Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 25 lipca 2023 r., sygn. II SA/Bk 468/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Elżbieta Lemańska (spr.), Sędziowie asesor sądowy WSA Anna Bartłomiejczuk, sędzia NSA Elżbieta Trykoszko, Protokolant st. sekretarz sądowy Katarzyna Derewońko, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 25 lipca 2023 r. sprawy ze skargi Gminy Narew na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podlaskiego z dnia 28 kwietnia 2023 r. nr NK-II.4131.98.2023.AB w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Gminy Narew z dnia 30 marca 2023 roku numer LI/290/23 w sprawie Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Narew w 2023 roku oddala skargę

Uzasadnienie

Rada Gminy Narew 30 marca 2023 r. podjęła uchwałę nr LI/290/23 w sprawie Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Narew w 2023 roku (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2023 r. poz. 2042).

Uchwałę przedstawiono Wojewodzie Podlaskiemu w trybie nadzoru.

W piśmie z 25 kwietnia 2022 r. Wojewoda zawiadomił Radę Gminy Narew o wszczęciu postępowania nadzorczego w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały – z uwagi na istotne naruszenie art. 11a ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2022 r. poz. 572, dalej: u.o.z.).

Zaskarżonym w niniejszej sprawie rozstrzygnięciem nadzorczym z 28 kwietnia 2023 r. nr NK-II.4131.98.2023.AB Wojewoda Podlaski stwierdził nieważność uchwały Rady Gminy Narew nr LI/290/23 z dnia 30 marca 2023 r.

Organ nadzoru wyjaśnił, że analiza formalnoprawna wykazała niewypełnienie delegacji ustawowej art. 11a ust. 2 pkt 8 u.o.z. przez brak jednoznacznego wskazania lekarza weterynarii zobowiązanego do zapewnienia całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadku wystąpienia zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt. W § 17 ust. 3 przedmiotowej uchwały Rada postanowiła bowiem, że całodobowa opieka weterynaryjna w przypadku zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt prowadzona jest na podstawie umowy zawartej z lek. wet. przez Stowarzyszenie T. ul. [...], [...] - [...] D. Powołując się na orzecznictwo Wojewoda wskazał, że nie ulega wątpliwości, iż program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt podejmowany na podstawie art. 11a ust. 2 u.o.z. powinien zawierać konkretne i jednoznaczne regulacje co do sposobu realizacji ujętych w nim zadań. Powołując się na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 14 czerwca 2017 r. o sygn. II OSK 1001/17 organ zaznaczył, że akcentuje się "wykonawczy", konkretny charakter programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi. Ten "wykonawczy" charakter programu nie będzie zachowany, jeśli pominie się w nim konkretne podmioty realizujące te zadania. Brak jednoznacznego wskazania lekarza weterynarii zobowiązanego do zapewnienia całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadku wystąpienia zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt - za wyjątkiem lekarza weterynarii zatrudnionego w schronisku, uniemożliwia w praktyce realizację zadań wynikających z programu. Ponadto przyjęcie, że wskazanie podmiotu zapewniającego całodobową opiekę weterynaryjną w przypadku zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt nastąpi w umowie zawieranej z konkretnym podmiotem, nie mieści się w granicach ustawowej podstawy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00