Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 30 grudnia 1998 r., sygn. II SA/Lu 1649/98

      Zaskarżone pismo nie jest aktem administracyjnym, o którym stanowi art. 16 ust. 1 pkt 1-4 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./ i przez to skarga na nie jest niedopuszczalna, co w myśl art. 27 ust. 2 tej ustawy powoduje jej odrzucenie.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 grudnia 1998 r., sygn. III SA 4842/97

      Zgodnie z art. 64 par. 2 Kpa, jeżeli podanie nie czyni zadość wymaganiom ustalonym w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w terminie 7 dni. Nieusunięcie tych braków w ustawowym terminie powoduje pozostawienie podania bez rozpoznania. Pozostawienie odwołania bez rozpoznania stanowi natomiast jedną z postaci stwierdzenia niedopuszczalności odwołania przewidzianą w art. 134 Kpa

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała składu 7 sędziów NSA z dnia 21 grudnia 1998 r., sygn. OPS 13/98

      Niezałatwienie przez organ administracji państwowej w terminie przewidzianym w art. 35 Kpa sprawy o ustalenie rodzajów i ilości substancji zanieczyszczających powietrze dopuszczonych do wprowadzenia do powietrza przez jednostkę organizacyjną, w drodze decyzji, o której mowa w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska /Dz.U. 1994 nr 49 poz. 196 ze zm./ nie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 18 grudnia 1998 r., sygn. SA/Bk 310/98

      Wystąpienie przez osobę trzecią /w tym przypadku przez bank/, roszczącą sobie prawa do rzeczy lub prawa majątkowego, z którego prowadzi się egzekucję administracyjną, po upływie terminu z art. 38 par. 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji /Dz.U. 1991 nr 36 poz. 161 ze zm./, z żądaniem ich wyłączenia spod egzekucji nie uzasadnia wydania przez organ postanowienia

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 17 grudnia 1998 r., sygn. II SA/Gd 1610/98

      Pisemna zgoda na wniesienie skargi do sądu administracyjnego, o której mowa w art. 101 ust. 2a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./, pełni funkcję podobną do pełnomocnictwa i wobec tego niedołączenie do skargi pisemnej zgody na wniesienie skargi stanowi brak skargi, którego nieuzupełnienie w wyznaczonym terminie skutkuje, w myśl art. 27 ust. 2

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 16 grudnia 1998 r., sygn. SA/Rz 824/97

      Aby wniesienie odwołania wywołało skutek prawny, musi ta czynność procesowa strony spełniać określone wymagania co do formy, a także treści, terminu i trybu jej dokonania.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 16 grudnia 1998 r., sygn. I SA 339/98

      Niezasięgnięcie przed wydaniem decyzji wymaganego przez prawo stanowiska innego organu /art. 106 par. 1 Kpa/ nie stanowi rażącego naruszenia prawa lecz jedynie może uzasadniać wznowienie postępowania w sprawie /art. 145 par. 1 pkt 6 Kpa/.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 16 grudnia 1998 r., sygn. II SA 1542/98

      Artykuł 74 Kpa dopuszcza możliwość wyłączenia dostępu strony do akt sprawy /ich części/ ze względu na ważny interes państwowy i przewiduje dla takiej sytuacji odpowiednie postępowanie instancyjne i sądowe. Nie ma natomiast trybu odmawiania sądowi administracyjnemu dostępu do tego rodzaju akt niedostępnych dla strony.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 16 grudnia 1998 r., sygn. I SA/Lu 1292/97

      Przepis art. 138 par. 2 Kpa, dopuszczający wydanie przez organ odwoławczy decyzji kasacyjnej, winien być interpretowany ściśle, co oznacza, że decyzja taka zgodna jest z powołanym przepisem tylko wówczas, gdy rozstrzygnięcie sprawy wymaga uprzedniego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w całości lub znacznej części. Przyczyny, dla których organ odwoławczy uznał za konieczne skorzystanie z możliwości

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 16 grudnia 1998 r., sygn. I SA/Gd 112/97

      Organy administracji obowiązuje zasada dochodzenia prawdy obiektywnej, w następstwie której płynie nakaz podejmowania przez te organy wszelkich kroków niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego. Głównym celem każdego procesu jest dokładne ustalenie zaszłości faktycznych, ich prawidłowe prawne zakwalifikowanie i wydanie na tej podstawie orzeczenia. Organ narusza prawo nie tylko w wypadku

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 15 grudnia 1998 r., sygn. II SA 1551/98

      1. Ustawodawca, definiując pojęcie strony postępowania administracyjnego, wskazał wyraźnie na powiązanie danego podmiotu z konkretnym interesem prawnym. Chodzi tu zatem nie o interes faktyczny dający się nawet racjonalnie uzasadnić, ale o interes prawny, to jest taki, który wynika z określonego przepisu prawnego odnoszącego się wprost do sytuacji danego podmiotu. Ponadto wspomniany interes prawny musi

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 14 grudnia 1998 r., sygn. V SA 1271/98

      Postępowanie wyjaśniające w rozumieniu przepisu art. 138 par. 2 Kpa dotyczyć może jedynie wyjaśnienia w drodze stosownych dowodów stanu faktycznego, istotnego dla rozstrzygnięcia sprawy a nie okoliczności natury prawnej. Postępowanie wyjaśniające w rozumieniu przepisu art. 138 par. 2 Kpa dotyczyć może jedynie wyjaśnienia w drodze stosownych dowodów stanu faktycznego istotnego dla rozstrzygnięcia sprawy

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 10 grudnia 1998 r., sygn. III SA 1418/97

      Zestawienia zdania drugiego art. 29 par. 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji /Dz.U. 1991 nr 36 poz. 161 ze zm./, przesądzającego, iż organ egzekucyjny nie jest uprawniony do badania zasadności i wymagalności obowiązku objętego tytułem wykonawczym z art. 33 pkt 1 tej ustawy, pozwalającym oprzeć zarzut w sprawie prowadzenia postępowania egzekucyjnego między

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 10 grudnia 1998 r., sygn. II SA 1261/98

      W sprawach należących do sfery uznania administracyjnego zwłaszcza gdy występować może kolizja interesów, sądowa kontrola legalności uchwał organów samorządu radcowskiego, będących uznaniowymi decyzjami administracyjnymi, musi być ukierunkowana przede wszystkim na badanie, czy przy wydaniu zaskarżonej uchwały - decyzji spełniona została zawarta w art. 7 Kpa powinność uwzględnienia słusznego interesu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 grudnia 1998 r., sygn. SA/Bk 174/98

      Wznowienie postępowania w sprawie o należności celne nie może być oparte na odmiennej ocenie dowodów istniejących i znanych organom celnym w chwili podejmowania pierwotnej decyzji o ich wymiarze.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 9 grudnia 1998 r., sygn. I SA/Gd 2422/98

      Decyzja organu nadzoru w przedmiocie stwierdzenia nieważności ostatecznej decyzji organu I instancji - jest decyzją wydaną w I instancji i na ogólnych zasadach służy od niej odwołanie.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 8 grudnia 1998 r., sygn. I SA 610/98

      1. Przepis art. 59 par. 2 Kpa stanowi, że o przywróceniu terminu do wniesienia odwołania lub zażalenia postanawia ostatecznie organ właściwy do rozpatrzenia odwołania lub zażalenia. Na postanowienie to nie służy środek odwoławczy, a co za tym idzie nie ma do niego zastosowania przepis art. 127 par. 3 Kpa. Oznacza to spełnienie przesłanki z art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała składu 7 sędziów NSA z dnia 7 grudnia 1998 r., sygn. FPS 18/98

      Wydanie wyniku kontroli skarbowej wskazującego nieprawidłowości na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej /Dz.U. nr 100 poz. 442 ze zm./ jest czynnością z zakresu administracji publicznej w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./, w związku z czym podlega kontroli sądu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 4 grudnia 1998 r., sygn. I SA/Po 234-235/98

      Skierowanie decyzji i łączne obciążenie skarżących należnościami celnymi za samochód złożony z zaimportowanych przez nich części nie jest uzasadnione, stanowi bowiem "przypisanie" dwóch importerów do jednego "składaka", sprowadzonego z zagranicy. W takiej sytuacji Sąd uznał, iż zaskarżone decyzje zostały wydane z rażącym naruszeniem prawa /art. 156 par. 1 pkt 2 Kpa/.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 4 grudnia 1998 r., sygn. I SA/Po 54/98

      Uchylenie ostatecznej decyzji administracyjnej przez organ I instancji bez zachowania odpowiedniego trybu stanowi rażące naruszenie prawa /art. 156 par. 1 pkt 2 Kpa/. Brak reakcji w tym zakresie organu odwoławczego, a nadto uchylenie w części i przekazanie sprawy do rozpatrzenia przez inny organ I instancji również stanowi rażące naruszenie prawa.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 2 grudnia 1998 r., sygn. I SAB/Ka 16/98

      Udzielenie pisemnej informacji, o której mowa w art. 14 par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./, nie jest czynnością mieszczącą się w zakresie objętym hipotezą art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 25 listopada 1998 r., sygn. I SA 2213/97

      Przed wniesieniem skargi na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej, wydanej na podstawie art. 157 par. 3 Kpa strona winna skorzystać ze środka prawnego przewidzianego w art. 127 par. 3 Kpa.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 24 listopada 1998 r., sygn. I SA/Wr 357/97

      Reguła 2a Ogólnych Reguł Interpretacji Nomenklatury Scalonej nie może być stosowana łącznie wobec dwóch lub więcej podmiotów dokonujących obrotu towarowego z zagranicą, odrębnie na własny rachunek i we własnym imieniu, towarem stanowiącym jedynie element całości, choćby części, którymi dysponuje każdy z tych podmiotów miały razem charakter komplementarny, pozwalający pod względem technicznym zmontować

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 19 listopada 1998 r., sygn. I SA/Po 1266/97

      Wyjaśnienie skarżącego, że zakupił części samochodowe dlatego, że zamierzał "złożyć składak" ale rozmyślił się i zakupione części sprzedał, nie może być, jak to czyni Główny Urząd Ceł, podstawą do przypisania skarżącemu zamiaru obejścia przepisów celnych i importowania samochodu w częściach.

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00