USTAWA z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa
Zmniejszenie funduszu przedsiębiorstwa o stratę bilansową /art.6 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych - Dz.U. 1992 nr 6 poz. 27 ze zm./ nie pozbawia przedsiębiorstwa prawa do pokrycia straty podatkowej /nadwyżki kosztów uzyskania przychodów nad przychodami/ w równych częściach z dochodu uzyskanego w najbliższych, kolejno następujących po
Zlikwidowane na podstawie art. 37 ust. 2 w związku z art. 37 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych /Dz.U. nr 51 poz. 298 ze zm./ przedsiębiorstwo państwowe w celu oddania jego mienia do odpłatnego korzystania spółce spełniającej warunki określone w art. 38 tej ustawy nie jest następcą prawnym tegoż przedsiębiorstwa na gruncie prawa podatkowego i nie
Zawarcie ugody bankowej w trybie przepisów ustawy z dnia 3 lutego 1993 r. o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków oraz o zmianie niektórych ustaw /Dz. Nr 18 poz. 82/ nie wprowadza zmian w zobowiązaniach podatkowych podatnika. Zmian tych dokonują - po uprawomocnieniu się ugody bankowej - właściwe organy podatkowe /art. 19 ust. 1 ustawy oraz wydane na jej podstawie rozporządzenie Ministra
1. Podmiot, który w wyniku umowy zawartej na podstawie art. 37 ust. 1 pkt 3 i art. 39 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych /Dz.U. nr 51 poz. 298 ze zm./ otrzymał do odpłatnego korzystania mienie zlikwidowanego przedsiębiorstwa państwowego, jest stroną postępowania o stwierdzenie nieważności decyzji dotyczącej jego nabycia przez to przedsiębiorstwo w trybie art.
Podział przedsiębiorstwa państwowego dokonany na podstawie art. 18 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych /Dz.U. nr 24 poz. 122 ze zm./ nie daje nowo powstałym na skutek podziału przedsiębiorstwom tytułu do występowania z wnioskiem o zwrot nadpłaty w podatku, należnej zlikwidowanemu przedsiębiorstwu /art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych
Oddanie na czas oznaczony do odpłatnego korzystania mienia przedsiębiorstwa państwowego zlikwidowanego na podstawie art. 37 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych /Dz.U. nr 51 poz. 298 ze zm./ nie powoduje przejścia na użytkownika tego mienia prawa do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, o którym mowa w art. 21 ust. 2 ustawy z
W żadnym razie nie jest usprawiedliwiona wykładnia, która na podstawie analogiae legis do przepisu późniejszego pozwala na wykładnię przepisu dotychczasowego, skoro analogia w prawie podatkowym nie jest dopuszczalna.
Utworzone przedsiębiorstwa powstałe w wyniku podziału odpowiadają solidarnie za zobowiązania powstałe przed podziałem, ponosząc wspólnie odpowiedzialność z tytułu nie zapłaconego cła.
Przedsiębiorstwo użyteczności publicznej działające na podstawie art. 6 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (jednolity tekst: Dz. U. z 1991 r., Nr 18, poz. 80 ze zm.) jest obowiązane do płacenia składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności
1. Ogłoszenie upadłości przedsiębiorstwa państwowego w likwidacji nie jest równoznaczne z zakończeniem likwidacji, o którym mowa w § 51 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1981 r. w sprawie wykonania ustawy o przedsiębiorstwach państwowych (Dz.U. nr 31, poz. 170 ze zm.). 2. Likwidator przedsiębiorstwa państwowego wykonujący swoje obowiązki na podstawie stosunku pracy może dochodzić roszczeń
Zbycie przez przedsiębiorstwo państwowe części udziałów posiadanych we współwłasności o charakterze ułamkowym nie może być uznane za sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w par. 62 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 czerwca 1992 r. w sprawie opłaty skarbowej /Dz.U. nr 53 poz. 253 ze zm./.
Jeżeli żądanie strony dotyczyło sprawy podlegającej rozstrzygnięciu przez właściwy organ administracyjny w trybie nadzoru, postępowanie administracyjne w takiej sprawie nie mogło być uznane za bezprzedmiotowe tylko z tej przyczyny, że późniejszym aktem administracyjnym Przewodniczącego Komitetu Drobnej Wytwórczości, wydanym na podstawie art. 5 ust. 1 i art. 6 ustawy z dnia 25 lutego 1958 r. o uregulowaniu
Prawo do posiadania świadectwa broni /art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1961 r. o broni, amunicji i materiałach wybuchowych - Dz.U. nr 6 poz. 43 ze zm./ nie może być przeniesione w drodze umowy zawartej przez organ założycielski z nowo powstałym podmiotem, przejmującym mienie podmiotu zlikwidowanego do odpłatnego korzystania /art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw
1. Jedynie wyszczególnione w przepisach ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych /Dz.U. 1993 nr 108 poz. 486 ze zm./ - bądź po nowelizacji ustawy o zobowiązaniach podatkowych, innych ustaw - rodzaje umów /np. umowa dzierżawy/ dają podstawę do orzeczenia o odpowiedzialności osoby trzeciej za zobowiązania podatkowe. Odpowiedzialności takiej w innym przypadku nie rodzą inne umowy,
1. Spółka akcyjna powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego na zasadach określonych w ustawie z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz.U. nr 51, poz. 298 ze zm.) nie jest związana postanowieniami układu zbiorowego pracy obowiązującego w przekształconym przedsiębiorstwie. 2. Spółka określona w pkt 1 wstępuje względem pracowników i byłych pracowników
Jeżeli ustanie stosunku pracy pracownika zatrudnionego na podstawie powołania jest z mocy przepisów szczególnych, zawartych w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 51, poz. 298 ze zm.) równoznaczne w skutkach prawnych z rozwiązaniem stosunku pracy wskutek odwołania, to pracownik ma prawo na podstawie art. 70 § 2 k.p. do wynagrodzenia za okres
Tylko jednoosobowe spółki Skarbu Państwa powstałe w trybie ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych /Dz.U. nr 51 poz. 298 ze zm./ mogą otrzymać zwrot podatków nadpłaconych przez przekształcone w spółkę przedsiębiorstwo państwowe.
1. Dla oceny charakteru umowy sprzedaży dotyczącej zbycia części majątku przedsiębiorstwa co w konsekwencji prowadzić będzie do uznania czy sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też będzie wyłączona z opodatkowania tym podatkiem /art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym - Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm.
Prawo do uwzględniania strat poniesionych przez poprzednika przez jego następcę dla ustalenia podstawy opodatkowania musi wynikać z ustawy statuującej sukcesję ogólną, bądź też z jednej i drugiej ustawy, nie może natomiast wynikać z umowy cywilnoprawnej.
Decyzja organu założycielskiego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej o powołaniu dyrektora tego przedsiębiorstwa nie jest decyzją administracyjną podlegającą zaskarżeniu do Naczelnego Sądu Administracyjnego.