PŁACE SAMORZĄDOWCÓW PO NOWEMU
Nowa ustawa o pracownikach samorządowych wprowadziła nie tylko nowe zasady zatrudnienia. Zmiany dotyczą także wynagrodzeń.
Nowa ustawa o pracownikach samorządowych wprowadziła nie tylko nowe zasady zatrudnienia. Zmiany dotyczą także wynagrodzeń.
Obowiązek rozwiązania umowy o pracę z pracownikiem samorządowym skazanym prawomocnie za przestępstwo umyślne
Od 1 stycznia 2009 r. zaczęła obowiązywać nowa ustawa o pracownikach samorządowych. Wprowadziła ona zmiany m.in. w zakresie sposobu nawiązywania stosunków pracy w samorządzie, czasu pracy oraz zasad wynagradzania pracowników samorządowych.
Jesteśmy jednostką samorządową. Czy obliczając wynagrodzenie za pracę w porze nocnej powinniśmy wziąć za podstawę wynagrodzenie zasadnicze pracowników, czy wynagrodzenie minimalne? Prosimy o przykładowe obliczenie wynagrodzenia za pracę w porze nocnej, jeśli godziny nocne wystąpiły w styczniu 2009 r.
Jeden z pracowników naszego urzędu (jednostka samorządowa) zatrudniony na stanowisku urzędniczym odchodzi na emeryturę. Czy zgodnie z nowymi przepisami dotyczącymi pracowników samorządowych możemy na jego miejsce przesunąć pracownika z innego działu bez przeprowadzania konkursu? Konkurs rozpisalibyśmy na stanowisko zwolnione przez przesuniętego pracownika.
Pracownicy zatrudnieni w zakładach opieki zdrowotnej, bez względu na to, czy są zatrudnieni w publicznych czy w prywatnych jednostkach, w zakresie czasu pracy podlegają przepisom ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Przepisy te mają bowiem charakter ochronny, który jest ściśle związany ze specyfiką pracy w zoz oraz z koniecznością ochrony pacjentów. Jedynie w kwestiach nieuregulowanych w tej ustawie
Jesteśmy jednostką samorządową. Planujemy przyjęcie kilku nowych pracowników na stanowiska urzędnicze. W jakich sytuacjach można obecnie nie stawiać kandydatom do pracy wymogu posiadania obywatelstwa polskiego? Czy w regulaminie naszej jednostki możemy przyjąć, że zatrudnienie na każdym stanowisku urzędniczym wymaga posiadania obywatelstwa polskiego?
Od 1 kwietnia 2009 r. obowiązuje nowe rozporządzenie regulujące zasady wynagradzania pracowników samorządowych. W zależności od podstawy zatrudnienia (na podstawie wyboru, powołania, umowy o pracę) pracowników tych obejmują różne zasady wynagradzania.
Sam fakt świadczenia pracy dla innego pracodawcy nie tamuje możliwości wykonywania pracy na rzecz innych podmiotów. Gdyby praca w systemie „dwuetatowym' (bez względu na rodzaj drugiego stosunku łączącego osoby z uprawnieniami w przyszłości z Wykonawcą) okazała się niemożliwa (bez względu z jakiego powodu), osoby te mogą zupełnie zrezygnować z pracy u dotychczasowego pracodawcy i całkowicie poświęcić
Wprowadzenie nowych przepisów o pracownikach samorządowych nałożyło na pracodawców obowiązek wydania regulaminów, w których muszą ustalić wymagania kwalifikacyjne oraz szczegółowe zasady wynagradzania dla swoich pracowników.
Jestem kierownikiem biura w gminie. Pracownik zatrudniony na stanowisku referenta wykonywał w środę pracę poza normalnymi godzinami funkcjonowania urzędu. Były to jednocześnie jego godziny nadliczbowe. Teraz wystąpił o wypłatę dodatku za pracę wykonywaną w godzinach nadliczbowych. Czy mogę mu wypłacić taki dodatek?
Jestem naczelnikiem wydziału w urzędzie gminy. W maju br. pracownica zatrudniona w wydziale na stanowisku głównego specjalisty spodziewa się narodzin dziecka. W tym miesiącu rozpocznie zatem urlop macierzyński. Pracownica ta zajmuje się istotnymi sprawami dla funkcjonowania urzędu, dlatego musimy zatrudnić inną osobę na tym stanowisku. Czy osoba zatrudniona w jej miejsce na zastępstwo, która nigdy
Ustawą o pracownikach samorządowych wprowadzono nowe zasady rozliczania czasu pracy tej grupy pracowników. Przyjęte uregulowania znacznie uelastyczniają ich czas pracy.
Obecne przepisy o pracownikach samorządowych umożliwiają wprowadzanie premii dla pracowników samorządowych. Jaką konstrukcję przykładowo może przybrać taka premia, abyśmy nie mówili o jej uznaniowości? Chcielibyśmy, aby świadczenie to mogło być otrzymywane niezależnie od dobrej woli kierownika jednostki, po spełnieniu założonych kryteriów. Czy obecnie w samorządzie można wprowadzić takie świadczenie
Do 2 lipca 2009 r. w jednostkach samorządowych muszą pojawić się nowe regulaminy wynagradzania.
Pracodawca zatrudniający pracowników samorządowych na podstawie umów o pracę musi dostosować lub utworzyć do 2 lipca 2009 r. regulamin wynagradzania. W regulaminie powinny być określone szczegóły w zakresie maksymalnej możliwej wysokości wynagrodzenia, jak też poszczególnych jego składników.
Z brzmienia art. 42 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych wynika, iż wybór wynagrodzenia albo czasu wolnego jest alternatywą rozłączną, tzn. albo wynagrodzenie, albo czas wolny, ponadto - w obowiązującym stanie prawnym nie ma przesłanek do stosowania zasad określonych w kodeksie pracy.
Pierwsze półrocze 2009 r. obfitowało w wyjątkowo wiele zmian w przepisach prawa pracy. W tym czasie miały miejsce m.in. dwie istotne nowelizacje Kodeksu pracy. Znacznemu uproszczeniu uległy też procedury zatrudniania cudzoziemców. Dużą uwagę poświęcono sprawie ponownej aktywizacji i zatrudniania bezrobotnych.
Od 1 kwietnia br. weszły w życie nowe przepisy dotyczące wynagradzania pracowników samorządowych. Po kilku miesiącach obowiązywania nowych regulacji okazało się, że stwarzają one pracodawcom spore kłopoty interpretacyjne. Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się problemy dotyczące wynagradzania pracowników samorządowych. Od 1 września br. zacznie obowiązywać rozporządzenie, które
Przepisy samorządowe bardzo ogólnie wskazują, w jakich sytuacjach pracownik samorządowy zatrudniony na podstawie umowy o pracę może otrzymać dodatek specjalny. Jak powinno się rozumieć te sytuacje? Czy dodatek specjalny może być obecnie przyznany na czas nieokreślony?