Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA we Wrocławiu z dnia 20 listopada 2023 r., sygn. II SA/Wr 621/23

Zgodnie z art. 33 § 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 479 ze zm.; zwana dalej „ u.p.e.a.”), zobowiązanemu przysługuje prawo wniesienia do wierzyciela, za pośrednictwem organu egzekucyjnego, zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej. Co istotne, wniesienie takiego zarzutu wywołuje szczególne skutki, ale – co wymaga podkreślenia – jedynie w toku prowadzonego postępowania egzekucyjnego, nie zaś postępowania sądowoadministracyjnego. Zgodnie bowiem z art. 35 § 1 u.p.e.a., wniesienie przez zobowiązanego zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej, nie później niż w terminie 7 dni od dnia doręczenia odpisu tytułu wykonawczego, zawiesza postępowanie egzekucyjne w całości albo w części z dniem doręczenia tego zarzutu organowi egzekucyjnemu do czasu zawiadomienia tego organu o wydaniu ostatecznego postanowienia w sprawie tego zarzutu. Przepisy art. 56 § 3, art. 57 § 1 i art. 58 stosuje się odpowiednio. Zgodnie z przywołanymi w zdaniu drugim art. 35 § 1 u.p.e.a. przepisami, organ egzekucyjny wydaje postanowienie w sprawie zawieszenia postępowania egzekucyjnego (art. 56 § 3 u.p.e.a.), zaś po ustaniu przyczyny zawieszenia organ egzekucyjny podejmuje zawieszone postępowanie egzekucyjne, zawiadamiając o tym zobowiązanego. Jednocześnie organ egzekucyjny przystępuje do czynności egzekucyjnych (art. 57 § 1 u.p.e.a.). Stosownie do treści art. 34 § 4 pkt 1 u.p.e.a., organ egzekucyjny po otrzymaniu zawiadomienia o wydaniu ostatecznego postanowienia o oddaleniu zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej - kontynuuje postępowanie egzekucyjne albo podejmuje zawieszone postępowanie egzekucyjne. W ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; zwana dalej „P.p.s.a.”) brak jest przepisów, które ściśle wiążą rozstrzygnięcie w przedmiocie wniesionego zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej z prowadzonym postępowaniem egzekucyjnym. Zatem wniosek o wstrzymanie wykonania postanowienia, którego przedmiotem jest oddalenie takiego zarzutu, może być oceniany tylko i wyłączenie w świetle przesłanek wskazanych w art. 61 § 3 P.p.s.a., a wynika z niego, że akt, którego dotyczy wniosek o wstrzymanie wykonania, powinien kwalifikować się do wykonania. Za taki nie można – w ocenie Sądu - uznać zaskarżonego postanowienia, nie formułuje ono bowiem żadnego obowiązku podlegającego wykonaniu, ale również – wbrew twierdzeniom strony skarżącej – nie otwiera drogi do egzekucji administracyjnej. Egzekucja administracyjna – zgodnie z przywołanymi wyżej przepisami u.p.e.a. – jest kontynuowana po otrzymaniu przez organ zawiadomienia o wydaniu ostatecznego postanowienia o oddaleniu zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej. Zatem jego wstrzymanie nie może spowodować – jak wynika z twierdzeń strony skarżącej - wstrzymania postępowania egzekucyjnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00