Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 11 lipca 2023 r., sygn. II SA/Ol 481/23

Referenda; Kodeks wyborczy

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Matczak asesor WSA Grzegorz Klimek po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 11 lipca 2023 r. sprawy ze skargi G. P. B. – pełnomocnika Inicjatora Referendum na postanowienie Komisarza Wyborczego w E. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odrzucenia wniosku mieszkańców Miasta B. o przeprowadzenie referendum gminnego w sprawie odwołania Burmistrza Miasta B. przed upływem kadencji oddala skargę.

Uzasadnienie

Postanowieniem nr 131/2023 Komisarza Wyborczego w Elblągu I z 4 maja 2023 r. odrzucono wniosek mieszkańców Miasta Bartoszyce o przeprowadzenie referendum gminnego w sprawie odwołania Burmistrza Miasta Bartoszyce przed upływem kadencji, złożony Komisarzowi Wyborczemu w Elblągu I w dniu 4 kwietnia 2023 r. przez G. B. - Pełnomocnika Inicjatora Referendum z powodu stwierdzenia niedającego się usunąć uchybienia wniosku, polegającego na zebraniu niewystarczającej ilości prawidłowo złożonych podpisów osób popierających inicjatywę przeprowadzenia przedmiotowego referendum.

Pismem z 19 maja 2023 r. G. B. - Pełnomocnik Inicjatora Referendum (dalej jako: "skarżąca") wywiodła skargę na wskazane postanowienie Komisarza Wyborczego, wnosząc o jego uchylenie. Zakwestionowanemu postanowieniu zarzucono naruszenie:

- art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 15 września 2000 roku o referendum lokalnym poprzez błędną wykładnię polegającą na przyjęciu skrajnie formalistycznego podejścia w ocenie prawidłowości złożonych podpisów i w konsekwencji uznanie 196 podpisów na kartach poparcia za złożone wadliwie, z uwagi na wady dotyczące numeru PESEL, wady w zakresie wadliwego podania nazwiska, imienia oraz wady dotyczące adresu,

- art. 14 ust. 4 ustawy o referendum lokalnym w związku z art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 roku Kodeks wyborczy i art. 3 ustawy o referendum lokalnym poprzez błędną wykładnię polegającą na przyjęciu, że mieszkaniec jednostki samorządu terytorialnego popierający wniosek o przeprowadzenie referendum podaje na karcie adres zamieszkania, który to adres jest adresem z rejestru wyborczego, podczas gdy przepis ten nie wskazuje na powyższe, a art. 5 pkt 9 Kodeksu wyborczego definiuje stałe zamieszkanie jako zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego pobytu, nie odsyłając do rejestru wyborców, zaś art. 3 ustawy o referendum lokalnym stanowi, że w referendum mają prawo brać udział osoby stale zamieszkujące na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, które to naruszenie skutkowało uznaniem za wadliwe 131 podpisów przedłożonych Komisarzowi Wyborczemu,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00