Członek rady nadzorczej delegowany do zarządu spółki komunalnej powinien złożyć oświadczenie majątkowe
O czym powinni wiedzieć obejmujący funcje w spółkach Skarbu Państwa?
Grunty leśne, nad którymi przebiegają linie elektroenergetyczne, są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie przesyłu energii przez przedsiębiorstwo energetyczne, co skutkuje ich opodatkowaniem podatkiem od nieruchomości. Lasy Państwowe jako samodzielny podmiot wymieniony w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych są podatnikami tego podatku w odniesieniu do gruntów leśnych, niezależnie
Związek nieruchomości z prowadzeniem działalności gospodarczej, zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie jest determinowany wyłącznie przez posiadanie tej nieruchomości przez przedsiębiorcę, lecz powinien być oparty również na faktycznym lub potencjalnym wykorzystywaniu nieruchomości w działalności gospodarczej.
O związaniu nieruchomości z prowadzoną działalnością gospodarczą decyduje nie tylko formalne posiadanie nieruchomości przez przedsiębiorcę lub inny podmiot prowadzący działalność gospodarczą, ale również faktyczne lub potencjalne wykorzystywanie nieruchomości w ramach tej działalności, przy czym podstawą do uznania nieruchomości za związaną z działalnością gospodarczą może być ich wprowadzenie do ewidencji
Zgodnie z art. 30 ustawy o szczególnych zasadach usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich, organy są zobowiązane do podjęcia działań mających na celu eliminację skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych wydanych z naruszeniem prawa.
Spełnienie przesłanek określonych w art. 34 ust. 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych jest warunkiem dla stwierdzenia nabycia przez PKP prawa użytkowania wieczystego gruntów będących własnością Skarbu Państwa. Brak dowodów na posiadanie przez PKP gruntów w określonym czasie historycznym lub brak dokumentów o przekazaniu tych gruntów w formie prawem przewidzianej wyklucza
W kontekście procesu komercjalizacji PKP S.A., kluczowe jest ustalenie statusu własnościowego gruntów w określonych datach, zgodnie z art. 34 ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Brak własności Skarbu Państwa w tych datach uniemożliwia przekształcenie posiadania gruntów przez PKP S.A. w prawo użytkowania wieczystego.
Osobie pobierającej emeryturę z art. 24 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (jednolity tekst: Dz. U. z 2023 r., poz. 1251) nie przysługuje prawo do deputatu węglowego w formie ekwiwalentu pieniężnego, o którym mowa w art. 74 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie
Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego 'Polskie Koleje Państwowe', prawo użytkowania wieczystego gruntów państwowych przez PKP nie powstaje automatycznie, lecz wymaga potwierdzenia posiadania gruntów przez PKP w sposób określony przez ustawodawcę.
W świetle art. 37a ust. 1 i 2 o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” w przypadku ustalania nabycia prawa własności gruntów wchodzących w skład linii kolejowych istotne jest jednoczesne udowodnienie władztwa nad tymi gruntami we wskazanej dacie oraz ich przynależności do linii kolejowej.
Przesłanka posiadania nieruchomości przez stronę skarżącą w dniu określonym w przepisach prawa jest kluczowym elementem uwłaszczenia w trybie art. 34 ust. 1 ustawy o Polskich Kolejach Państwowych, a brak jej potwierdzenia stanowi wystarczający powód do oddalenia skargi kasacyjnej