Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 3 sierpnia 2023 r., sygn. III SA/Wr 194/23

Inne

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anetta Chołuj, Sędziowie Sędzia WSA Kamila Paszowska - Wojnar, Sędziowie Asesor WSA Aneta Brzezińska (sprawozdawca), Protokolant referent Kamila Ostrowska, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 3 sierpnia 2023 r. sprawy ze skargi K.L. na uchwałę Rady Miejskiej w K. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.

Uzasadnienie

Rada Miejska w Kowarach - na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.) oraz art. 383 § 1 pkt 2 oraz § 2 w zw. z art. 11 § 1 pkt 5 oraz art. 10 § 1 pkt 3 lit. a) ustawy z 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz.U. z 2022 r. poz. 1277 ze zm., dalej k.w.) - podjęła 1 czerwca 2023 r. uchwałę nr LXXI/432/23 w sprawie wygaszenia mandatu radnego. W § 1 tej uchwały Rada Miejska w Kowarach stwierdziła wygaśnięcie mandatu radnego Rady Miejskiej w Kowarach K. Ł. (dalej: radny, skarżący) z uwagi na utratę prawa wybieralności, zaprzestania stałego zamieszkiwania na obszarze Gminy Miejskiej Kowary, a w § 2 zobowiązała Przewodniczącego Rady Miejskiej w Kowarach do niezwłocznego przesłania uchwały Wojewodzie Dolnośląskiemu i Komisarzowi Wyborczemu w Jeleniej Górze oraz o doręczenie jej radnemu wraz z pouczeniem o prawie złożenia skargi do sądu administracyjnego. W uzasadnieniu uchwały Rada Miejska w Kowarach przywołała art. 383 § 1 pkt 2, art. 11 § 1 pkt 5, art. 10 § 1 pkt 3 lit. a k.w. i podkreśliła, że radny w celu uzyskania oraz utrzymania w trakcie kadencji mandatu radnego musi zamieszkiwać na terenie gminy, w której sprawuje mandat radnego w jej organie stanowiącym. Tymczasem skarżący nie zamieszkuje od 2009 r. pod adresem zameldowania tj.: [...]-[...] K. "ul. [...]" i na mocy decyzji Burmistrza Miasta Kowary z 24 stycznia 2023 r. został wymeldowany z tego adresu. Decyzja stała się prawomocna z dniem 2 marca 2023 r. Dalej Rada wskazała, że pismem z 27 marca 2023 r. Przewodniczący Rady Miejskiej wystąpił do radnego o wskazanie adresu zamieszkania na terenie Gminy Miejskiej Kowary, na które radny pismem z 29 marca 2023 r. udzielił odpowiedzi, lecz nie wskazał adresu zamieszkania. Radny takiego adresu nie podał także w innym piśmie złożonym po tej dacie. Przewodniczący Rady zapoznał się z pismem radnego 2 maja 2023 r. Rada podkreśliła nadto, że 10 maja 2023 r. do Biura Rady wpłynęło postanowienie Sądu Rejonowego w Jeleniej Górze wydane 5 maja 2023 r. w sprawie I Ns 843/22, w którym orzeczono o ustanowieniu kuratora radnego tj. dla osoby, której miejsce pobytu jest nieznane. Tym samym z uwagi na: brak zameldowania na terenie Gminy Miejskiej Kowary, brak wskazania w ewidencji ludności adresu zamieszkania na terenie Gminy Miejskiej Kowary oraz na treść postanowienia Sądu Rejonowego w Jeleniej Górze wydane 5 maja 2023 r. w sprawie I Ns 843/22, należało – zdaniem Rady Miejskiej w Kowarach uznać – że radny nie posiada tego adresu na terenie Gminy Miejskiej Kowary, a tym samym utracił prawo wybieralności do organu stanowiącego Gminy Miejskiej. Rada podniosła końcowo, że 24 stycznia 2023 r. radny został skreślony z rejestru wyborców.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00