Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 27 września 2023 r., sygn. II SA/Gl 724/23

Ochrona środowiska

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska, Sędziowie, Sędzia WSA Krzysztof Nowak (spr.), Sędzia WSA Artur Żurawik, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 27 września 2023 r. sprawy ze skargi S. S. na zarządzenie pokontrolne Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Katowicach z dnia 13 marca 2023 r. nr [...] w przedmiocie gospodarowania odpadami oddala skargę.

Uzasadnienie

Zarządzeniem pokontrolnym z 13 marca 2023 r. nr 20/2023 wydanym na postawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (obecnie: t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 824) – dalej: "u.i.o.ś.", Śląski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w Katowicach (dalej: "ŚWIOŚ") zarządził wobec S. S. (dalej: "skarżąca"), przedsiębiorczyni działającej pod nazwą Firma Produkcyjno-Handlowo-Usługowa S. S. z siedzibą w P. przy ul.[...]:

1. Prowadzić ewidencję odpadów zgodnie ze stanem rzeczywistym w systemie bazy danych o odpadach z termin realizacji: na bieżąco;

2. Wystąpić do właściwego organu o uregulowanie stanu formalno-prawnego dotyczącego wprowadzania do urządzeń kanalizacyjnych będących własnością innego podmiotu ścieków przemysłowych zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego z terminem realizacji: 25 marca 2023 r.

W uzasadnieniu zarządzenia ŚWIOŚ wskazał, że na podstawie ustaleń kontroli przeprowadzonej w dniach 6 grudnia 2022 r. – 17 lutego 2023 r., obejmującej przestrzeganie przepisów i decyzji administracyjnych w zakresie ochrony środowiska działalności prowadzonej przez skarżącą stwierdzono nieprawidłowości w zakresie przestrzegania wymagań ochrony środowiska.

Według ŚWIOŚ ze zgromadzonych w trakcie kontroli materiałów wynika, że karty ewidencji odpadów były wystawiane dla dwóch kodów odpadów na jednej karcie lub dla jednego kodu odpadu wytworzono kilka kart ewidencji odpadów. ŚWIOŚ wskazał odpadów o jakich kodach stwierdzone uchybienia dotyczyły. Wskazane odpady nie zostały wykazane w przedłożonych kartach ewidencji odpadu. W ocenie ŚWIOŚ ewidencja prowadzona była niezgodnie ze stanem rzeczywistym. Ponadto do systemu BDO nie wprowadzono kart ewidencji odpadów a znajdują się w nim jedynie karty przekazania odpadów. Przedłożone ŚWIOŚ karty ewidencji odpadów, prowadzone są na starym wzorze poza systemem BDO. W ocenie ŚWIOŚ tak prowadzona ewidencja odpadów nie jest prowadzona zgodnie z ustawą o odpadach co stanowi naruszenie art. 61 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (obecnie: t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1587 ze zm.) – dalej: "u.o.odp." W trakcie kontroli ŚWIOŚ stwierdził ponadto, że w rocznym sprawozdaniu o gospodarowaniu odpadami za rok 2021 r. skarżąca wykazała odpad o kodzie 02 03 04, którego nie było w przedłożonych kontrolującym kartach ewidencji odpadów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00