Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 9 maja 2023 r., sygn. III SA/Kr 70/23

Policja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Renata Czeluśniak Sędzia WSA Jakub Makuch (spr.) Asesor WSA Marta Kisielowska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 9 maja 2023 r. sprawy ze skargi K. K. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie z dnia 21 listopada 2022 r., Nr 222/EU-O/2022 w przedmiocie odmowy wypłaty wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystane urlopy uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi K. K. (dalej: skarżący) jest decyzja Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie z 21 listopada 2022 r., nr 222/EU-O/2022, utrzymująca w mocy decyzję Komendanta Powiatowego Policji w B. z 30 września 2022 r., nr [...], którą odmówiono skarżącemu wypłaty wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystane urlopy wypoczynkowe lub dodatkowe za lata 2010-2013.

W stanie faktycznym sprawy skarżący pismem z 14 listopada 2018 r. wniósł o wypłacenie wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop w związku ze zwolnieniem ze służby w policji. Skarżący wskazał, że otrzymał ekwiwalent w kwocie 15 572,02 zł, jednak powołał się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 30 października 2018 r. sygn. K 7/15. Wyrokiem tym za niezgodny z Konstytucją uznano art. 115a ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. z 2011 r. nr 287, poz. 1687, ze zm., dalej: ustawa o Policji), stanowiący podstawę ustalenia i wypłaty ekwiwalentu. Skarżący wniósł o ponowne naliczenie należnego mu ekwiwalentu z uwzględnieniem prawidłowego mnożnika i wypłatę świadczenia wraz z odsetkami.

Decyzje organów I i II instancji z odpowiednio: 30 września 2019 r. i 20 listopada 2019 r. zostały uchylone wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 5 sierpnia 2020 r. sygn. akt III SA/Kr 77/20. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną organu od powyższego orzeczenia wyrokiem z 21 czerwca 2022 r. W wyroku z 5 sierpnia 2020 r. WSA w Krakowie wskazał, że z uzasadnienia wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 30 października 2018 r., wynika wprost sposób wyliczenia wysokości należnego ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, którym jest na dzień zwolnienia ze służby ilość dni niewykorzystanego urlopu przy przyjęciu, że za 1 dzień niewykorzystanego urlopu przysługuje wynagrodzenie za 1 dzień roboczy na dzień zwolnienia ze służby. Inaczej mówiąc należy ilość należnego i niewykorzystanego urlopu pomnożyć przez "wycenę" (dokonaną zgodnie z uzasadnieniem TK) ostatniego jednego dnia roboczego przysługującego skarżącemu na dzień zwolnienia ze służby. Powyższą wykładnię podzielił Naczelny Sąd Administracyjny. NSA wskazał jednocześnie, że art. 115a ustawy o Policji odwołuje się do ostatniego jednomiesięcznego uposażenia, bez odniesienia do jakiegokolwiek okresu rozliczeniowego czasu służby. Brak jest zatem podstawy, aby dokonywać wyliczenia wartości uposażenia za jeden dzień – ostatni dzień roboczy policjanta w 3-miesięcznym okresie rozliczeniowym i mnożyć uzyskaną wartość przez liczbę dni niewykorzystanego urlopu. Ponadto, skoro przepis art. 115a ustawy o Policji odwołuje się do ostatniego jednomiesięcznego uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym, należnego na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym, to nie jest też trafne obliczanie uposażenia za jeden dzień roboczy, w oparciu o wynagrodzenie funkcjonariusza za dany rok kalendarzowy i liczbę dni roboczych w tym roku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00