Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 30 grudnia 1991 r., sygn. SA/Gd 1270/91

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 20 grudnia 1991 r., sygn. I SAB 43/91

      Na podstawie art. 216 par. 5 Kpa w związku z art. 216 par. 1 Kpa i art. 196 par. 3 Kpa na nie wydanie postanowienia z wniosku organizacji społecznej o dopuszczenie do udziału w postępowaniu administracyjnym służy skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego także wtedy, gdy wnioskowane przez organizację społeczną postępowanie nie zostało jeszcze wszczęte.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 20 grudnia 1991 r., sygn. SA/Kr 1658/91

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 20 grudnia 1991 r., sygn. II SA 893/91

      1. W postępowaniu prowadzonym na podstawie art. 154 Kpa zmiana okoliczności faktycznych, jaka nastąpiła po dniu wydania dotychczasowej decyzji, może mieć znaczenie tylko dla oceny występowania przesłanek interesu społecznego lub słusznego interesu strony. Natomiast zmiana obowiązującego prawa powoduje, iż powstaje nowa sprawa nie tylko w sensie procesowym, lecz również w znaczeniu materialnoprawnym

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 20 grudnia 1991 r., sygn. SA/Wr 1223/91

      Odwołania od decyzji zarządu gminy w sprawach należących do ich zadań własnych rozpatrują kolegia odwoławcze przy sejmikach samorządowych jako organy wyższego stopnia w rozumieniu art. 17 Kpa.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 1991 r., sygn. III SA 1246/91

      Instytucja stwierdzenia nieważności decyzji stanowi odstępstwo od określonej w art. 16 par. 1 Kpa zasady, że uchylenie lub zmiana decyzji ostatecznych, stwierdzenie ich nieważności może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w kodeksie postępowania administracyjnego. Stwierdzenie nieważności decyzji z przyczyny rażącego naruszenia prawa może mieć miejsce jedynie wówczas, gdy organ ustali, że decyzja

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 1991 r., sygn. IV SA 1129/91

      Projektowana zabudowa działki musi uwzględniać uzasadniony interes właścicieli sąsiednich nieruchomości /art. 5 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane - Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./, a w tym przede wszystkim warunek takiego usytuowania obiektów budowlanych, aby nie uniemożliwiały one prawidłowej i optymalnej zabudowy nieruchomości sąsiednich także w bliżej nie określonej

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 18 grudnia 1991 r., sygn. II SA 690/91

      1. Przepisy kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące odwołań nie przewidują obowiązku informowania odwołujących się o terminie rozpoznawania sprawy przez organ odwoławczy. Obowiązek taki istnieje jedynie w razie zarządzenia rozprawy, której przeprowadzenie nie ma charakteru obligatoryjnego /art. 89 par. 1 Kpa/. 2. Powtórne zwrócenie się do organów samorządu adwokackiego o rozpoznanie sprawy

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 18 grudnia 1991 r., sygn. II SA 1043/91

      Spory o wykładnię prawa, prowadzone między organami administracji /samorządowej i rządowej/ w oderwaniu od konkretnej sprawy administracyjnej i występującej w niej strony /art. 28 Kpa/, nie mają charakteru sporu kompetencyjnego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 grudnia 1991 r., sygn. IV SA 1040/91

      Jeśli ograniczenie prawa własności wynikające z ustawy z 12 lipca 1984 r. o planowaniu przestrzennym /Dz.U. 1989 nr 17 poz. 99 ze zm./ powoduje, że właściciel nieruchomości zostaje pozbawiony prawa rozporządzania nią zgodnie ze swoimi interesami, nieruchomość taka powinna być wykupiona lub zamieniona na inną, nie objętą ograniczeniem.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 16 grudnia 1991 r., sygn. SA/Kr 1391/91

      Uprawnienie prokuratora do wniesienia skargi na uchwałę rady gminy wynika z art. 182 Kpa oraz art. 5 ust. 3 w związku z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze /Dz.U. 1991 nr 25 poz. 103 ze zm./.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 13 grudnia 1991 r., sygn. IV SA 569/91

      Komisja Likwidacyjna, działająca na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o likwidacji Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej "Prasa-Książka-Ruch" /Dz.U. nr 21 poz. 125/, nie jest organem powołanym z mocy prawa do załatwiania spraw indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 1991 r., sygn. IV SA 1071/91

      Przewidziana w art. 31 ust. 4 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych /Dz.U. nr 32 poz. 191 ze zm./ utrata mocy obowiązującej aktów prawa miejscowego następuje z chwilą ogłoszenia wykazów, o których mowa w tym przepisie.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 grudnia 1991 r., sygn. II SA 1013/91

      Istotą rażącego naruszenia prawa jest pominięcie w sposób pełny, oczywisty i przez to niejako demonstracyjny nakazu bądź zakazu określonego postępowania. Rażące naruszenie prawa w decyzji administracyjnej to taki sposób rozstrzygnięcia sprawy, jakiego w żaden sposób tolerować nie można, to w potocznym znaczeniu ilustracja "gwałtu na prawie". Takie właśnie kryteria stosuje się przy analizie potrzeby

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 grudnia 1991 r., sygn. II SA 1018/91

      Zgodnie z art. 156 par. 1 pkt 2 Kpa naruszenie prawa skutkuje nieważność decyzji tylko wtedy, gdy jest rażące. Dotyczy to zarówno podstawy stwierdzenia nieważności w nadzorczym postępowaniu administracyjnym toczącym się w ramach art. 157 Kpa, jak i w postępowaniu sądowoadministracyjnym wszczętym skargą z art. 196 par. 1 Kpa. Wynika to jednoznacznie z przepisów art. 207 par. 2 i par. 3 Kpa. Przez rażące

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 10 grudnia 1991 r., sygn. SA/Wr 1202/91

      1. Warunkiem skuteczności wniosku o skierowanie do służby zastępczej jest takie uzasadnienie, które przekona organy rozstrzygające o jego załatwieniu, że wskazane w nim przesłanki rzeczywiście występują. 2. Przepis art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony /t.j. Dz.U. 1988 nr 30 poz. 207 ze zm./ mówi jedynie o sposobie realizacji powszechnego obowiązku obrony przez

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 10 grudnia 1991 r., sygn. III SA 997/91

      Jeżeli wniosek o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania od decyzji organu administracji państwowej I instancji został mylnie skierowany do Naczelnego Sądu Administracyjnego, to Sąd ten na podstawie art. 200 par. 2 Kpc w związku z art. 211 Kpa winien przekazać go do rozpoznania właściwemu organowi administracyjnemu.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 10 grudnia 1991 r., sygn. SA/Wr 1047/91

      1. Gdy poborowy motywuje niechęć do służby wojskowej "rażącą niezgodnością" obowiązków nakładanych na żołnierzy z zasadami moralnymi wyznawanymi przez niego jako "praktykującego katolika", takie rozumowanie nie może być uznane za przekonujące uzasadnienie wniosku o skierowanie do służby zastępczej w świetle ustawowych warunków uzyskania takiego skierowania /art. 198 ustawy z dnia 21 listopada 1967

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 1991 r., sygn. SA/Kr 1319/91

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 1991 r., sygn. IV SA 911-914/90

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 5 grudnia 1991 r., sygn. SA/Wr 1096/91

      1. W sytuacji, gdy Wojewódzka Komisja Poborowa, uwzględniając żądanie skargi o uchylenie zaskarżonego do sądu administracyjnego orzeczenia Rejonowej Komisji Poborowej uchyliła to orzeczenie, jednakże w następstwie tego nie orzekła o skierowaniu poborowego do służby zastępczej bądź o uchyleniu również orzeczenia Rejonowej Komisji i przekazaniu tejże Komisji sprawy do ponownego rozpatrzenia - orzeczenie

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 5 grudnia 1991 r., sygn. II SA 1035/91

      Postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji naczelnika miasta wydanej przed dniem 27 maja 1990 r. jest postępowaniem w nowej sprawie administracyjnej, należącej - jeśli dotyczy sprzedaży mienia obecnie komunalnego - do zadań własnych gminy; w sprawie tej zgodnie z art. 17 pkt 1 Kpa organem wyższego stopnia jest kolegium odwoławcze przy sejmiku samorządowym.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 5 grudnia 1991 r., sygn. IV SA 1107/91

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 4 grudnia 1991 r., sygn. IV SA 670/91

      Bez znaczenia jest, czy cel określony w decyzji o wywłaszczeniu i cel, na który jest obecnie użytkowana wywłaszczona nieruchomość należą do tej samej kategorii, określonej jako "użyteczność publiczna" bowiem zgodnie z art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości /Dz.U. 1991 nr 30 poz. 127/ przesłanki zwrotu zależą od zapisów w decyzji o wywłaszczeniu

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00