Nowe zasady przeprowadzania aplikacji legislacyjnej
Jestem pracownikiem służby cywilnej. Niedawno musiałem wykonywać pracę w godzinach nadliczbowych. Czy w związku z tym przysługuje mi rekompensata pieniężna za nadgodziny - pyta Czytelnik z Warszawy.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne, tzw. trzynastka, przysługuje co do zasady pracownikom jednostek sfery budżetowej i jest nagrodą za efektywnie przepracowany rok u danego pracodawcy. Wysokość trzynastki zależy od długości okresu faktycznie przepracowanego w danym roku.
Jeśli zleceniobiorca wykonywał pracę w warunkach zatrudnienia pracowniczego, to należy przyjąć, że strony łączył stosunek pracy. Nie narusza to przepisów ustawy o służbie cywilnej dotyczących szczególnego trybu zatrudniania. Ustalony przez sąd stosunek pracy jest bowiem zatrudnieniem poza korpusem służby cywilnej (wyrok Sądu Najwyższego z 25 maja 2016 r., II PK 185/15).
Od 23 stycznia 2016 r. wyższe stanowiska w służbie cywilnej są obsadzane w drodze powołania. Wcześniej zatrudnienie na takich stanowiskach następowało na podstawie otwartego i konkurencyjnego naboru. Powołanie na wyższe stanowisko w służbie cywilnej następuje na czas nieokreślony.
Od 23 stycznia 2016 r. zmieniły się zasady obsadzania wyższych stanowisk w służbie cywilnej. Są one obsadzane w drodze powołania. Nie zmieniły się natomiast zasady naboru oraz zatrudniania na stanowiskach niebędących wyższymi stanowiskami w służbie cywilnej. Stanowiska te obsadzane są w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru.
Wyższe stanowiska w służbie cywilnej oraz kierownicze stanowiska w służbie zagranicznej będą obsadzane w drodze powołania, a nie - jak dotychczas - na podstawie otwartego i konkurencyjnego naboru. To najważniejsza zmiana, jaką wprowadziła nowelizacja ustawy o służbie cywilnej, która weszła w życie 23 stycznia 2016 r.
Pracownicy sfery budżetowej, podobnie jak i inne grupy zawodowe, mają prawo do różnego rodzaju urlopów. Wszystkim tym pracownikom przysługuje urlop wypoczynkowy. Oprócz tego nauczyciele mają prawo do szczególnego urlopu dla poratowania zdrowia; urzędnicy samorządowi do urlopów bezpłatnych na czas sprawowania mandatu, a urzędnikom służby cywilnej przysługuje tzw. dodatkowy urlop wypoczynkowy.
Nieświadczenie przez pracownika służby cywilnej pracy przez okres dłuższy niż 1 miesiąc z powodu zawieszenia go w czynnościach służbowych nie może stanowić podstawy do rozwiązania z nim umowy o pracę na podstawie art. 53 § 1 pkt 2 Kodeksu pracy (uchwała Sądu Najwyższego z 10 grudnia 2015 r., III PZP 7/15).
Publikacja przedstawia zmiany w ustawie obowiązujące od 1 stycznia 2016 r. oraz od 22 lutego 2016 r. W publikacji znajduje się porówanie treści przepisów nowych z ich poprzednikami oraz komentarz do każdej zmiany przepisów. Zachęcamy do lektury!