Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 11 lipca 2023 r., sygn. III SA/Gl 174/23
Zatrudnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Herman, Sędziowie Sędzia WSA Dorota Fleszer, Sędzia WSA Marzanna Sałuda (spr.), Protokolant starszy referent Katarzyna Czabaj, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 lipca 2023 r. sprawy ze skargi A. D. na decyzję Wojewody Śląskiego z dnia 3 lutego 2023 r. nr PSIII.8641.10.2023 w przedmiocie zasiłku dla bezrobotnych uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty W. z dnia 19 grudnia 2022r., nr [...].
Uzasadnienie
Wojewoda Śląski – dalej organ odwoławczy, II instancji - decyzją z 03.02.2023r. nr PS.III.8641.10.2023 działając na podstawie art. art. 71 ust.1 i ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy – dalej ustawa- (Dz.U. z 2020 r. poz. 1409, ze zm.) oraz art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256 ) po rozpoznaniu odwołania A. D.– dalej strona, skarżący- od decyzji Starosty W. z dnia 19.12.2022r. nr [...] o odmowie przyznania od 1.12.2022 r. prawa do zasiłku dla bezrobotnych utrzymał ją w mocy.
Stan sprawy jest następujący; Strona zwróciła się do PUP z wnioskiem o przyznanie prawa do zasiłku dla bezrobotnych. Starosta W. decyzją nr [...] z dnia 19.12.2022r. na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 14 lit. b, art. 2 ust. 1 pkt 2 oraz art. 71 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity Dz. U. z 2022r. poz. 690 z późn. zm.) – dalej ustawa - oraz art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z 2022r. poz. 2000) odmówił stronie przyznania prawa do zasiłku dla bezrobotnych od dnia 01.12.2022 r. W uzasadnieniu wskazał, iż z przedstawionych w dniu rejestracji dokumentów wynika, iż strona spełniała warunki do uznania za osobę bezrobotną, natomiast suma okresów, o których mowa w art. 71 ust.1 i 2 ww. ustawy przypadających w okresie 18 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień rejestracji, jest krótsza niż 365 dni, co stanowi podstawę odmowy przyznania prawa do zasiłku. W odwołaniu strona domagała się przyznania prawa do zasiłku dla bezrobotnych i dołączyła doń zaświadczenie z 11.01.2023 r. wystawione przez "[...]" Powszechna Spółdzielnia [...] w W.. Wojewoda Śląski decyzją z dnia 3.02.2023r. nie uwzględnił odwołania. Wskazał przy tym, iż jak wynika z akt: 1.12.2022 r. strona zarejestrowała się elektronicznie za pośrednictwem platformy www.praca.gov.pl w Powiatowym Urzędzie Pracy jako osoba bezrobotna, do wniosku o rejestrację odwołująca dołączyła skany następujących dokumentów a) świadectwa pracy z 9.01.2022 r. wystawionego przez "[...]" Sp. z o.o. potwierdzającego zatrudnienie od 16.11.2021 r. do 9.01.2022 r. w pełnym wymiarze czasu pracy, b świadectwa pracy z 4.10.2021 r. wystawionego przez Powszechną Spółdzielnię [...] "[...]" w W. potwierdzającego zatrudnienie od 25.06.2018 r. do 4.10.2021 r., w tym od 25.06.2018 r. do 31.12.2019 r. w pełnym wymiarze czasu pracy oraz od 1.01.2020 r. do 4.10.2021 r. w wymiarze 7/8 etatu , c) świadectwa pracy z 31.08.2022 r. wystawionego przez "P" Sp. z 0.0. potwierdzającego zatrudnienie od 7.02.2022 r. do 31.08.2022 r. w pełnym wymiarze czasu pracy, 11.12.2022 r. i 28.12.2022 r. odwołująca przedłożyła następujące dokumenty a) zaświadczenia o zarobkach z 5.12.2022 r. i 12.12.2022 r. wystawione przez Powszechną Spółdzielnię [...] "[...]" w W., b) zaświadczenie ZUS Oddział w R. z 12.2022 r. o wypłaconych zasiłkach/świadczeniach za okres po ustaniu ubezpieczenia. Organ II instancji wskazał na treść art. 71 ust. 1 pkt 1 i 2 lit. a i art. 71 ust. 2 pkt 3 ustawy i podniósł, iż minimalne wynagrodzenie miesięczne wynosiło: od 1.01.2021 r. 2800 zł, od 1.01.2022 r. 3010 zł. Zaznaczył, iż warunkiem zaliczenia okresu zatrudnienia w niepełnym wymiarze czasu pracy do okresu, od którego zależy nabycie prawa do zasiłku dla bezrobotnych jest osiąganie wynagrodzenia w kwocie co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę objętego obowiązkiem opłacania składki na Fundusz Pracy. Okresy, w których pracownik nie osiągał takiego wynagrodzenia nie podlegają zaliczeniu do okresu, od którego zależy nabycie zasiłku dla bezrobotnych. Dalej stwierdził, iż jak wynika ze świadectwa pracy z 9.01.2022 r. wystawionego przez "[...]" Sp. z o.o. strona była zatrudniona od 16.11.2021 r. do 9.01.2022 r. w pełnym wymiarze czasu pracy. Ze świadectwa pracy z 31.08.2022 r. wystawionego przez "P" Sp. z o.o. wynika, że była zatrudniona od 7.02.2022 r. do 31.08.2022 r. w pełnym wymiarze czasu pracy. Natomiast w Powszechnej Spółdzielni [...] "[...]" w W. była zatrudniona od 25.06.2018 r. do 4.10.2021 r., w tym od 25.06.2018 r. do 31.12.2019 r. w pełnym wymiarze czasu pracy oraz od 1.01.2020 r. do 4.10.2021 r. w wymiarze 7/8 etatu, przy czym wynagrodzenie z tytułu zatrudnienia w niepełnym wymiarze "czasu pracy było niższe od minimalnego wynagrodzenia za pracę, co wynika z zaświadczeń o zarobkach z 5.12.2022 r. i 12.12.2022 r. wystawionych przez Powszechną Spółdzielnię [...] "[...]" w W..