ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie elektronicznej wymiany danych z Systemu Informacji Finansowej
1. Regulacja zawarta w art. 68 § 1 Ordynacji podatkowej nie stwarza możliwości jej zastosowania ani wprost, ani z uwzględnieniem modyfikacji, w sprawach dotyczących nakładania kar pieniężnych na podstawie art. 96 ust. 6 ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych. 2. Art. 68 § 1 Ordynacji podatkowej nie
Obowiązki depozytariusza funduszu inwestycyjnego, wynikające z art. 72 ustawy o funduszach inwestycyjnych, obejmują rzetelną i staranną kontrolę czynności faktycznych i prawnych dokonywanych przez fundusz, wykraczającą poza czysto formalną weryfikację dokumentacji i wycen aktywów przeprowadzoną przez zewnętrzne, wyspecjalizowane podmioty. Depozytariusz nie jest zwolniony z ciążącego na nim obowiązku
Początkiem biegu 6-miesięcznego terminu, o którym mowa w art. 96 ust. 7 ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych jest data wydania przez Komisję Nadzoru Finansowego decyzji o nałożeniu kary pieniężnej na spółkę publiczną, tzn. data jej sporządzenia i podpisania, nie zaś data jej doręczenia spółce. Natomiast
Czy sprzeczności pomiędzy ustawą o fundacjach rodzinnych a ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy zatrzyma powstawanie takich fundacji?
1 stycznia 2024 r. wejdzie w życie nowe rozporządzenie określające zasady sporządzania sprawozdań przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych, fundusze inwestycyjne oraz fundusze inwestycyjne w likwidacji.
Dla wymierzenia kary administracyjnej istotne jest stwierdzenie naruszenia prawa i istnienia podmiotu, który tego naruszenia się dopuszcza, a podstawą rozstrzygania są przepisy obowiązujące w chwili popełnienia tego deliktu, chyba że w chwili wymierzania kary funkcjonowałyby przepisy względniejsze.
Dla niektórych spółek, zawieszonych przez warszawską GPW, może to być dobra okazja, aby na stałe zniknąć z giełdy. Natomiast inwestorzy znaleźli się w bardzo trudnej sytuacji
29 września br. wszedł w życie jeden z większych pakietów zmian przepisów regulujących funkcjonowanie rynku finansowego w Polsce, z jakimi mieliśmy do czynienia w ostatnich latach. Nowelizacja dotyczy kilkudziesięciu aktów prawnych, tak dalece różnych i realizujących tak odmienne cele, że do ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów
U ich klientów mogą się też pojawić obowiązki sprawozdawcze względem NBP. Muszą o tym pamiętać szczególnie podmioty współpracujące z podmiotami zagranicznymi, także w grupie kapitałowej, które np. obracają dewizami
Transakcje w walutach obcych są dziś codziennością. Jednak ich prawidłowe ujęcie nie zawsze jest oczywiste i czasem sprawia problemy pracownikom służb księgowych. Tym bardziej że zasady rachunkowości nie zawsze są takie same jak te dotyczące regulacji w podatku dochodowym czy VAT. A przecież księgi rachunkowe służą nie tylko prezentacji wiernego i rzetelnego obrazu jednostki, lecz są także księgami
W informacji PIT-8C powinny się znaleźć dane o wszystkich dochodach ze zbycia papierów wartościowych przez osoby fizyczne. I to niezależnie od tego, czy zostały one uzyskane w Polsce, czy też za granicą – stwierdził szef Krajowej Administracji Skarbowej w niedawnej interpretacji zmieniającej
Poziom przychodów osiąganych przez podmiot rynku finansowego może stanowić miarodajny punkt odniesienia dla ustalenia wysokości kary pieniężnej, o której mowa w art. 32 ust. 1 ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej. Jednakże wysokość kary nie może doprowadzić do zakłócenia, sparaliżowania lub uniemożliwienia dalszej
Tylko od dobrej woli urzędników zależy, czy przedsiębiorca może ustanowić pełnomocnika i przedstawić własne dowody. Nowelizacja ustawy o nadzorze nie poprawiła sytuacji firm