Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 30 maja 2023 r., sygn. II SA/Ol 138/23
Planowanie przestrzenne
Dnia 30 maja 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora (spr.) Sędziowie: sędzia WSA Piotr Chybicki asesor WSA Grzegorz Klimek po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 30 maja 2023 roku sprawy ze skargi A. T. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia [...] nr [...] w przedmiocie lokalizacji inwestycji celu publicznego - oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego z 19 września 2022 r. Wójt [...] (dalej: "Wójt", "organ pierwszej instancji"), na wniosek [...] Sp. z o.o., ustalił sposób zagospodarowania i warunki zabudowy terenu dla inwestycji celu publicznego o znaczeniu lokalnym, polegającej na budowie stacji bazowej telefonii komórkowej operatora [...] z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działce [...]. Wskazał, że linie rozgraniczające teren inwestycji, zasady zagospodarowania i warunki zabudowy terenu, inne warunki i zalecenia określone zostały w załącznikach nr 1 i nr 2 do decyzji.
W uzasadnieniu stwierdził m.in., że w sąsiedztwie terenu planowanej inwestycji występują grunty zabudowane zabudową mieszkaniową jednorodzinną, grunty rolne niezabudowane oraz drogi. Wskazał, że mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916 z późn. zm.), gdyż część terenu objętego wnioskiem położona jest w granicach Obszaru Chronionego Krajobrazu [...]. Stwierdził, że planowana inwestycja jest inwestycją celu publicznego o znaczeniu lokalnym zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz jest inwestycją telekomunikacyjną (inwestycją z zakresu łączności publicznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami), w stosunku do której mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 884 z późn. zm.). Podkreślił, że planowana inwestycja nie należy do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839) w związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 5 maja 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2022, poz. 1071). Wójt ocenił, że wszystkie wymagania zostały spełnione.