Orzeczenie
Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 11 lipca 2023 r., sygn. II SA/Ol 481/23
Referenda; Kodeks wyborczy
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Matczak asesor WSA Grzegorz Klimek po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 11 lipca 2023 r. sprawy ze skargi G. P. B. – pełnomocnika Inicjatora Referendum na postanowienie Komisarza Wyborczego w E. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odrzucenia wniosku mieszkańców Miasta B. o przeprowadzenie referendum gminnego w sprawie odwołania Burmistrza Miasta B. przed upływem kadencji oddala skargę.
Uzasadnienie
Postanowieniem nr 131/2023 Komisarza Wyborczego w Elblągu I z 4 maja 2023 r. odrzucono wniosek mieszkańców Miasta Bartoszyce o przeprowadzenie referendum gminnego w sprawie odwołania Burmistrza Miasta Bartoszyce przed upływem kadencji, złożony Komisarzowi Wyborczemu w Elblągu I w dniu 4 kwietnia 2023 r. przez G. B. - Pełnomocnika Inicjatora Referendum z powodu stwierdzenia niedającego się usunąć uchybienia wniosku, polegającego na zebraniu niewystarczającej ilości prawidłowo złożonych podpisów osób popierających inicjatywę przeprowadzenia przedmiotowego referendum.
Pismem z 19 maja 2023 r. G. B. - Pełnomocnik Inicjatora Referendum (dalej jako: "skarżąca") wywiodła skargę na wskazane postanowienie Komisarza Wyborczego, wnosząc o jego uchylenie. Zakwestionowanemu postanowieniu zarzucono naruszenie:
- art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 15 września 2000 roku o referendum lokalnym poprzez błędną wykładnię polegającą na przyjęciu skrajnie formalistycznego podejścia w ocenie prawidłowości złożonych podpisów i w konsekwencji uznanie 196 podpisów na kartach poparcia za złożone wadliwie, z uwagi na wady dotyczące numeru PESEL, wady w zakresie wadliwego podania nazwiska, imienia oraz wady dotyczące adresu,
- art. 14 ust. 4 ustawy o referendum lokalnym w związku z art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 roku Kodeks wyborczy i art. 3 ustawy o referendum lokalnym poprzez błędną wykładnię polegającą na przyjęciu, że mieszkaniec jednostki samorządu terytorialnego popierający wniosek o przeprowadzenie referendum podaje na karcie adres zamieszkania, który to adres jest adresem z rejestru wyborczego, podczas gdy przepis ten nie wskazuje na powyższe, a art. 5 pkt 9 Kodeksu wyborczego definiuje stałe zamieszkanie jako zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego pobytu, nie odsyłając do rejestru wyborców, zaś art. 3 ustawy o referendum lokalnym stanowi, że w referendum mają prawo brać udział osoby stale zamieszkujące na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, które to naruszenie skutkowało uznaniem za wadliwe 131 podpisów przedłożonych Komisarzowi Wyborczemu,
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right