Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 2 sierpnia 2023 r., sygn. I SA/Op 156/23

Interpretacje podatkowe; Podatek od nieruchomości

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzena Łozowska Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Gocki (spr.) Asesor sądowy WSA Anna Komorowska-Kaczkowska Protokolant Referent Dagmara Jugo po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 lipca 2023 r. sprawy ze skargi P. S.A. w B. na interpretację indywidualną Prezydenta Miasta Opola z dnia 27 marca 2023 r., nr POL-WP.3120.22.2023 POL-WP.KW-00037/23 w przedmiocie podatku od nieruchomości I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną w części dotyczącej pytania oznaczonego nr 2, II. zasądza od Prezydenta Miasta Opola na rzecz strony skarżącej kwotę 697,00 zł (słownie złotych: sześćset dziewięćdziesiąt siedem 00/100) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi wniesionej przez spółkę P. S.A. w B. (dalej jako: "Spółka", "Skarżąca", "Wnioskodawca") jest indywidualna interpretacja podatkowa Prezydenta Miasta Opola (dalej jako: "organ") z 27 marca 2023 r., znak POL-WP.3120.22.2023, wydana na podstawie art. 14j § 1 w związku z art. 14b, 14c i 14d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm. - dalej jako: "op"), dotycząca zwolnienia, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 1c ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 70; dalej jako: "upol"), gruntów, budynków i budowli stanowiących infrastrukturę kolejową (nieczynną bocznicę kolejową) oraz gruntów, budynków i budowli na terenie kolejowym, nieużytkowanych w działalności gospodarczej.

Zaskarżona interpretacja zapadła w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.

W dniu 5 stycznia 2023 r. wpłynął do Prezydenta Miasta Opola wniosek Spółki o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego. W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółka wskazała, że jest przedsiębiorcą zgodnie z przepisem art. 4 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. -Prawo przedsiębiorców, prowadzącym działalność gospodarczą w myśl przepisu art. 3 tej ustawy, której przedmiotem jest wytwarzanie energii elektrycznej. Spółka wykorzystuje transport kolejowy w toku swojego procesu produkcyjnego, aby zagwarantować sprawny transport odpowiedniej ilości surowców. Z tego względu Spółka znajduje się w posiadaniu infrastruktury kolejowej na terenie całego kraju. Na terenie Gminy O. posiada infrastrukturę kolejową w postaci linii kolejowej nr [...] O. C. – E. oraz bocznicę kolejową Oddziału E. (zlokalizowaną przy nieczynnej wytwórni i awaryjnym składowisku odpadów paleniskowych G.). Infrastrukturę kolejową Spółki tworzą tory o normalnej szerokości, tj. o rozstawie 1435 mm, które nie są wykorzystywane do przewozu osób. W skład linii kolejowej nr [...] O. C. – E. wchodzą tory dojazdowe oraz tory stacyjne na długości 2,000 km (od km 0,000 do km 2,000) wraz z infrastrukturą kolejową wchodzącą w skład stacji E. – P. S.A. z siedzibą w B., Oddział E. W skład infrastruktury kolejowej wchodzą tory kolejowe, przejazdy kolejowe, urządzenia ładunkowe, sieć trakcyjna, urządzenia zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym i inne. Początek linii kolejowej stanowi: 1) dla toru nr 1E linii kolejowej nr [...] - rozjazd nr [...] zlokalizowany w torze nr 1 w km 13,083; 2) dla toru nr 2E linii kolejowej nr [...] - rozjazd nr [...] zlokalizowany w torze nr 2 w km 12,932; linii kolejowej nr [...] O. G. – W. B., zarządzanej przez P.1 S.A. Koniec linii kolejowej nr [...] wyznaczają semafory zaporowe M111÷M114, M116, M118, M120, M122 na torach stacji zdawczo-odbiorczej w kilometrze 2,000. Natomiast bocznica kolejowa Oddziału E., odgałęzia się rozjazdem Nr [...] stacji O. G. w okręgu nastawni dysponującej "OGB". Układ torowy bocznicy obejmuje tory zdawczo-odbiorcze (tj. tory do wyznaczonego punktu, tzw. punktu zdawczo-odbiorczego) oraz tory manewrowe. Z uwagi na wykorzystywanie w prowadzonej działalności transportu kolejowego Wnioskodawca, jako użytkownik infrastruktury kolejowej, posiada ważne świadectwo bezpieczeństwa wydane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego oraz inne dokumenty niezbędne do prowadzenia ruchu kolejowego, zaspokajającego jego potrzeby. Spółka, jako zarządca kolejowy infrastruktury, wykonuje również zadania wynikające z ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (dalej: utk). Na zadania te składają się różnego rodzaju czynności z eksploatacji infrastruktury kolejowej (w szczególności udostępnianiu infrastruktury kolejowej) i utrzymania infrastruktury kolejowej (przez prowadzenie prac mających na celu utrzymanie stanu i zdolności istniejącej infrastruktury kolejowej do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego), jak również szeroko pojętego zarządzania infrastrukturą oraz nieruchomościami będącymi elementem tej infrastruktury, w szczególności poprzez nadawanie drodze kolejowej statusu bocznicy kolejowej przez określenie jej punktu początkowego i końcowego, czy określanie elementów infrastruktury kolejowej, które stanowią infrastrukturę prywatną lub nieczynną. Zgodnie z przyjętym przez Spółkę statutem sieci kolejowej, obowiązującym od 26 października 2021 r., Wnioskodawca znajduje się w posiadaniu, w rozumieniu przepisów utk, w części prywatnej oraz w części nieczynnej infrastruktury kolejowej. Wykonując zadania zarządcy infrastruktury, Spółka nadała posiadanym drogom kolejowym status linii kolejowej oraz bocznicy kolejowej, przez określenie ich punktu początkowego i końcowego. Zgodnie z statutem, Wnioskodawca znajduje się w posiadaniu, w rozumieniu przepisów utk, infrastruktury kolejowej prywatnej - linia kolejowa nr [...] O. C. – E. oraz nieczynnej - bocznica kolejowa Oddziału E. (zlokalizowana przy nieczynnej wytwórni i awaryjnym składowisku odpadów paleniskowych G.). Infrastruktura kolejowa Spółki, zakwalifikowana jako prywatna, była udostępniana licencjonowanym przewoźnikom kolejowym w celu dokonywania przejazdów pociągów i manewrów oraz innych przejazdów pojazdów kolejowych w zakresie przywozu i wywozu towarów niezbędnych w prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej. Przy czym licencjonowany przewoźnik kolejowy dokonywał obsługi infrastruktury kolejowej Spółki na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej ze Spółką, która nie podlegała reżimowi utk.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00