Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 15 listopada 2023 r., sygn. II SA/Go 505/23

Budowlane prawo

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie: Przewodniczący Sędzia WSA Michał Ruszyński Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Rogalski Sędzia WSA Krzysztof Dziedzic (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 15 listopada 2023 r. sprawy ze skargi S. K. na postanowienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie wstrzymania robót budowlanych oddala skargę.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia [...] czerwca 2023 r. nr [...] Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, powołując się na art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zmianami), nakazał Spółce z o.o. W wstrzymać roboty budowlane prowadzone przy budowie odcinka bocznicy kolejowej na działce o nr ewid. [...] (tor nr [...] - oznaczenie wg Protokołu z kontroli okresowej z dnia [...] kwietnia 2022 r.) przy ul. [...] - z powodu ich wykonywania bez wymaganej decyzji o pozwoleniu na budowę.

W uzasadnieniu postanowienia organ wskazał, że w dniu [...] kwietnia 2023 r. przeprowadzono na ww. działce kontrolę w celu sprawdzenia legalności robót obejmujących budowę bocznicy kolejowej do zakładu W Sp. z o.o.. W wyniku kontroli ustalono, że odcinek drogi szynowej (bocznica) łączący tenże zakład z ogólnokrajową siecią kolejową istnieje od 1963 roku i jest to tor o prześwicie normalnotorowym wynoszącym 1435 mm. Zgodnie z oświadczeniem przedstawiciela Spółki (właściciela bocznicy) na przełomie lat 2022- 2023 przeprowadzono prace zalecone w protokole z rocznej kontroli okresowej z dnia [...] kwietnia 2022r. dotyczące toru nr [...] o długości ogólnej 249 m (numeracja i parametry zgodne z zapisami wskazanego protokołu z kontroli okresowej). Ustalono, że zakres tych robót obejmował wymianę podsypki z pospółki na tłuczeń, wymianę podkładów kolejowych drewnianych na podkłady staroużyteczne strunobetonowe, a następnie ułożenie szyn. Poczynione w wyniku kontroli ustalenia stanowiły podstawę do wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie legalności budowy przedmiotowego odcinka bocznicy kolejowej na działce nr [...]. W wyniku kolejnych oględzin w dniu [...] maja 2023r. ustalono, że: "zakres robót przeprowadzonych na przełomie 2022 i 2023 roku obejmował rozbiórkę szyn i starych podkładów drewnianych, wymianę podsypki z pospółki na tłuczeń (usunięcie starej a następnie ułożenie nowej warstwy) ułożenie "staroużytecznych" podkładów strunbetonowych, ułożenie szyn na podkładach". W związku z tym PINB stwierdził, że: "W praktyce czynności polegały więc na całkowitym zdemontowaniu odcinka toru, usunięciu podsypki z pospółki. W kolejnym etapie ponownie wykonano wszystkie elementy odcinka bocznicy (podtorza i nawierzchni toru). Taki zakres prac stanowił więc rozbiórkę oraz odbudowę odcinka obiektu liniowego. Niemniej w ocenie inwestora wykonane roboty nie wymagały uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę lub dokonania zgłoszenia w organie administracji architektoniczno-budowlanej".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00