnienia od opłaty skarbowej określonej w par. 57 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z
Fundacja nie jest organizacją społeczną i nie jest możliwe zlecenie jej załatwiania spraw indywidualnych w drodze decyzji administracyjnych.
Do utworzenia stowarzyszenia gmin na podstawie art. 84 ust. 1 ustawy o samorządzie terytorialnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz.U. nr 16, poz. 95 ze zm.) nie ma zastosowania art. 9 ustawy Prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. (Dz.U. nr 20, poz. 104).
I. Zmiana celu fundacji, ustalonego przez fundatora i określonego w statucie, może zostać dokonana w razie, gdy statut to przewiduje i z zachowaniem przewidzianych w statucie warunków. Przyczyny likwidacji fundacji są określone w art. 15 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 1991 r., nr 46, poz. 203) w sposób wyczerpujący. II. Postanowił odmówić podjęcia uchwały w pozostałym zakresie
Z faktu, iż fundacja nie jest organizacją społeczną /stowarzyszeniem/ wynika, iż ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach nie może stanowić tzw. lex generalis w stosunku do ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach /t.j. Dz.U. 1991 nr 46 poz. 203/.
1. Stowarzyszenia nie są podmiotami działalności gospodarczej z ustawy z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej. 2. Żaden przepis prawa nie zawiera ustawowego upoważnienia dla stowarzyszeń dla prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie kredytowania oraz udzielania pożyczek. 3. Pożyczki udzielone przez stowarzyszenie nie korzystają ze zwolnienia od opłaty skarbowej określonego w par