Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 20 lipca 2023 r., sygn. II SA/Ol 379/23

Czystość i porządek

Dnia 20 lipca 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Sędziowie sędzia WSA Tadeusz Lipiński (spr.) asesor WSA Grzegorz Klimek Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 lipca 2023 roku sprawy ze skargi Gminy Rychliki na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 1 marca 2023 roku nr PN.4131.108.2023 w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rychliki - oddala skargę.

Uzasadnienie

Rada Gminy Rychliki podjęła 27 stycznia 2023 r. uchwałę nr I/9/2023 w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rychliki.

Wojewoda Warmińsko-Mazurski rozstrzygnięciem nadzorczym z 1 marca 2023 r. stwierdził nieważność tej uchwały.

Wojewoda ocenił, że przedmiotowa uchwała w sposób rażący narusza art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz. 2519 z późn. zm., dalej: "ustawa"). Stwierdził, że uchwalając regulamin rada gminy winna zawrzeć w nim postanowienia odnoszące się do wszystkich elementów wymienionych w art. 4 ust. 2 ustawy. Ustalając zakres regulacji, ustawodawca posłużył się bowiem sformułowaniem "regulamin określa". Brak w regulaminie któregoś z wyszczególnionych ustawowo, obowiązkowych elementów i zamieszczenie postanowień wykraczających poza treść przepisu upoważniającego, stanowi istotne naruszenie prawa. Dodał, że niewyczerpanie zakresu przedmiotowego, określonego w art. 4 ust. 2 ustawy, skutkuje koniecznością stwierdzenia nieważności całej uchwały.

Organ nadzoru stwierdził, że z naruszeniem art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy w Regulaminie pominięto postanowienia dotyczące odpadów opakowaniowych wielomateriałowych. Ocenił, że § 2 ust. 6 Regulaminu przewidujący, że w zabudowie jednorodzinnej worki do segregacji odpadów każdy właściciel nieruchomości otrzyma nieodpłatnie w ramach uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, natomiast w pojemniki lub w worki na odpady zmieszane każdy właściciel nieruchomości powinien zaopatrzyć się sam, wykracza poza delegację z art. 4 ust. 2 i ust. 2a ustawy i powinno być uregulowane odrębną uchwałą, wydaną na podstawie art. 6r ust. 3 ustawy. Odnośnie zaś do § 3 Regulaminu, obligującego właścicieli nieruchomości do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego przez: uprzątnięcie mechaniczne, ręczne lub za pomocą środków chemicznych, Wojewoda stwierdził, że art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. c ustawy nie upoważnia rady gminy do uszczegółowienia sposobu usuwania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń przez właścicieli nieruchomości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00