Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 11 października 2023 r., sygn. I SA/Gl 691/23

Inne

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Kozłowska, Sędzia WSA Borys Marasek, Asesor WSA Piotr Pyszny (spr.), , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 11 października 2023 r. sprawy ze skargi M. G. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia 20 marca 2023 r. nr 2401-IOD-1.4102.8.2023.2/MW UNP: 2401-23-066236 w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2015 r. oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżonym postanowieniem z 20 marca 2023 r., znak 2401-IOD-1.4102.8.2023.2/MW, Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Katowicach (dalej jako organ, DIAS) utrzymał w mocy postanowienie Naczelnika [...] Urzędu Skarbowego w B. o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów z prowadzonej przez M. G. (dalej jako podatnik, strona, skarżący) działalności gospodarczej za 2015 rok.

Stan sprawy:

Strona 29 grudnia 2021 r. złożyła korektę zeznania rocznego P1T-36L za 2015 r. Pismem z 11 lutego 2022 r., Naczelnik [...] Urzędu Skarbowego w B. poinformował podatnika, że złożona korekta nie wywołuje skutku w postaci zwrotu nadpłaty, ponieważ nie złożył on wniosku o jej zwrot. Wniosek taki podatnik złożył dopiero 14 grudnia 2022 r. podnosząc, że wniosek o stwierdzenie nadpłaty wynikał ze złożenia korekt zeznań rocznych PIT-36L za lata 2015, 2016, 2017, 2018, 2019.

Postanowieniem z 2 stycznia 2023 r., organ I instancji odmówił wszczęcia postępowania podatkowego w sprawie stwierdzenia nadpłaty za rok 2015.

W wyniku rozpatrzenia wniesionego przez stronę zażalenia DIAS utrzymał w mocy zaskarżone postanowienie. Uzasadniając swoje stanowisko organy podatkowe obu instancji stanęły na tożsamym stanowisku, że podatnik może dochodzić zwrotu nadpłaty składając, zgodnie z art. 75 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 – dalej jako Ordynacja podatkowa, OP), wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Wniosek ten wszczyna postępowanie w przedmiocie jej stwierdzenia, zgodnie z art. 165 § 1 i 3 Ordynacji podatkowej. Pierwszymi czynnościami tego postępowania są czynności sprawdzające. Wynika to z tego, że jeżeli do wniosku zawierającego żądanie stwierdzenia nadpłaty, zgodnie z art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej, załączane jest skorygowane zeznanie podatkowe (korekta deklaracji podatkowej), to na podstawie art. 272 Ordynacji podatkowej, jak każda deklaracja, podlega ono badaniu przez organ podatkowy, m.in. w obszarze poprawności formalnej, jak również ustalenia stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami. Jeżeli wyniki tych czynności uzasadniają, że prawidłowość wykazującego nadpłatę skorygowanego zeznania (deklaracji) nie budzi wątpliwości, na podstawie art. 75 § 4 Ordynacji podatkowej organ podatkowy zwraca nadpłatę bez wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę. Jeżeli natomiast organ podatkowy w wyniku przeprowadzonych czynności sprawdzających kwestionuje prawidłowość skorygowanej deklaracji podatkowej, a przez to i złożonego wraz z nią wniosku o nadpłatę, może - przed rozpatrzeniem tego wniosku - wszcząć postępowanie celem określenia wysokości zobowiązania podatkowego, o którym mowa w art. 21 § 3 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00